„Ühinemisi tuleb kevade jooksul kindlasti veel,” oli juba eelmisel aastal Hyundai sõidukeid müüva Korea Auto ülevõtmist alustanud General Motorsi ja Toyota müüki korraldava Amserv Grupi tegevdirektor Mart Mägi veendunud.

Tema sõnul on kõige raskem aeg enne kevadsuvist hooaega, veebruaris ja märtsis. „Kes konsolideerib, on raske öelda. Tugevamad on kindlasti Veho, Talleksi grupi ettevõtted, Amserv ja Elke,” hindas Mägi.

Endise KIA Auto juhatuse esimehe Jaak Heinola sõnul on praeguses seisus ühinemised ja ülevõtmised loomulikud. Autokaupmeestel nöörivad hinge kinni nii kallite ehitushindade ajal rajatud esindused kui ka kõrge jääkväärtusega liisitud autod. 2007. aasta lõpus laiendas oma Tammsaare teel asuvat esindushoonet mitmeid luksuslikke marke müüv Viking Motors, samal aastal rajas Rae valda uue BMW keskuse ka United Motors.

„Viking Motors on olnud ka varem tähelepanu all,” nentis Jaak Heinola. Juhul kui see ette­võte peaks minema müügiks, on sellele tema hinnangul huvilisi piisavalt. „Seal on huvitavaid brände. Sõltub, mis hinnaga firma kätte saab.”

Üks autoärimeeste seas samuti kõneaineks olnud pika ajalooga United Motorsi võimalikke ostjaid võib olla tema sõnul firma omanikeringi kuuluv Rootsi pank. „Kokkuvõttes müüb pank selle siiski maha ja sellisel juhul on huvilised Eestist, olen selles täiesti kindel,” ütles Heinola.

Lisaks Viking Motorsile ja United Motorsile on tema sõnul kuluaarides räägitud ka teistest nimedest. „Küsimus on selles, kes on tegelikult hädas,” lausus Heinola.

„Kindlasti tuleb ühinemisi,” ütles ka Viking Motorsi juhatuse esimees Üllar Taniberg, kuid avaldas lootust, et tema ettevõte on nende seas, kes jäävad. „Teadvustasime probleemi juba sügisel,” tunnistas Taniberg. Näiteks suleti jaanuarist Viking Motorsi Saabide müügisalong Tartus. „Otse loomulikult on ka meil käibevahendite kitsikus, kuid raskused on need, mis teevad tugevamaks.”

Autode müük hakkas tema sõnul vähenema eelmise aasta augustist. „Septembris oli langus 38%, novembris kõige suurem, 56%,” võrdles Taniberg müü­ginäitajaid eelmise aasta sama ajaga.

Sarnased olid arvud ka Eestis tervikuna: aasta võrdluses vähenes autode müük enam kui viiendiku ehk 21,2 protsenti.

United Motorsi juhataja Toomas Pärna hinnangul tabab ühinemiste ja ülevõtmiste keeris suurema tõenäosusega neid, kelle turul olevate sõidukite arv jääb alla 10 000.

„Raskeks läheb nendel, kes on oma finantsvahendeid väga agressiivselt kasutanud,” ennustas Amserv Grupi tegevdirektor Mart Mägi. Samuti sõltub firmade seis tema sõnul sellest, kui palju isiklikku raha on omanikud ettevõttesse pannud.

„Ühinemine oleks tark tegu,” uskus ka AS-i Fakto nõukogu esimees Leho Siimsen. „Pakkumisi tehakse igalt poolt, pigem jääb asi omanike soovi taha.”

Tema sõnul võimaldaks ühinemine hoida kokku juhtimiskulusid ning suurendaks ka usaldust tootjate ja pankade silmis.

Autofirmade jaoks kriitiliseks hindab Siimsen aega, mille jooksul vabaneb praegu laoplatsidele kokku ostetud autode alla seisma pandud raha. „Auto tellimise tsükkel on sõltuvalt margist kolm kuni kaheksa kuud. Kui autod telliti kaheksa kuud tagasi, ei osanud keegi langust ette näha. Ravi võtab teist sama palju aega,” selgitas Siimsen.