Turundus
Turundus
Link kopeeritud!

EKRE valimiskampaaniat teinud agentuurid annavad aru: kas on võimalik teenindada erakonda, kelle vaateid ise ei toeta?

 (196)
Heily Aavik
Heily AavikFoto: Jake Farra

Riigikogu valimistel edu saavutanud EKRE-le kampaaniat teinud agentuuride juhid räägivad, kuidas nad kampaaniatulemustega rahule jäid, mis tunne on ja kas jätkaks koostööd sama erakonnaga. "Tihti tuleb agentuuritöös teha teavituskampaaniat või reklaami tootele, mille tarbija ise ei ole," ütleb Heily Aavik diplomaatiliselt.

2019. aasta riigikogu valimistel suurimat edu saavutanud erakondade koostööpartneriteks olid järgnevad loov- ja meediaagentuurid:

EKRE-l Arena Media ja agentuur La Ecwador, erakond Isamaa kasutas Inspired Universal McCann ja Salama agentuure, Keskerakonna kampaania taga oli Initiative ning Reformierakonnal Kontuur Leo Burnett. Sotsiaaldemokraadid jäid küsitlusest välja, kuna nemad otsustasid korraldada valimisi majasisese meeskonnaga, ilma suurte agentuuride abita.

Esimesena vastab EKRE kampaania taga olnud agentuuri La Ecwador juht ja omanik Heily Aavik.

Mida La Ecwador EKRE heaks riigikogu valimiskampaanias tegi?

Agentuur töötas EKRE jaoks välja kampaania strateegia, sõnumid ja üldvisuaalid, lisaks tootsime tele- ja raadioklipid.

Kuidas oma tööga ja selle tulemustega rahule jäite? EKRE sai 19 mandaati (+12 võrreldes 2015. aasta valimistega).

La Ecwadori poolt teenindas klienti eraldi erakonna teenindamiseks kokku pandud meeskond, mis osaliselt koosnes vabakutselistest. Loovjuht ja strateeg oli La Ecwadori kauaegne loovjuht Uku Nurk. Tiim jäi tööga rahule, koostöö oli konkreetne ja konstruktiivne. Oma töös oleme alati eelkõige kliendi äritulemuste täitmisele orienteeritud. Tore, et klient võttis meie nõuandeid kuulda.

Kuidas nüüd tulemust - olukorda riigis, uut koalitsiooni - vaadates rahul olete?

La Ecwador on erakapitalil põhinev professionaalne turundusagentuur, mis tegutseb vabaturu tingimustes, meie ei kujunda Eesti poliitikat.

Kas teenindaksite ka edaspidi EKRE-t või teisi koalitsioonis olevaid erakondi?

Kliendi ja agentuuri suhe on ikka samalaadne, me ei ole ühe kampaania ettevõte, vaid koostööpartner. Kliendi ja agentuuri suhe on nagu iga teinegi suhe - pikaajalise loomuga. Kliendi valdkonna tundmine on ülioluline, selline teadmine ei saabu üleöö ega lahtu loetud tundidega.

Aga mõnda teist erakonda?

Meil on eetilised põhimõtted klientide teenindamisel, ühest valdkonnast kahte sarnast ettevõtet me ei teeninda, seega mõne teise erakonnaga koostöö sõltub hetkeolukorrast.

Kas konkreetsete vaadetega erakonna teenindamine peegeldab ka agentuuri enda / selle juhtide / omanike vaateid?

La Ecwador on poliitiliselt neutraalne. Kui agentuur teeb ühele brändile reklaami, siis ei tähenda see, et kõik agentuuris töötavad inimesed, assistendist omanikuni, on kohe selle ühe kliendi või brändi apostlid. Agentuurisiseselt on meil väga erinevate vaadete, väärtushinnangute ning erakondlike eelistusega inimesi tööl, ei ole võimalik ega ka vajalik neid kõiki ''ühte kleiti'' kandma panna.

Reklaam ja turundus ei ole enam ammu emotsioonidel põhinev elustiiliäri. Siin kehtivad kindlad reeglid, metoodikad ning vabaturu konkurents.

Kas on võimalik teenindada erakonda, kelle vaadetega sa ise päri ei ole?

Toon näite. Omal ajal saabusid Eestisse müügile naiste tampoonid, mis on tänaseks laialt levinud. Tookord aga oli vaja teha naistele selgitustööd - kas aplikaatoriga või ilma. Juhtus nii, et korraldatud üritusele pidi minema meie meesprojektijuht. Projektijuhi vaated ei olnud olulised ja me ei tea, mis võis vaese mehe peas tookord toimuda, aga tampoonid on hetkel laiatarbekaup.

Tihti tuleb agentuuritöös teha teavituskampaaniat või reklaami tootele, mille tarbija ise ei ole. Reklaam ja turundus ei ole enam ammu emotsioonidel põhinev elustiiliäri. Siin kehtivad kindlad reeglid, metoodikad ning vabaturu konkurents.

Mullu oktoobris vastas EKRE poliitiline nõunik Urmas Espenberg küsimusele "Kes on teie agentuurid?" Äripäeva Kommunikatsioonijuhtimise Aastakonverentsil järgnevalt: "Meie reklaamiagentuur on La Ecwador ja meediaagentuur Idea. Nad küll algul ei tahtnud, et see välja tuleks." Miks te ei tahtnud?

Miks Urmas Espenberg nii vastas, seda ma ei tea, võib olla oli tal eelmiste kampaaniate tegijate poolt palve mitte avalikustada. Meie pole oma kaasatust püüdnud ega palunud varjata, see on olnud meie valdkonnas avalik info. EKRE-l oli ju lausa konkurss agentuuri leidmiseks ning meie konkureerisime kahe teise agentuuriga. Pigem on agentuuride salastamine teiste erakondade rida, pikalt valdkonnas töötanud inimesed teavad, kuidas neid asju aetakse.

Arena Media vahendas EKRE-le meediaväljaannete pindasid, ettevõtte juht Heigo Salimaa vastas napisõnaliselt.

Mida Arena Media EKRE heaks riigikogu valimiskampaanias tegi?

Vahendasime Eesti meediaväljaannete pindasid.

Kuidas Arena Media oma tööga ja selle tulemustega rahule jäi?

Kampaania eesmärk sai täidetud.

Kuidas iseendaga nüüd tulemust - olukorda riigis, uut koalitsiooni - vaadates rahul olete?

Koalitsiooni loovad poliitikud. Meediaagentuurid sellega ei tegele.

Kas teenindaksite ka edaspidi EKRE-t või teisi koalitsioonis olevaid erakondi?

Jah.

Kas konkreetsete vaadetega erakonna teenindamine peegeldab ka agentuuri enda / selle juhtide / omanike vaateid?

Agentuurid tegelevad professionaalse teenuse osutamisega.