Volkswagen on Saksamaa autotootjatest suurim ning üks riigi suurematest tööandjatest, mis annab elatist 270 000 inimesele kodumaal ja veelgi rohkematele välismaal, vahendab Reuters.

Majandusteadlased hindavad nüüd Volkswageni skandaali mõju seni heas seisus olnud Saksa majandusele.

„Ühtäkki on Volkswagen muutunud Saksa majanduse jaoks suuremaks riskiks kui Kreeka võlakriis,“ ütles ING peaökonomist Carsten Brzeski Reutersile. „Kui Volkswageni müük Põhja-Ameerikas peaks tulevastel kuudel kukkuma, ei oleks sellel mõju mitte ainult ettevõttele, vaid Saksa majandusele tervikuna.“

Volkswagen müüs eelmisel aastal USA-s ligi 600 000 autot, mis on umbes kuus protsenti ülemaailmsest müügist (9,5 miljonit).

USA keskkonnakaitseagentuur teatas, et Volkswagen võib seista silmitsi kuni 18 miljardi dollari ulatuses trahvidega, mida on rohkem kui kogu eelmise aasta kasum. Kuigi ettevõttel on vaba raha 21 miljardit eurot, on skandaal tekitanud koondamiste hirmu.

Laiem mure Saksa valitsuse jaoks on, et riigi teised autotootjad Daimler ja BMW võivad Volkswageni katastroofi tagajärjel samuti kannatada.

Saksa valitsus teatas kolmapäeval, et autotööstus jääb riigi majanduse tähtsaks tugisambaks vaatamata süvenevale kriisile Volkswageni ümber.

Analüütikud hoiatavad aga, et just see sõltuvus autosektorist võib hakata ohustama selleks aastaks prognoositud 1,8-protsendist majanduskasvu.

„Kui automüük peaks alla minema, võib see anda löögi ka allhankijatele ja koos nendega kogu majandusele,“ ütles Berliinis asuva mõttekoja DIW tööstusekspert Martin Gornig Reutersile.

2014. aastal töötas Saksa autosektoris ümmarguselt 775 000 inimest, mida on ligi kaks protsenti kogu tööjõust.

Lisaks sellele on autod ja autoosad Saksamaa edukaimad ekspordiartiklid – see sektor müüs 2014. aastal kaupu välismaale enam kui 200 miljardi euro eest, mis on ligi viiendik kogu Saksamaa ekspordist.

„Sellepärast ei ole see skandaal midagi tähtsusetut. Saksa majandus on saanud löögi oma tuuma pihta,“ kommenteeris majandusinstituudi IW juht Michael Hüther.

Saksa firmad kardavad kõigele lisaks, et pettus diiselmootorite heitgaasidega USA-s võib esile kutsuda doominoefekti, kallates poriga üle kogu seni usaldust sisendanud kaubamärgi „Made in Germany“.