Eestis pole veel firmade partnerkampaaniad levinud ning tooteid-teenuseid ristturundatakse pigem ühe kontserni lõikes. Kui sedagi. Tundub, et põhjus on paljuski selles, et meie ettevõtjad on pigem isetoimetajad kui koostööotsijad. Võib-olla on see meil veres, ei tea. Küll aga tean, et kogu maailm on täis näiteid, kuidas koostöö ja ristturunduse kaudu käivet suurendada ja rahulolevaid kliente juurde saada.

Tegelikult võiks ka meie ettevõtted ühisele sihtrühmale mõeldud tootepakkumisi senisest julgemalt ja enam koos teha. Näiteks saaksid lihatoodete ja maitseainete müüjad suvisel grilliperioodil koostöös oma kliente oluliselt tõhusamalt ja huvitavamalt teenindada.

Autopesulas ootamise asemel võiks selle teenindaja soovitada hoopis mõnda lähedalasuvat kohvikut või juuksurit, kes jällegi oma klientidele soovitaks tänaval parkimise asemel viia auto pesulasse. Klientide jagamises pole midagi halba ja seda eriti olukorras, kus kõigi rahulolu suureneks. Koos suudetakse ja saavutatakse rohkem!

Ristturundus kui kapitali kaasamise võimalus

Ristturunduslik mõtteviis võiks muu hulgas pakkuda ka lahendust viimasel ajal populaarses arutelus „kuidas leida raha Eesti tippsportlastele“ . Kui andekas suusahüppaja Kaarel Nurmsalu eelmisel aastal alles oma karjääri alguses olles suusad varna pani, tõi ta põhjuseks raha nappuse hooajaks valmistumisel.

Toona olnuks ristturunduskampaaniaks ideaalne hetk. Kampaania saanuks siduda spordisõpradele suunatud massitootega: iga sellise toote tarbija (spordijoogi ostja, mobiilipaketi vahetaja, ajalehe digitellimuse vormistaja jne) annetanuks näiteks 10-20% teenuse maksumusest meie sportlasele, saades vastu personaalse digitaalse tänukirja või võimaluse võita mägilenduri võidukaid suuski.

Või panustaks toote müüja mõne protsendi toote maksumusest spordifondi, saades vastu uusi kliente, kes sporti toetada soovivad. Olen veendunud, et Nurmasalu toetuseks oli raha olemas, kuid ta ei osanud seda õigest kohast küsida. Isegi mitte küsida, vaid pakkuda võimalust läbi enda mõnda teenust/toodet rahva südamesse turundada. Kahjuks nappis initsiatiivi ka ettevõtjate poolt.

Ristturundus seisneb koostöös

Turunduses on kõige olulisem klientide ülesleidmine ja nende vajaduste tundmine. Peab mõistma nende hinnatundlikkust, eelistusi, maitset, väärtusi. Oma teenuste ja kauba pakkumine anonüümsetele klientidele pole äriliselt tõhus ettevõtmine. Pakutav teenus või müüdav toode tuleb selgelt sobivale kliendile suunata. Selline asjatundlikkus võimaldab leida ka õigeid partnereid, kes omavad sarnaseid kliente ja kellega on seetõttu mõistlik koostööd teha ning kliente jagada.

Ristturundusel on mitmeid tasemeid. Esmane on informeerimine ehk endast teada andmine läbi partneri. Näiteks teevad koostööd juuksur ja kosmeetik, kes jagavad üksteise visiitkaarte või soodusflaiereid. Teine hea viis on ühine kliendileht või –ajakiri. Näiteks kaasab sporditarvete kauplus oma kuukirja väljaandmisse ka matkatarvete, massaažisalongide ja spordikeksuste reklaampakkumised ja harivad artiklid. Tean vähemalt ühte tuntud brändi, kes annab sel moel välja omanimelist ajakirja nullkuludega.

Ettevõtteid on mitmesuguseid

Kuid ristturunduses võib minna ka palju kaugemale: ühispakkumisteni, ühiskinkekarpideni, ühisüritusteni. Koostööd ei maksa karta, sest ühispakkumised muudavad need klientide jaoks huvitavamaks.

Ma ei näeks midagi imelikku rehvivahetamiskampaanias, millega tuleb kaasa 20% sooduskupong perepuhkuseks mõnes SPAs või SPA külastusega kaasa antav rehvivahetuse sooduskupong. Ma kasutaksin kliendina neid võimalusi uute kohtade avastamiseks. Kuid kõik need ühisturundamised saavad alguse ettevõtja mõttemaailma muutumisest.

Kahe ja poole tegevusaasta jooksul olen Eestis suhelnud sadade ettevõtetega ja saab öelda, et üldjuhul jagunevad ettevõtjad kolme gruppi.

Esimesed, kes püüavad alati ise hakkama saada. Teised, kes mõistavad koostöö ja ühisturunduse plusse. Ning kolmandad, kes lisaks meiega liitumisele panustavad ka ise sellesse, et loodud kanalis välja paista ja omale tasuta uusi kliente võita. Viimase ettevõtjate grupi rahulolu on mõistagi kõige suurem.

Jõuluvana on parim ristturunduse asjatundja

Jõulud on tulemas ja Jõuluvanast suuremat ristturunduse proffi on raske leida. Kinke ootavad nii väikesed kui suured. Igaühel meist on suurepärane võimalus oma kliente mõne toreda jõulukingiga üllatada. Kui olete B2B (ettevõtetele suunatud) ettevõte ja teil puudub ristturundusalane koostöökogemus ning te ei tea, kust alustada, siis pakun väikese alguse.

Saatke uhke Jõuluvana oma ettevõtte poolt potentsiaalsete klientide kontoritesse lõunapausi ajal näiteks maitsvaid komme jagama. Müügimehele öeldakse sageli ära, Jõuluvanale aga mitte. Teie ettevõtte tunnusvärvides kommipaberile kirjutage mõni huvitekitav märksõna ja veebilehe aadress. Veebilehele sisestage eripakkumine neile, keda sinna uudistama ootate.

Kui aga olete B2C (lõpptarbijale suunatud) ettevõte, siis võite sellesama Jõuluvana neidsamu komme saata jagama tänavale.

Kui Jõuluvanaga kõik hästi läheb, võite edaspidi katsetada koostööd ka teiste partnertitega, kes teid klientidele lähemale aitavad!