Ametiühingud teevad majandusministrile, erastamisagentuuri juhile ja Eesti Raudtee nõukogu esimehele saadetud pöördumises ettepaneku kohustada Eesti Erastamisagentuuri ja Eesti Raudteed esitama hiljemalt 29. augustiks ERAÜ-le ja EVAL-le AS-i Eesti Raudtee erastamisjärgse sotsiaalpoliitika ja tööhõive kava.

Ametiühingud märgivad, et kui nad sotsiaalpoliitika ja tööhõive kava ei saa, on ilmne poolte erinev seaduse tõlgendamine ja ametiühingud pöörduvad kohtu poole.

Ametiühingute teatel on nad korduvalt pöördunud erastamisagentuuri, teede- ja sideministri ning Eesti Raudtee nõukogu poole ettepanekutega anda ametiühingutele tutvumiseks Eesti Raudtee erastaja Baltic Rail Services’i (BRS) koostatud äriplaani lisatingimusena käsitlemist leidnud sotsiaalpoliitika. Pöördumised pole ametiühingute teatel tulemust andnud.

Eesti Raudtee nõukogu esimees Tõnu Kõiv jättis täitmata 9. augustil võetud kohustuse informeerida 15. augustiks ametiühinguid BRS-i äriplaanis käsitletud sotsiaalpoliitika ja tööhõive küsimustest, märgivad ametiühingud. Kõiv on Mõõdukate erakonna peasekretär.

Ametiühingute teatel on täitmata ka peaminister Mart Laari juunis antud lubadus, et augusti alguseks valmib kolmepoolse sotsiaalprogrammi projekt.

“Ametiühingul on õigus teada, missugused muudatused ootavad töötajaskonda pärast erastamist. Seda enam, et juba avalikult räägitakse 2000 töötaja koondamisest lähitulevikus ja nende töökohtadega kindlustamine ei ole tagatud. Pole näha, et tööandja või riik hoolitseks inimeste eest, kes on aastakümneid palehigis raudteel töötanud,” teatavad ametiühingud.

Ametiühingute seisukoht on, et massilisi koondamisi ei saa lubada.

Mõistlik koosseisude korrigeerimine on arusaadav, kuid sel puhul on vaja eelneva koostööna ette valmistada sotsiaalprogramm, märgivad ametiühingud.

ERAÜ ja EVAL sõlmisid tänavu mais BRS-iga koostöökokkuleppe regulaarse infovahetuse ja koostööpõhimõtete kohta.

BRS-i esindaja sõnul toimub BRS-i ja ametiühingu esindajate järgmine kohtumine 4. septembril. BRS-i teatel tahab firma olla Eesti Raudtee vastutustundlik omanik ja peab koostööd töövõtjate esindajatega väga oluliseks.

“Iga erastamine toob paratamatult kaasa muudatusi ettevõttes, muidu poleks nagu mõtet erastada,” märkis BRS samas.

Samas toimuvad kõik personali puudutavad muudatused dialoogis ametiühingutega ja vastavuses sõlmitud kokkulepete ning Eesti seadusandlusega, märgib BRS-i esindaja.