Ristissaare sõnul on turunduse maastikul osavatel e-turundajatel väljavaated aga head ja käed tööd täis. Sellegipoolest jõuab Ristissaar oma igapäevatöö kõrvalt anda turunduse ja e-turunduse loenguid Tallinna Majanduskoolis, kus ainsana Eestis on sellest aastast avatud ka e-turunduse õppekava.

Millised on e-turunduse alustalad ehk mida esimesena e-turunduses õpitakse?

E-turunduses on kõigepealt vaja õppida ära, miks turundust üldse on vaja ja mis see on. Mis eesmärgile see kaasa aitab ja kuidas võiks aidata kasvatada ettevõtet. Teisena on kindlasti vaja teada võimalikult palju tarbijate ostukäitumise kohta ehk siis seda, kuidas nad ostavad ja missugune see protsess välja näeb. Viimasena võiks teada ikkagi, kuidas toimub turunduse planeerimine nii strateegilisel kui ka praktilisel tasandil.

Mille vastu õppurid e-turunduses kõige enam huvi tunnevad?

Õppurid tunnevad tegelikult huvi erinevate teemade vastu, aga kõige enam tunnevad huvi vast sotsiaalmeedias turundamise ja Google'is reklaamimise vastu. Põhjus võib olla selles, et õpilaste ettevõttes (kus nad töötavad) võib suurem osa kliente olla nendes keskkondades ja soovitakse olla kursis, mida ja kuidas turundustegevusi seal paremini teha.

Milliseid üldisemaid teadmisi turundusest on vaja, et just e-turunduse alal spetsialiseeruda?

Kui spetsialiseeruda e-turunduse suunale, siis ühte asja välja tuua on keeruline. Pigem peaks olema komplekssed teadmised otsingumootoritest, sotsiaalmeediast, tarbimiskäitumisest internetis ja analüütikast. Need ei pea olema kohe ülihead, vaid kogemused tulevad aastatega. Lõpuks on kõige olulisem huvi just erinevate kanalite vastu ja soov neid tundma õppida.

Milliseid kanaleid peaks iga e-turundaja valdama professionaalsel tasemel?

Seda on üheselt üpriski keeruline öelda. Professionaalselt peaks kindlasti valdama analüütikat, sest see on kõige alus. Võid ju kampaaniat teha, kuid kui ei mõõdeta tulemusi või ei saada aru kampaania tulemustest, siis on väga keeruline järgmisi samme teha või analüüsida tehtud tegevusi ning põhjusi. Teiseks on tänasel internetiajastul oluline tunda sotsiaalmeedia siseelu - kuidas toimib, mida inimesed seal teevad jms. Sotsiaalmeedias veedavad täna inimesed väga suure oma ajast ja seetõttu peaks olema kursis nende kanalitega. Viimaseks peaks olema kursis otsingumootoritega ja veebilehtede toimimise põhimõtetega.

Kuidas tunda ära head e-turundajat?

Tema huvi digiturunduse vastu võiks olla piiritu, sest antud valdkond muutub igapäevaselt niivõrd kiiresti. Tuleb uusi tehnoloogiaid, tööriistu, kanaleid ja palju muud, millega peab sammu pidama. Teisest küljest tunneb hea e-turundaja ära ka selle järgi, et ta näeb asju laiemalt ja komplekssemalt. Näiteks saab aru, kuidas sotsiaalmeedia kampaaniad mõjutavad tarbimiskäitumist või mida näitavad Google Analyticsi tulemused veebilehe kohta.

Millised on kliendid, kellega e-turundajad igapäevaselt töötavad?

Kliendid ja nende eelarved sõltuvad suuresti, kus e-turundaja töötab. Agentuurides on kindlasti suuremad eelarved ja oma ettevõtet tehes väiksemad. Peamised tööülesanded on tavapäraselt erinevate reklaamikampaaniate korraldamine (sotsiaalmeedia, otsingumootorid jms), projektijuhtimine, analüütika jälgimine, kujundustööd ning veebilahenduste haldus ja arendus erinevate internetiturunduskanalitega ja tööriistadega töötades. Kokkuvõttes sõltub e-turundaja igapäevatöö kliendi sihtrühma spetsiifikast ja enda oskustest. Mõned on tugevad sotsiaalmeedia suunal, mõned otsingumootoritega.

Millised on e-turundaja suurimad väljakutsed?

Väga hea küsimus. Siin jällegi sõltub firma eesmärkidest, kuid kõige olulisem väljakutse on leida, mis on kõige suurema kasumlikkusega kanal, kuhu peab kõige vähem panustama. Ehk siis lühidalt öeldes on küsimus selles, kuhu kanalisse ma peaksin 100 eurot panema, et saada tagasi 1000 eurot.

Teisalt on täna väga suur väljakutse olla digiturunduse lahenduste, tööriistade, trendide ja kõige sellega kursis, mis ei ole kindlasti lihtne. Täna peab turundaja oskama teha reklaami sotsiaalmeedias, tundma tehisintellekti kasulikke omadusi, teadma andmekaitseseadusest, olema kursis erinevate uute keskkondadega ja mõõtma kogu internetiturunduse ROI-d (kampaania tasuvust). Seega on e-turundaja puhul tegemist Hunt Kriimsilmaga, kellel on 100 erinevat tööülesannet.

Milliseid valusaid õppetunde on e-turundus Teile endale andnud?

Kindlasti ei ole kõik projektid edukad ja nendest peabki õppima ning tegema omad järeldused. Valusaid õppetunde on mitu, kuid peamiselt on need seotud kommunikatsiooni, eelduste ja oletustega. Samas tuleb tunnistada, et tihtipeale olen ise ka ennast üle hinnanud ja seetõttu on mingi projekti läinud kehvasti ja ei ole tulemust saanud. Näiteks saab tuua e-posti turundusprojekti, kus tegime enne seda hea eeltöö (kujundus, listid jms), kuid kahjuks jäi paar kohta linkimata ja seetõttu ei saanud klõpsata. See tõmbas omakorda tulemuse alla ja kokkuvõttes kampaania tulemus oli ikka kehva.

Mis Teile endale e-turunduse valdkonnas kõige rohkem põnevust valmistab?

Jällegi väga hea küsimus. Mind motiveerib eelkõige just digiturunduse kiire areng ja lõputud võimalused. Täna võib sotsiaalmeedia reklaamiga saada hea kasumi, kuid

homme peab juba virtuaalreaalsuse lahendusi ja tehisintellekti kasutama. Lisaks valmistavad tohutult põnevust kõikvõimalikud uued projektid ja ülesanded, mida saab iga kord eri nurga alt lahendada. Kokkuvõttes võib öelda, et väljakutsed ja toredad inimesed on need, mis panevad silma särama.