Oma pöördumises Soome Meremeeste Ametiühingu poole teatab 16 laeval SuperSeaCat töötavat Eesti rahvusest teenindajat, et soovivad edasi töötada Itaalia lipu all sõitval laeval ja nii töötasu kui muud tingimused rahuldavad neid täielikult.

“Me ei ole teinud Soome Meremeeste Ametiühingule taotlust esindada meie tööhuve,” seisab kirjas, kus palutakse Eesti ametiühingutel mitte toetada soomlaste aktsioone. Töötajate sõnul on nende taga soov vähendada Eesti meremeeste töökohti soomlaste kasuks.

Eesti Laevaomanike Liidu presidendi Rein Merisalu sõnul on Soomes toimuvate konkurentsiaktsioonide eesmärgiks piirata teiste riikide laevade vaba juurdepääsu Soomega seotud laevandusturule.

Nii varasemad aktsioonid Eesti laevade suhtes kui käimasolev streigiliikumine Itaalia laeva vastu on tema hinnangul Euroopas tunnustatud konkurentsipõhimõtete jäme rikkumine.

Töötasul põhinevad eripiirangud on majanduslikult põhjendamatud, sest Soome laevafirmad saavad riigilt olulist toetust ja ka elatustase on kahes riigis väga erinev, selgitas Merisalu.

Silja Line Eesti juhatuse esimehe Meelis Laido sõnul on eestlastest teenindajate palk uuel kiirlaeval veerandi kuni kolmandiku võrra kõrgem kui Hansatee ja Nordic Jeti samalaadsetel alustel. Töötasu Soome tasemele viimine tähendaks selle mitmekordistamist.

Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühingu juhatuse esimees Jüri Lember ütles, et SuperSeaCati töötajad ei kuulu ühtegi ametiühingusse ega saa seetõttu omada kollektiivset seisukohta. Ta ei välistanud võimalust, et tööandja on neil käskinud selliseid avaldusi teha, sest tööle tahtjatest on järjekord ukse taga.

Ehkki 15 000 krooni brutopalka kuus on Eesti tööjõuturul kvalifitseerimata inimeste kohta väga hea tasu, tuleb arvestada, et selle eest peavad nad ise tasuma 33 protsenti sotsiaalmaksu ja ravikindlustust, mis Eesti lipu alla sõitvatel alustel on tööandja kohustus, selgitas Lember.

Ta ei pidanud normaalseks ka olukorda, kus suur hulk kõrgepalgalisi töötajaid ei tasu Eesti riigile makse, samal ajal kui Itaalia riik teenib nende töötasult 28 protsenti. Veel väitis Eesti üks ametiühingujuhte, et kõnealusel laeval töötavad inimesed 260 tundi kuus, mitte aga 160, nagu seadus ette näeb.

Soome peaminister Paavo Lipponen ütles esmaspäeval Eesti peaministri Mart Laariga kohtudes, et pooldab igati vaba konkurentsi ja on selle piiramise vastu.

Esmaspäeval hilinesid Silja Line’i kolm laeva Silja Serenade, Finnjet ja Silja Euroopa liinile Soome meremeeste streigi tõttu poolteist kuni kolm tundi, ühtlasi tehti katset takistada SuperSeaCati väljumist Helsingist.

Eile teatas Soome Meremeeste Ametiühing, et jätkab sümpaatiastreiki Silja Line’i laevadel, nõudmaks eestlastest teenindajate palga tõstmist Itaalia lipu all sõitval Silja Line’i laeval SuperSeaCat Soome tasemeni. Laeval on itaallastest kaptenid ja Soome-Rootsi keskastme juhtkond.

Sirje NIITRA