Ajal, mil enamik ettevõtteid peab palku kärpima, näeb Tallinki töötajatega sõlmitud kollektiivleping septembriks ette kümneprotsendist palgatõusu. Alates aprilli keskpaigast on hiigelkahjumit kandev laevafirma tulutult taotlenud meremeeste ametiühingult läbirääkimisi palga tõstmata jätmiseks. Ametiühingu hinnangul on Tallink aga palgalepet rikkunud ega  nõustu palga üle läbirääkimisi alustama. Tallinki personalijuhi Taavi Tiiveli sõnul võib see tähendada paarisaja töötaja koondamist. See võib tuua ühe laevaliini sulgemise.

„Aprilli keskel selgus, et kandsime eelmisel aruandeperioodil 354 miljoni krooni suurust kahjumit, mis on mitu korda suurem varasemast,” ütles Tiivel. „Me ei ole suutelised nii suure kahjumi juures palka tõstma, kuid sooviksime säilitada nii praeguse palgataseme kuid ka töökohad.”

Mullu sõlmitud lepingu kohaselt pidi Tallink alates tänavu aprillist arvestama pika staažiga töötajatele lisatasu ja tegema esimese väljamakse juba mai alguses. Pärast kahjumi suuruse selgumist otsustas aga ettevõte, et lepingust hoolimata staažitasu ei maksta, ja kutsus ametiühingut läbirääkimistele.

„Oleme nõus läbirääkimisi alustama, kui staažitasu välja makstakse, sest lepingut lihtsalt peab täitma,” ütles meremeeste sõltumatu ametiühingu juht Kaia Vask. „Palgalepe Tallinkiga sündis üldse tänu staažitasu lisamisele, mille järel me tulime oma nõudmistega allapoole.”

Tallinki juhid teadsid majandustulemuste kehva sisu juba enne aprillikuud, kuid börsireeglite tõttu ei tohtinud nad enne 16. aprilli selle kohta teavet avaldada. Niimoodi polnud neil võimalik ka ametiühinguid läbirääkimistele kutsuda, sest andmed polnud veel avalikud. Ametiühing tõlgendab olukorda nii, et staažitasu säte hakkas kehtima enne, kui ettevõte kahjumist teatas, mistõttu pole põhjust sellest taganeda.

Jõuga lepitada ei saa

Tallink on ametiühingu poolt vaadates väljapääsmatus olukorras, sest lepingurikkumisega ei nõustu ükski kohus. Laevafirma ei saa töötajaid koondada, sest Vaski sõnul ei soovi Tallink ühtegi liini sulgeda ja niimoodi oma turuosa käest ära anda.

Tallinki töötajatele mõjub aga hirmutavalt teadmine, et nende tööandja on asunud koondamiskava ette valmistama. „Olukord on igal pool väga karm ja minu jaoks on töökoha säilimine kõige tähtsam,” ütles ühel Tallinki laeval müüjana töötav ametiühingu liige Marika. „Ma ei hooli staažitasust, kuigi olen laeval juba üle kümne aasta töötanud, sest maa peal pole tööd mitte kusagilt leida.”

Ühepoolne staažitasust loobumine nõrgendab Tallinki positsiooni töötülide vahemeeste juures. „Lepingut ei tohi mingil juhul rikkuda,” ütles riiklik lepitaja Henn Pärn. „See vaidlus on seotud väga nüansirikka vastastikuse usalduse küsimusega ning jõuga pole võimalik pooli leppima panna. Sellel konfliktil pole teistsugust lahendust, kui tuleb ikkagi läbirääkimiste laua taha istuda.”

Töövaidluskomisjoni hinnangul pole üle jõu käivat lepingut võimalik täita ja sellise lepingu ühepoolseks muutmiseks võib leida toetust isegi kohtu kaudu. Kuid Tallinki ei pruugi selline seisukoht aidata. „Ettevõtte suur kahjum ei ole küll piisav põhjus, et palgalepet mitte täita,” ütles Tallinna I töövaidluskomisjoni juhataja Raili Karjane.

Skandinaavia meremeestele eelis

•• Skandinaavia riigid tagavad meremeestele maksuvaba palga, et suurendada oma laevafirmade konkurentsivõimet.

•• Soome ja Rootsi poolt laevafirmadele loodud maksusoodustused on pisiasjades erinevad, kuid lihtsustatult väljendades maksab riik laevafirmale tagasi nii töötasu tulumaksu kui ka sotsiaalmaksu. Kui Eesti meremees saab näiteks 10 000 krooni suurust brutopalka, siis laevafirma tööjõukulu ulatub 13 300 kroonini. Soome süsteemi kohaselt oleks ettevõtte tööjõukulu sama suure brutopalga puhul 7900 kroonini. Selline maksusoodustus võimaldab laevafirmadel maksta töötajatele märkimisväärselt suuremat palka kui Eestis.

Tallinki töötajate palgatõus

Pikaajaliste töötajate

lisatasudeta põhipalk (kr)

august/september 2008   

Kajutiteenija    7 310/ 9150

Motorist    11  797/15 500

aprill/september  2009*

Kajutiteenija     10 065/10 967

Motorist    17 050/18 829   

* Palgatõus, millest Tallink soovib halbade majandustulemuste pärast loobuda.

•• Kauem kui 9 aastat Tallinkis töötanute palk oleks pidanud tõusma tänavu aprillis 10 protsenti. Septembriks näeb leping ette 9%-lise palgatõusu. Pika­ajalise töötaja põhipalk arvutatakse alates sügisest skeemiga: 2009. aasta septembrikuu palgatõus 9% + üle 9 aasta kestnud töö eest 10%

Allikas: Tallink

Kommentaar

Peeter Ojasaar

Baltic Scandinavian Lines, juhataja

Meie töötajad saavad tänavu paariprotsendise palgatõusu. Me ei saa ametiühinguga tülli minna, sest kui kaotame Eesti ametiühingute poolse kaitse, tulevad meile kallale Rootsi ametiühingud. Balti merel valitseb laevanduses kõva konkurents. Meie meremeeste palkasid tahetakse võrdsustada Skandinaavia palkadega, sest Eestis makstavaid madalamaid palkasid peetakse konkurentsieeliseks.

Sõlmisime täpselt samuti nagu Tallink ametiühinguga pikaajalise kokkuleppe, mis sisaldas korralikku palgatõusu. Suurte majandusprobleemide tõttu asusime läbirääkimistesse, et palgatõusust loobuda, kuid pidime leppima kompromissiga. Palkade tõstmine igatahes meie unistus ei olnud, sest samal ajal tõusevad sadamatasud. Ainult kütuse odavnemine on andnud mõningast leevendust. Vallandada me kedagi ei saa, sest niigi töötame piiri peal väikeste laevameeskondadega.