Nõnda kirjutab Äripäev.

Tekitatud kahju arvutamisel võeti kokku nii otseselt kaotatud raha kui ka näpuvigade või lihtsalt kahtlase väärtusega otsuste tõttu saamata jäänud tulu. Otseselt kaotatud raha alla võib näiteks liigitada rongiliikluse kaotamise ning talvise teedeehitusega seotud kulud, samuti rongiliikluse taastamise kulud või ka kõrgete ametnike juriidiliselt mittekorrektse vallandamise, mis andis neile võimaluse tagantjärele palka nõuda.

Kaudsete kahjudena on ära märgitud näiteks Undva sadama mittelubamise tõttu turistidelt saamata jääv tulu ja vigane "kütusemäärus", mille tõttu võis jääda laekumata suur summa aktsiisimaksu.

Uuest aastast kehtima hakkav riigivastutuse seadus maksumaksjaid aga selliste kümneid ja sadu miljoneid kroone maksvate möödalaskmiste eest ei kaitse, sest selle seaduse alusel saab teoreetiliselt vastutama panna ainult ametnikke, mitte aga poliitikuid. Justiitsminister Märt Rask ütles eelmisel nädalal toimunud riigivastutuse foorumil, et poliitikute puhul toimib poliitiline vastutus. "Järgmine kord seda poliitikut lihtsalt ei valita," ütles Rask. "Ei saa segamini ajada poliitilist ega õiguslikku vastutust."

Sotsioloogiliste uuringute firma Saar Poll juht Andrus Saar leidis, et tegelikus elus kaunis sõnapaar "poliitiline vastutus" ei toimi ning sisuliselt ei vastuta ministrid oma tegude eest. "Kui erafirma töötaja oma käitumisega kahju tekitab, siis ta vastutab, poliitiline vastutus on aga nagu suits, mis kaob kuhugi," ütles Saar.

"Edetabelit" juhib majandusminister Mihkel Pärnoja, kelle tegevusest tekkinud kahju on üle 900 miljoni krooni, millest 850 miljonit annab ministri allkirjaga vigase määruse tõttu tõenäoliselt saamata jäänud kütuseaktsiis.

Ülejäänud osa Pärnoja "maksumusest" annab raudtee erastamise nõustaja GIBBiga sõlmitud lepingutasu 75 miljonit krooni. Petturfirmat RailEstoniat raudtee uueks omanikuks soovitanud GIBBi valis riik raudtee erastamise nõustajaks hoolimata sellest, et PricewaterhouseCoopers küsis nõu eest tunduvalt vähem, vaid 12 miljonit krooni.

Teede- ja sideminister Toivo Jürgensoni mäng reisirongidega läheb maksma ligi 50 miljonit krooni, kokku on minister hinnanguliselt oma ametisoleku ajal kahju tekitanud 520 miljonit krooni.

Sellest 468 miljonit krooni on ISPA programmi raames teederemondi tarbeks oodatav raha. Raha saamine sel aastal aga on lahtine, sest ministeeriumi haldusalas olev maanteeamet ei korraldanud teedeehitaja konkurssi nõuetekohaselt.

19,9 miljonit krooni kulus Kagu-Eestis talviseks teederemondiks, kui Jürgensoni eestvedamisel otsustati reisirongid asendada bussidega. Lisaks kulus veel 7,8 miljonit krooni bussiliikluse toetamiseks. Nüüd soovib Jürgenson taas rongid käima panna ning selleks omakorda kulub raha 19,3 miljonit krooni.

Metallivargustega võitlemise endale südameasjaks võtnud peaminister Mart Laari kahjudesse saab kirjutada seadusemuudatused, mis tegid mõnusaks metallivaraste- ja kokkuostjate elu. Ainuüksi Eesti Energia on metallivaraste tõttu saanud kahju ligi 50 miljoni krooni ulatuses, tegelik kahju on ilmselt mitu korda suurem.

Eesti Energia pressiesindaja Kaie Saare sõnul kasvas kaablivarguste hulk 1999. aasta sügisel kümnekordseks. Samal ajal jõustus seadusemuudatus, mis ei nõudnud metallikokkuostjatelt enam litsentsi, vaid metalli võis kokku osta iga mees. Metalli kokkuostuga seonduva on aga oma kureerida võtnud just peaminister.

Kaitseminister Jüri Luige juhtimisel on kahtlastele riigihangetele – ostud maksuvõlglastelt, riigihangetega ebakvaliteetse kauba ostud – kulutatud kokku üle 10 miljoni krooni.

Keskkonnaminister Heiki Kranichi otsuste tõttu saamata jäänud tulu ulatub hinnanguliselt 160 miljoni kroonini, sellest 156 miljonit moodustab summa, mis oleks Saaremaale tulnud sinna Undva sadama kaudu saabunud turistidelt.

Siseminister Tarmo Loodus on kulutanud ligi kaks miljonit krooni seoses kodakondsus- ja migratsiooniametiga (KMA). 1,8 miljonit krooni laenas migratsioonifondist KMA endine direktor Andres Kollist endaga seotud firmale, tagasi firma laenu seni pole maksta suutnud. 100.000 krooni kulus siseministeeriumil Kollisti vallandamisele KMAst.