Toona olnuks ristturunduskampaaniaks ideaalne hetk. Kampaania saanuks siduda spordisõpradele suunatud massitootega: iga sellise toote tarbija (spordijoogi ostja, mobiilipaketi vahetaja, ajalehe digitellimuse vormistaja jne) annetanuks näiteks 10-20% teenuse maksumusest meie sportlasele, saades vastu personaalse digitaalse tänukirja või võimaluse võita mägilenduri võidukaid suuski.
Või panustaks toote müüja mõne protsendi toote maksumusest spordifondi, saades vastu uusi kliente, kes sporti toetada soovivad. Olen veendunud, et Nurmasalu toetuseks oli raha olemas, kuid ta ei osanud seda õigest kohast küsida. Isegi mitte küsida, vaid pakkuda võimalust läbi enda mõnda teenust/toodet rahva südamesse turundada. Kahjuks nappis initsiatiivi ka ettevõtjate poolt.
Ristturundus seisneb koostöös
Turunduses on kõige olulisem klientide ülesleidmine ja nende vajaduste tundmine. Peab mõistma nende hinnatundlikkust, eelistusi, maitset, väärtusi. Oma teenuste ja kauba pakkumine anonüümsetele klientidele pole äriliselt tõhus ettevõtmine. Pakutav teenus või müüdav toode tuleb selgelt sobivale kliendile suunata. Selline asjatundlikkus võimaldab leida ka õigeid partnereid, kes omavad sarnaseid kliente ja kellega on seetõttu mõistlik koostööd teha ning kliente jagada.
Ristturundusel on mitmeid tasemeid. Esmane on informeerimine ehk endast teada andmine läbi partneri. Näiteks teevad koostööd juuksur ja kosmeetik, kes jagavad üksteise visiitkaarte või soodusflaiereid. Teine hea viis on ühine kliendileht või –ajakiri. Näiteks kaasab sporditarvete kauplus oma kuukirja väljaandmisse ka matkatarvete, massaažisalongide ja spordikeksuste reklaampakkumised ja harivad artiklid. Tean vähemalt ühte tuntud brändi, kes annab sel moel välja omanimelist ajakirja nullkuludega.
Ettevõtteid on mitmesuguseid
Kuid ristturunduses võib minna ka palju kaugemale: ühispakkumisteni, ühiskinkekarpideni, ühisüritusteni. Koostööd ei maksa karta, sest ühispakkumised muudavad need klientide jaoks huvitavamaks.
Ma ei näeks midagi imelikku rehvivahetamiskampaanias, millega tuleb kaasa 20% sooduskupong perepuhkuseks mõnes SPAs või SPA külastusega kaasa antav rehvivahetuse sooduskupong. Ma kasutaksin kliendina neid võimalusi uute kohtade avastamiseks. Kuid kõik need ühisturundamised saavad alguse ettevõtja mõttemaailma muutumisest.
Kahe ja poole tegevusaasta jooksul olen Eestis suhelnud sadade ettevõtetega ja saab öelda, et üldjuhul jagunevad ettevõtjad kolme gruppi.
Esimesed, kes püüavad alati ise hakkama saada. Teised, kes mõistavad koostöö ja ühisturunduse plusse. Ning kolmandad, kes lisaks meiega liitumisele panustavad ka ise sellesse, et loodud kanalis välja paista ja omale tasuta uusi kliente võita. Viimase ettevõtjate grupi rahulolu on mõistagi kõige suurem.