Jääb arusaamatuks, kuidas pikas perspektiivis majandusele ebamääraselt mõjuvaid otsuseid tehakse lühiajalise kasusaamise eesmärgil ja asjaosalistele väga väikest reageerimisaega jättes. AMTEL saab täielikult aru riigimaksude loogikast ja riigieelarve täitmise vajalikkusest, samuti teatud sektorite kulude võimalikust tõusust. Kahjuks on hoolimata ettevõtjate liitude ettepanekutest saada kokku ümarlaua taga ja leida ühiselt ettevõtlusest võimalused riigile täiendavate maksude võimaldamiseks jäänud maksupoliitika kujundajad seni kurdiks. Ka ei saa tõsiselt võtta väidet, et tegemist ei ole automaksuga – mis see siis on?
Lõpuks maksab ikkagi tarbija
Sisendkäibemaksu mahaarvamise piiramise näol on tegemist täiendava rahalise koormusega ettevõtetele, millega kaasnev mõju väljendub ühel järgnevalt nimetatud viisil: 1) ettevõtted aktsepteerivad ühe tootmissisendi kallinemist või 2) ettevõtted kannavad täiendava kulu kaupade ja teenuste müügihinda. On alust arvata, et esimese variandiga ettevõtted ei lepi, sest see tähendab ettevõtlustulust teatud osa loovutamist riigile täiendava maksuna. Seega kandub lisakulu kaupade või teenuste müügihinda, mis toob kaasa hinnatõusu enamikes valdkondades, kus sõiduautosid kasutatakse. Viimast toetab asjaolu, et sõiduautosid kasutatakse paljude selliste kaupade tootmiseks, millest tarbijal ei ole võimalik loobuda.
Skeemitamine jätkub ja veel hullemalt
Planeeritav seadusemuudatus soodustab kasutatud sõiduautode toomist teistest Euroopa Liidu riikidest. Kui siseriiklikult muutub sõiduauto soetamine 10 protsendi (pool käibemaksumäärast) võrra kallimaks, tekib tänasega võrreldes oluliselt suurem stiimul soetada käibemaksu nullmääraga sõiduautosid piiri tagant, kasutades Eestisse toomisel meie seadusandluse erinevaid auke. Suureneb automüüjate-“teenusepakkujate” arv, kes toovad Euroopast “maksuvaba” sõiduauto, kuid käibemaksu jätavad maksmata. Maksu- ja Tolliameti, Maanteeameti ja Tarbijakaitseameti ühistegevus on kasutatud autode turul toonud kaasa positiivseid arenguid, kuid planeeritava seadusemuudatusega ametite senitehtud töö tulemused nullitakse ning antakse korrastamisele selge tagasikäik – turul kasvab hüppeliselt isikute arv, kes soovivad vältida täiendavat käibemaksukulu sõiduauto soetamisel ning nõudmisele tekib vastu ka pakkumine.