Olles oma mandril suurim, soovib ta saavutada sama staatuse kogu maailmas, eelkõige Euroopas.

Wal-Marti hiiglaslikkus on kuulujutuna keerelnud ümber kontinendi, kuid erilisi vallutusi teistel mandritel peale Ameerika pole tal veel olnud. Kaubandushiiul on maailmas üle 5000 kaupluse, nendest rohkem kui tuhat asuvad väljaspool Ameerika Ühendriike, enamik siiski samal mandril ? Kanadas, Argentinas, Brasiilias, Mehhikos.

Kõik Euroopa riigid

Wal-Mart müüb kõike, alates elektroonikast, juveelidest, rõivas-test kuni toiduainete ja arstimiteni. Väljapanekud asuvad super- ja hüpermarketites, mille suurus jääb 10 000 ja 20 000 ruutmeetri vahele. Kokku on Wal-Marti kaupluste all maailmas 75 miljonit ruutmeetrit pinda. Sellega saaks kaubanduskett katta poole Tallinna-suurusest maa-alast.

Nüüd on Wal-Mart tulemas Euroopasse, põrmustades siinseid jaekaubanduskette. ?Jah. Planeerime tõesti kohalolekut kõikides Euroopa riikides,? kinnitas Wal-Marti rahvusvaheliste suhete osakonna direktor Bill Wertz Ärilehele. ?Praeguseks oleme avanud oma keti kauplused nii Saksamaal kui ka Suurbritannias. Saksamaal on meil 92 kauplust, Suurbritannias 276. Euroopasse investeerimine on meie jaoks olnud veidi keeruline, sest turud on erinevad. Nii tarbijakeskkonna, seaduslike eripärade kui ka majandusliku seisu poolest.?

Tulek Ida-Euroopasse ja Balti riikidesse kuulub kindlalt Wal-Marti sõjaplaani. ?Need piirkonnad on meie huviorbiidis. Praegu ei ole veel tehtud otsust, millisesse riiki järgmisena laieneme, kuid mingil hetkel jõuame sinna kindlasti,? paneb Bill Wertz asjad paika.

Euroopa mudeli katsetamine Suurbritannia ja Saksamaa peal pole Wal-Martile erilisi üllatusi toonud. ?Ehk ainult asjaolu, et pidasime Saksamaa tarbijate ostujõudu suuremaks,? tunnistab Wertz mõtlikult. ?Loodame väga, et see siiski kasvab.?

Küsimusele, mis on Wal-Marti peamine tugevus, ei tule kaua vastust oodata. ?Loomulikult kõige madalamad hinnad,? kinnitab Wertz. ?Nii madalad, et teistel on väga raske võistelda. Lisaks ahvatlevatele hindadele pakume laia valikut. Ja seda kõikide tootenimetuste osas.?

Wal-Mart ostis Suurbritannia supermarketiketi ASDA juba neli aastat tagasi. Mõnda aega kestis saarel ootusärevus ? kas Wal Mart seljatab esikohal oleva Tesco keti või mitte.

Muutusi polnud

?Sellest on nüüd neli aastat ning mingit turu suuremat ümberjaotamist ei ole toimunud,? kinnitas Ärilehele Tesco esindaja Steve Gracy. ?Praegusel hetkel on Tesco turu liider, keegi ei saa öelda, et oleme esikohalt minema löödud. Pigem on meie turuosa kasvanud. Wal-Mart on orienteerunud odavale müügile, meie kaubad moodustavad läbilõike odavast kallimateni. Tesco tunneb oma kliente ning on suutnud nende nõudmistele vastu tulla. Oleme pidanud küll oma müügistrateegiat veidi ümber vaatama ? näiteks müüme praegu rohkem elektroonikakaupa kui kunagi varem, samuti raamatuid.?

?Firmade omavahelisest konkurentsist on alati kõige rohkem võitnud kliendid,? toonitab Gracy.

Citymarket ei tunneta uues tulijas ohtu

?? Citymarketi keti direktor Riho Maurer ei karda ookeanitaguse konkurendi saabumist. ?Kui ükskõik millise kaubandusketi esindajat küsitleda, siis alati on vastus üks: neil on kohe plaanis tulla,? seletab Maurer. ?Olgem ausad ? meil on väga väike riik, kust midagi erilist pole võita.?

?? Maurer ütleb, et ta ei suhtu eriti tõsiselt Wal-Marti plaanidesse Eesti suhtes. ?Meie kaubandus on suhteliselt täis,? arvab ta. ?Kes siia tuleb, tuleb seda killukest jagama ja sellega peavad teised arvestama. Meilt eriti suuri võite ei saa,? kinnitab ta.