Airbusi prognoos: aastaks 2033 kasvab reisi- ja kaubalennukite arv kaks korda

 (1)
Emirates, Airbus A380
Emirates, Airbus A380Foto: AFP

Airbusi globaalse turuprognoosi kohaselt kasvab lennureisijate arv järgmise 20 aasta jooksul 4,7 protsenti aastas, mistõttu vajatakse kokku 31 400 uut suurt reisi- ja kaubalennukit kogusummas 4,6 triljonit dollarit.

„Reisi- ja kaubalennukite park kasvab 2033. aastaks praegusest 18 500 lennukist 37 500 lennukini ehk lisandub peaaegu 19 000 uut lennukit,“ sõnas Airbusi kliendiüksuse juht John Leahy.

Arenevate turgude majandused Aasias, Ladina-Ameerikas, Aafrikas ja Lähis-Idas kasvavad kiiremini kui tööstuslikult arenenud piirkondade majandus. Üks oluline mõjutegur on see, et 2033. aastaks peaks Aasia riikide keskklass neljakordistuma ja nende osakaal maailmarahvastikus kasvama 33 protsendilt 63 protsendile.

Jätkuva linnastumise ja rikkuse kontsentreerumise tõttu kahekordistub niinimetatud lennunduse megalinnade arv maailmas ja jõuab 91 linnani. Lennunduse megalinnad on linnad, kust päevas käib läbi rohkem kui 10 000 kauglennureisijat. 

Üks kõige kiiremini kasvavaid lennundusturge on Airbusi hinnangul India, mis 2033. aastaks peaks olema maailma 10 suurima turu hulgas.

„Lennundussektor kasvab muljetavaldava kiirusega ja meie äsjane globaalne prognoos kinnitab, et see trend jätkub pikema aja jooksul,“ märkis Leahy. „Samas kui kasvamist jätkavad ka sellised arenenud lennunduspiirkonnad nagu Euroopa ja Põhja-Ameerika, siis kõige dünaamilisem areng toimub just Aasias ja teistes arenevates piirkondades. Hiina siseriiklik lennuliiklus peaks järgmise 10 aastaga muutuma maailma suurimaks lennundusturuks.“

Tänu kõige kiiremini kasvavale rahvastikule ja linnastumisele ostetakse tulevikus peaaegu pooled uutest suurekerelistest reisilennukitest Kagu-Aasias baseeruvate lennufirmade poolt, millele järgnevad Lähis-Ida (16%), Euroopa (15%) ja Põhja-Ameerika (9%). 

Tänu A330, A350 ja A380 seeria lennukitele on Airbusil väga hea positsioon 200-500 kohaliste lennukite segmendis, et muutuda juhtivaks lennukitootjaks laiakereliste lennukite turul, hindab ettevõte ise.

Leahy kinnitusel näeb Airbus eriti suurt nõudlust kahe vahekäiguga laiakereliste lennukite nagu A350 XWB ja A330neo järele. „Nõudlus seda tüüpi uue põlvkonna lennukite järele ületab pakkumise juba 2017-2022. aastal ja seetõttu vaatame hetkel üle võimalusi oma toomismahtude suurendamiseks. Esimene A350 XWB tarnitakse juba käesoleva aasta lõpuks, samas kui esimene A330neo jõuab klientideni 2017. aastal. Nõudlus suurekereliste lennukite järele hõlmab umbes 7800 uut kahe vahekäiguga 250-400 kohalist lennukit ja umbes 1500 niinimetatud megalennukit, mis mahutavad rohkem kui 400 reisijat ja mida kasutatakse kõige populaarsematel liinidel.“

Ühe vahekäiguga lennukite turul, kus globaalseteks turuliidriteks on A320 Family ja uue põlvkonna A320neo Family, prognoosib Airbusi nõudluseks järgmise 20 aasta jooksul üle 22 000 uue lennuki kogusummas 2,1 triljonit dollarit. See on kaks tuhat lennukit rohkem kui eelmises prognoosis ja moodustab 70 protsenti kõikidest uutest lennukitest ning 4 5 protsenti tarnete kogusummast.

Laiakereliste ehk nn widebody-lennukite turul prognoosib Airbus, et suund on üha suuremate lennukite poole, mida kasutatakse üha pikematel liinidel ja üha rohkem ka regionaalsetel ja siseriiklikel liinidel. Sellega seoses hindab Airbus, et järgmise 20 aasta jooksul vajab turg peaaegu 9300 laiakerelist reisi- ja kaubalennukit koguväärtuses 2,5 triljonit dollarit. See on 30% kõikidest 2033. aastaks tarnitavates lennukitest ja 55% nende maksumusest.

Nõudlus ühe vahekäiguga lennukite järele püsib kõrge ka Euroopas ja Põhja-Ameerikas, mis esindavad vastavalt 22% ja 21% seda tüüpi lennukite tellimustest. Siiski ületab mõlemat varsti Aasia, mis moodustab tellimustest 37%, põhiliselt tänu Hiina ja India siseriikliku lennuturu kasvule ja Kagu-Aasia kiiresti kasvavatele odavlennufirmadele.

Lennuliikluse mahu kasvu tõttu on keskmine lennuk tänapäeval 40% võrra suurem kui 1980ndatel aastatel, sest lennujaamade vastuvõtuvõimsus väheneb ja lennufirmad on sunnitud kasutama üha suuremaid lennukeid. Londoni Heathrow lennujaama poolt tehtud uuring näitabki, et kõige efektiivsemad on just suuremad lennukid, nagu näiteks A380, mis tagavad kõrge täituvuse ja tagavad, et lennufirmad ei vaja täiendavaid lendusid.

Keskkonnanõuete tõttu on viimase 40 aastaga lennukite kütusekulu ja müratase vähenenud vähemalt 70% ja seda arengut jätkab Airbus ka tänu innovatsioonile oma uue põlvkonna lennukites A320neo, A330neo, A380 ja A350 XWB.

Ekspressi konverents 2020