Eile toimus Kantar Emori toiduainetetööstusele suunatud ärihommik „Kuidas prognoosida tarbijakäitumist äri eduks?” kus räägiti täpsete prognooside olulisusest.

Mul on olnud väga vähe õnnestumisi, mis on olnud täpselt ette teada. Ikka panen kolme kuu prognoosiga mööda, rääkis alevi ja Tere pikaaegne turundusjuht Alar Pink. "Kui tulevad välja teated, et prognoosid on ületatud kolmekordselt, siis turundaja sageli prognoosis lihtsalt mööda. Ületamine on küll positiivne, kuid prognoosiga on seotud ka tarne ja toodete väljastamise kiirus ja kui tarbija ei saa uut toodet peale osta, sest edu ei osatud ennustada, siis kaotab ettevõtte momentumi."

Prognooside parandamiseks tutvustas Kantar Emor andmebaaside ühendamise meetodit, mis tähendab erinevate uuringute linkimist, et uuringa näiteks seda, kuhu ettevõtted peaksid reklaami suunama.

„Väga kehva toodet väga hästi müüa ei saa, kuigi mõningane võimalus on selleks muidugi olemas,” ütles Kantar Emori analüütik Aivar Voog. „Ettevõte võib panustada toote reklaami. Brändidel on paremad ja halvemad ajad. Brändide värskendamine on reeglina efektiivsem kui täiesti uue brändi lansseerimine.”

„Kulutused müügi kasvatamiseks peavad olema põhjendatud. Kui reklaam turuosa müüki ei suurenda, siis ei ole mõtet ka seda teha. Ühendades uuringutulemusi olemasolevate andmebaasidega, on võimalik prognostilise mudeli abil reklaami ja teiste tegurite mõju müügile paremini ette hinnata,” rääkis Voog.

Kas uus meetod töötab?

Andmebaaside ühendamist kasutati näiteks uuringus, kus ühendati tarbijate jaekettide eelistused nende telekanalite eelistusega. Tulemusest selgus, et kõige vähem vaatavad telerit Selveri ja Rimi kliendid ning kõige rohkem Konsumi kliendid. Vene keelseid kanaleid jälgivad enim Maxima külastajad.

Jaekettide klientide telekanalite eelistus

Uuringu abil saavad ettevõtted valida, kuhu reklaami osta ning selle tõttu pole esindatud ka reklaamivaba ETV.

Toidupoodide seosed telekanalitega on teatud kohtades etteaimatavad – Konsumi kauplused asuvad maapiirkondades, kus vaadatakse telerit rohkem kui linnas. Kuid teine uuring, mis puudutas A. Le Coqi ja Saku klientide telesaadete eelistusi, tekitab juba küsimusi. "Televaatajad jagunevad tarbijatüüpideks ning siin on näha, et Saku õllede eelistaja on pragmaatilisem ja alalhoidlikum ning A. Le Coqi klient on mitmekesisema huvide paletiga," rääkis Voog.

Kas uuringu tulemus vastab tõele?

Milliseid telesaateid eelistavad Saku ja A. Le Coqi kliendid?