Aitasin nädalavahetusel ühel massöörist tuttaval luua Goworkabit keskkonda konto, kuivõrd karantiiniaja olukorras on tema tavapärasest püsiklientuurist broneeringud tühistanud pea 90%. Täna ei aitaks sooduspakkumine ega kampaania, tarvis on leida täiesti uus väljund seniks kuni naaseme tavapärase turusituatsiooni juurde. Seejuures ei kisenda see spetsialist kodus telekat vaadates abipaketi järele. Ta teab, et praegu peab uppuja proovima end ise vee peal hoida.

Startupmaailmas näeme pivoteid igapäevaselt. See on osa ettevõtluskultuurist. Esimesena algab see tiimi suhtumisest olukorda. Võimalusi otsivaid meeskondi nimetan mexiCAN* ja vabandusi otsivaid mexiCAN´T tüüpi tiimideks.

Keskendu sellele, mis sul on

Möödudes kodukohviku akendest näen, et inimesed võtavad koduspüsimist tõsiselt. Lauad on tühjad ja teenindav personal veedab aega telefonidest meelelahutust otsides. Kui mitmel päeval peaksid nad tühja saali teenindama ilmuma?
Niimoodi jätkata ei ole mõistlik. Samas ei ole elujõuliseks pikaajaliseks lahenduseks ka uste sulgemine - ettevõttel on ju kokkulepped tarnijatega, palgalehel töötajad ning mis peamine - inimesed soovivad endiselt süüa. Antud juhul on karantiinist tingituna muutunud viis, kuidas klientuur kaupa tarbida soovib.

Samas on juba päris mitmed toidukohad leidnud alternatiive, rahuldamaks muutunud vajadusi ja rakendanud ettevõtte jõude seisvad töökäed toidu kullerdamiseks või takeaway kioski tüüpi lahenduse loomiseks. Kliendid annavad selles olukorras päriselt ka andeks, kui lahendust ei toeta viimasepeal kasutajaliides või lõpuni viimistletud füüsiline vorm.

Pea silmas klientide (muutunud) ootuseid

Mistahes lahenduse puhul saab ja peab ideed vastu sihtturgu valideerima. Kõige lihtsamini ja koheselt rakendatavad meetmed kliendi ootuste väljaselgitamiseks on:

1. Küsi kliendilt (veebis, kõnes)

2. Tee kliendile proovimüük (isegi kui lahendus on alles ideefaasis)

3. Õpi tagasisidest ja müügitulemustest.

Võib tunduda liiga lihtsakoeline, ent täpselt nii on teinud ja teevad endiselt edasi enamus edukaid ettevõtteid, sest kliendi vajadused on ka kriisita pidevas muutumises.

Ameerika Ühendriikides jäeti viiruse puhangu takistamiseks ära kõik NBA põhihooaja mängud. Laupäeval toimuma pidanud mõõduvõtt Phoenix Suns ja Dallas Mavericks nende hulgas. Mõistagi ei kadunud kuhugi spordisõprade vajadus meelelahutuse järele. Võistkonnad otsustasid korvpallimängu siiski korraldada aga e-spordi striimingeskkonnas Twitch, kus mõlemat võistkonda esindas kodukandi e-sportlane. Alternatiivne lahendus osutus väga populaarseks ja sarnaselt neile on nüüd ka paljud teised tiimid otsustanud oma mõõduvõttude meelelahutusliku ja moraalihoidmise osa karantiiniajaks e-platvormidele viia. See ei ole pelgalt tore PR liigutus, sest aktiivne fännibaas ja ka tulud striimingkeskkonnast on oluline kliendihuvi valideerimine ja samas ka jõuline mexiCAN-tüüpi lüke muidu lootusetuna tunduvas olukorras tulevikutulude hoidmiseks.

Tegutse täna

Alusta enne kui oled valmis, võib tunduda kulunud klišeena, ent täpselt seda on täna tarvis. Aina enam joogatreenereid viivad oma seansse webinaripõhiseks. Samasugune üllatuslik lahendus võib päästa seni turismisektorist ja poekülastustest sõltunud käsitööpoode, kes alustavad onlinepõhiste töötubadega veebimüügile meelelahutusliku ja hariva tausta loomiseks ja ostjate veebikeskkonda meelitamiseks.

Teatrilavastused ja filmide esilinastused testivad televisiooni loodud võimalusi ja väljundeid ning isegi peod peetakse videokonverentsi kasutades seniks kuni ei saa muudmoodi.

Õpetajad kasutavad vajadusel sotsiaalmeedia videoplatvorme tundide läbiviimiseks ning töövahendusportaalid pakuvad ettevõtetele võimalusi sundpuhkuste asemel töötajaid ajutiselt muudesse sektoritesse „laenamiseks".

Ja see kõik ei toimu ilmselgelt viperusteta, vaid nendest hoolimata.

*Seesuguse väljendi autor on tegelikult minu üks hea sõber, kes ongi päritolult mehhiklane ning võimatuna näivatest olukordadest väljatulekut on ta alati põhjendanud ilmselgega - ta on mexiCAN mitte mexiCAN´T.