Tavaliselt püüab suurem osa äriideid maailma mingil moel täiustada. Mõned ettevõtted müüvad maailma paremaks muutmiseks värvilisi piparkooke või kirevat tapeeti, teised üritavad mõne uuendusliku teenusega inimkonna igapäevast murekoormat vähekenegi kergendada. Kuid on neidki, kes sammuvad teadlikult vastassuunas. Näiteks on Suure Lombi taga tegutsev Despair Incorporation (Meeleheite AS – toim) spetsialiseerunud ebaõnne, depressiooni, masendus- ja alaväärsustunde tekitamisele. Intrigeeriva ärinimega firma asutas 1998. aastal dr E. L. Kersten, selle põhiliseks kaubamärgiks on aga Demotivaator. Milles iva?

Pikalt motivatsiooniteooriate ja korporatiivmaailma hingeeluga kokku puutunud teadlasel sai motivatsiooninippide reklaamist ning lõpututest koolitustest lihtsalt mõõt täis ning vooluga kaasa ujumise asemel otsustas mees valida vastupidise tee. “Ehk unustaks “sa suudad küll!” tüüpi mõttelaadi ning suunduks kohe armutu lõppmängu juurde,” kirjutab asutaja netilehe Demotivators.com külastajatele, miks firma tooted ei peaks kedagi motiveerima.

Iroonilise kõverpeegliga on Despair Incorporationis töödeldud iga viimast kui töötajaid motiveerivat ergutuslauset, edu ning indu pakkuvat pilti, isegi lauanõusid. Näiteks on Meeleheite AS-i enim tuntud müügiartikliks pessimisti kruus. Pealtnäha paistab pessimisti kruus välja nagu iga teinegi. Eripära toob esile vaid kujundus: poole kruusi peale on tõmmatud jäme joon ning selle all ilutseb kõigi motivatsiooniteoreetikute ironiseerimiseks mõeldud kirjarida “Siitmaalt on kruus pooltühi”.

Firma kodulehelt saab tellida ka erisisulisi pilkeid ning muidu solvavaid plakateid. Näiteks on imeilusa valge särava pärli kujutisega plakati alla kirjutatud: “Kõigile, kes on pealtpoolt atraktiivsed, antakse nende pinnapealsus ning halb iseloom pahatihti andeks.” Meeleheite AS-i sõnul sobib sellist plakatit kinkida kõigile ilusatele, aga veidi kurnava käitumisega isikutele.

Pea peale pööratud

“Süüdistuste” rubriiki kuuluval plakatil pole läinud sisu poolest paremini. Kuldsete tähtedega on delegeerimist sümboliseeriva pildi alla kirjutatud juhtimisõpikutest kopeeritud, kuid pea peale pööratud tõetera: “Edu alus on võime lavastada alati oma möödalaskmise eest patuoinaks keegi teine.

Rubriigis “Do it yourself” (“Tee ise” – toim) ulatab firma abikäe ka humoorikate “motivatsiooniplakatite” kujundamiseks: enda või kolleegi pilt laetakse kodulehelt otse teenusepakkuja arvutisse ning hiljem saadetakse postiga tellijale koju. Teisisõnu on äriideeks nii plakatid, kalendrid, DVD-d, raamatud, arvutiekraanipildid, postkaardid kui ka demotiveeriva sisuga kalendrid. Isegi sisu ja kujunduse saab ise valida. Nutikas?! Hinnad on sõltuvalt ettevõtmise iseloomust umbes viiesaja krooni kandis. Tellimusi täidetakse kogu maailmas.