Tõnu Väät: E-müük päästab pankrotist


E-Commerce Foorum vol 1
E-Commerce Foorum vol 1Foto: Karli Saul

E-kaubandus moodustas enne kriisi 10% jaemüügist ning paljud jaemüügi kauplejad ei omanud e-kanaleid üldse. Peale kaubanduskeskuste sulgemist ning karantiine ei olegi suurt muud võimalust, kui e-kanalitesse äritegevus suunata.

Selleks, et hetkel ellu jääda, oleks vaja kiiresti avada e-müük, kõigil, kes see võimalik. Korraliku e-poe tegemine, kui sul on tuhandeid tooteid, võtab aega kuid ning sadu tuhandeid eurosid. Meie soovitus on “parem varblane pihus, kui tuvi katusel” ehk, et pane kiirelt, nädalaga püsti e-pood, kasvõi osaliselt tooted müüki ning hakka digiturundama! Meeles tuleb pidada, et e-poodi ei satu inimene niisama sisse vaid on vaja suunata!

E-kaubanduse Liidu käest küsitakse viimasel ajal palju soovitusi ja abi, e-äriga alustamisel. E-müügile kehtivad aga teatud äriloogikad, mida tuleb jälgida, et edukas olla ning lisaks spetsiifiline seadusandlus, mida peab teadma!

Kuidas alustada e-äriga?
• E-poega alustades ei ole vaja koheselt kõiki tooteid e-poodi- tee lihtne lahendus, mille saab 1-2 nädalaga püsti. Arendajad, kes aitavad kiirelt, on küllaga;

• Arenda platvormile, mis tagab SSL turvalisuse, et andmed oleks kaitstud. Peamine andmete vargus on RIA hinnangul turvasertifikaatide mitte uuendamine- uuenda pidevalt e-poe turvalisuse sertifikaate ka jooksvalt!

• Loo koheselt integratsioon välistele müügikeskkondadele- Facebook, Instagram, Amazon, Ebay (neist kaks esimest peaks olema ühed peamised turunduskanalid)

Seotud lood:

• Ära unusta lisada automaatturunduse tööriistu- sest 80% inimesi hülgab esialgu ostukorvi, millest küll 50% tuleb hiljem ostu vormistama, kaotad ikkagi kontakti 30-40% potentsiaalse ostjaga, kui sa neid üles ei otsi!

• Arvesta, et erinevates riikides on erinevad väljakujunenud makselahendused ja kättetoimetamise viisid. Eestlased eelistavad 80% pangalinki ning peamiselt pakiautomaati- need lahendused peavad olema tagatud tarbijale

• 50% e-poodidest ei vasta tagastamis-, taganemis-, garantii- jm seadustele (vaata https://e-kaubanduseliit.ee/alustavale-e-kauplejale/ )

• Ära küsi liigseid andmeid! Üks peamisi ostu poolelijätmisi on liigsete andmete küsimine- kui tellid pakiautomaati on vaja vaid nime ja telefoni, ei ole vaja maakonda, postiindeksit, krediitkaardi andmeid, perekonna seisu, isikukoodi, registreerida kasutajaks jpm.

• Tänasel päeval on tugev müügiargument kiire kontakti ehk suhtlusvorm (tänane ostleja sooviks suhelda live`s või äärmisel juhul ootab vastust 2h jooksul!)

• Ära alahinda rahvusvahelist müügivõimekust. Isegi reisikeelu ajal, pakid liiguvad ikka! Igas kuus osteldakse Eesti e-poodidest 8 miljoni euro väärtuses välismaal väljaantud pangakaartidega! Hoia poodi vähemalt ka Inglise keelsena!

• E-müügis on kõige tähtsam digiturundus! E-poodi ei jaluta inimene tänavalt möödaminnes- sa pead olema leitav Googlest (SEO), sa pead olema aktiivne ja äge Facebookis, Instagramis jm. Eesti keskmine e-pood kasutab muideks ainult 1 sotsiaalmeedia kanalit, kui Euroopa Liidu keskmine on üle 2

• Eestis saavad suuremad e-poed üle 70% liiklusest mobiilist, USAS ja Hiinas üle 90%. Samas on päris suur protsent e-poode mobiilis arendamata! Mobiilivaade peaks olema prioriteet number 1

• Poodi kaubanduskeskuses sa ei avaks selliselt, et juhtmed ripuks laes, tooted oleks kortsus, peidus, teenindaja puuduks? Sama kehtib ka e-poe kohta. Iga toote juures on vajalik kvaliteetne ja efekte pilt, tootekirjeldus, teenindaja lives või kiirelt suhtlemas. Ostukorvi nupp, mis kutsub toodet ostukorvi lisama

• On ka siiras soovitus ning variant- liitu hoopis suurte veebiplatvormide ehk e-kaubamajadega (Hansapost, Kaup24, Astri.ee jt.) kes vahendavad ja müüvad miljoneid tooteid, sadadelt tuhandetelt hulgimüüjatelt. Nii saaksid kiirelt enda tooted e-poes müügile ning vajaliku turundustoe

Milline seadusandlus kehtib e-kauplemisel?
• Tarbijal on õigus e-kanalites sõlmitud lepingust taganeda põhjust avaldamata 14 päeva jooksul. Samamoodi 14 päeva kauba tagastamiseks kauplejale ja 14 päeva raha tagastamiseks müüjal. Oluline on märkida, et tagastada ei saa kiiresti riknevat ehk toitu, ajakirjandust, hügieenitooteid ning eritellimusel sinu jaoks tehtud tooteid. Kaupleja peab teadma, et tarbijal on 14 päevane tagastusõigus koheselt, peale tellimuse tegemist ja enne kauba kättesaamist!

• Ettevõtja peab avaldama e-poes tarbijale ettevõtte nime, asukoha, e-posti aadressi, telefoninumbri, lahtioleku ehk vastamise aja

• Ostuprotsess ehk lepingu sõlmimise ja jõustumise tingimused peavad olema selgelt sõnastatud ja kirja pandud müügi/kasutamistingimustes ning ka kauba tagastamise tüüpvorm. Kui sinu e-poes need puuduvad, võid julgelt vaadata E-kaubanduse Liidu kodulehelt ja otsida menüüst “alustavale e-kauplejale” ning alla laadida ja julgelt näidised kasutusele võtta!

• Tellimuse saamine/vastuvõtmine tuleb e-kaupleja poolt viivitamatult kinnitada (automaatselt väljastatav tellimuse kinnitus, arve või muu dokument e-mailile või telefonile smsiga)

• E-kaupleja peab tarbijale teavitama lisaks müügihinnale ka ühikuhinna. Müügihind on kaubaühiku või kaubakoguse eest tasutav lõpphind. Ühikuhind on aga kauba ühe kilogrammi, ühe liitri, ühe meetri, ühe ruutmeetri või ühe kuupmeetri lõpphind, mis peab toodete juures olema samuti välja toodud

• Iga müüdava toote kohta tuleb anda detailne ja eestikeelne tooteinfo ning lõppmaksumus

• Enne maksmist peab olema kuvatud kauba koguhind koos maksudega ning kõik täiendavad veo-, posti-, kättetoimetamise või mis tahes muud kulud, kui need kulud tuleb kanda tarbija

• Tarbijale peab arusaadav olema maksmise, kättetoimetamise ja tellimuse täitmise kord ning asja kättetoimetamise, teenuse osutamise või muu soorituse tegemise aeg (arve tasumise aeg, tarneperiood, teenuse puhul lepingu täitmise aeg)

• Teave, kes kannab tarbijapoolsel lepingust taganemisel asja tagastamise kulud. Tarbijal on asja tagastamisega seotud kulude kandmise kohustus vaid juhul, kui ettevõtja teda sellest enne lepingu sõlmimist teavitas, vastasel korral peab tagastamisekulu kandma kaupleja!

• Kui tarbijapoolsel lepingust taganemisel kannab tagastamise kulud tarbija, tuleb e-kauplejal tagastada tellimisel tasutud asja kättetoimetamise kulu

• E-poes peab olema info isikuandmete töötlemise eesmärkide, korra ja viisi ning isikuandmete kolmandatele isikutele edastamise lubamise ja otseturustuse kohta

• E-poes peab olema avaldatud info võimaluse kohta pöörduda kohtuvälise kaebusi ja vaidlusi lahendava organi poole ning pöördumise tingimused. Eestis on kohtuväline kaebusi lahendav organ tarbijakaitseameti juures tegutsev tarbijakaebuste komisjon. Lisaks peab olema lisatud link internetipõhisele vaidluste lahendamise platvormile: (ODR platvorm - https://ec.europa.eu/consumers/odr)

Kasulikud lingid:
https://e-kaubanduseliit.ee/alustavale-e-kauplejale/
https://e-kaubanduseliit.ee/e-liidu-webinarid/
https://www.ttja.ee/sites/default/files/failid/dokumendid/juhend_e-kaubandusega_tegelevatele_ettevotjatele.pdf