Järgneb Swedbanki elektrooniliste kanalite juhi Arno Pae arvamuslugu:

Viimasel ajal löövad maailmas laineid mobiilimaksed ehk võimalus tasuda ostude eest mobiiliga. Eestis on inimesed juba harjunud mobiiliga sõbrale lõuna eest tasuma ning maksma kiiruga mõne ununenud arve. Juunis tehti Swedbankis esmakordselt ajaloos mobiiliga rohkem makseid kui kontorivõrgus kokku, poodides aga makstakse üha rohkem kaardiga. On loogiline samm, et järgmisena liigub maksmine pangakaardilt mobiiltelefoni - kas ja kuidas saaks see teoks?

Kolm potentsiaalset mobiilimakse viisi

Kõige lihtsamini teostatav võimalus mobiiliga maksta on kasutada QR koodi. Swedbank katsetab Rootsis lahendust, kus inimene näitab poes kassaaparaadi juures asuvale skännerile koodi oma mobiiltelefonist ning kassa teostab seejärel makse. Samamoodi käib mobiiliga maksmine ka kohvikuketis Starbucksis, kes oli pikalt enim mobiilimakseid sooritav ettevõte USAs. Sellist makset saab teha kõigi nutitelefonidega. Juunis ületas GfK Retail & Technology andmetel nutitelefonide müük tavatelefonide oma ehk Eestis on väga suurel osal inimestest taolist makseviisi toetav telefon juba taskus.

Pisut mugavam võimalus on NFC ehk near field communication tehnoloogia põhine makse, millest on ka viimastel päevadel Eesti meedias palju juttu olnud. Sellel juhul piisab kui inimene paneb oma mobiiltelefoni korraks kaardilugeja vastu ning makse ongi sooritatud. Suurim seda tehnoloogiat kasutav katsetus on käimas Google-il, kes seda USA mitmes linnas võimaldab Google Wallet nime all. Väiksemaid makseid tehakse PIN koodi küsimata, suuremate ostude puhul sisestab inimene PINi oma telefoni. Lahendus on ülimugav, kuid töötab väga piiratud arvu telefonidega, näiteks Samsung Galaxy S3'ga. Eestis müüakse aga isegi sama telefoni ilma NFC toeta ning seega pole Eestis veel müügil ühtegi seda lahendust toetavat telefoni.

Kõige radikaalsema mobiilimakse lahenduse on aga välja pakkunud Square, Twitteri looja Jack Dorsey startup. Nende mobiilimakse puhul piisab, kui öelda müüjale oma nimi. Seejärel kontrollib müüja, kas vastava inimese mobiiltelefon on kassaaparaadi läheduses, ning kui nii on, siis vajutab müüja nuppu ning makse on sooritatud. Nii saab tehnoloogia täielikult tahaplaanile jätta ja keskenduda inimlikule suhtlusele. Kahjuks on sellise makse sooritamiseks mitu eeltingimust, näiteks pea inimene omama vastava poe püsikliendi staatust ning peab olema lubanud telefonil oma asukohast teada anda.

Miks on mobiilimakseid vaja?

Lühivastus on, et mobiilimakseid polegi eriti tarvis - ka kaardiga maksmine katab valdava enamuse samadest vajadustest. Siiski on inimestel mobiilimaksete vastu suur huvi. Üks põhjus on kindlasti soov jätta paks rahakott koju. Rahakoti koju unustamine on täna tõenäolisem kui mobiili maha jätmine. Teine põhjus on võimalus siduda maksega soodustused: näiteks iga kuues ost tasuta või püsikliendi personaalne allahindlus. Kolmandaks avab "targem" mobiiltelefon uusi võimalusi oma kulutusi juhtida - seada näiteks kategooriapõhiseid kulutamispiiranguid.

Mobiilimaksete turvalisus

Peamine vastuargument mobiilimaksetele on sageli kartus nende turvalisuse pärast. Ühelt poolt võib vastu vaielda, et sularaha on kindlasti ebaturvalisem, viiekas võib lihtsalt taskust välja libiseda ja varguse korral ei jää maha mingeid jälgi. Turvalisuse küsimustesse tuleb siiski suure tähelepanuga suhtuda ja seetõttu on oluline, et pakutavad mobiilimakse lahendused saaksid vastama samadele turvastandarditele, mida täna pakuvad kaardimaksed. Lähitulevikus muutub mobiilide turvalisuse teema kindlasti aktuaalsemaks.

Universaalsed lahendused

Eestis on mobiilimakse võimalus eksisteerinud aastast 2002. Helistades telefoninumbrile 1234*pubinumber*12*2 on näiteks võimalik sooritada ost pubis 12,2 eur väärtuses, kuid sellise numbritejada sisestamine on piisavalt ebamugav, miks see lahendus pole senini massidesse jõudnud. Samuti ei saa selliselt maksta igas poes ja kindlasti mitte välismaal.

Seetõttu ongi täna kõige olulisem mobiilimakse lahenduse universaalsus, lihtsus ja võimalus kasutada sama makseviisi igas poes, igal kontinendil. Arvestades tänast olukorda, kus võimalikke lahendusi on palju, aga pole selge, milline saab globaalseks standardiks, võib ka öelda, et tark ei ole tormata. Siiski on hea aeg alustada arutelu teemal, millist mobiilimakset meie siin Eestis eelistame ja igapäevaselt kasutama hakkame.