Rohkem langesid uute autode hinnad vaid Küprosel, teistes riikides oli hinnalangus väiksem või hinnad isegi tõusid.

“Mul on seda raske uskuda,” ütles autode müügi- ja teenindusettevõtetele liidu (AMTEL) tegevjuht Jaak Uudla Eurostati andmetega tutvudes. “Vahepeal on tulnud uusi mudeleid ning kuna nende varustus on täiuslikum, on paratamatult hinnad hoopis tõusnud.”

5,8-protsendiline hindade langus oli üllatuseks ka Nissan Balti turundusjuhile Ringo Rahumeelele. “Võib-olla kaasasid nad statistikasse rohkem väikeautosid. Mõningatele Aasia autodele rakendus 1. maist tollimaks, mistõttu peaksid hinnad hoopis tõusnud olema,” ütles ta.

Eurostati iga-aastases uuringus võeti arvesse 18 Euroopa ning 8 Jaapani autotootja 90 enimmüüdavama mudeli soovituslikke jaemüügihindu erinevate liikmesriikide jaoks.

Rahumeele sõnul töötab tehase soovituslikud jaemüügihinnad tegelikult välja sissetooja, kuna autotehased ei ole alati konkreetse turu olukorraga kursis. “Sellele vaatamata oleks pigem reaalne, kui Eestis oleksid hinnad aastaga samale tasemele jäänud või pisut tõusnud,” ütles ta.

Silberauto PR-juhi Raivo Murde hinnangul võib statistiline hinnalangus tuleneda sellest, et paljud automüüjad tegid viimasel aastal sooduspakkumisi oma vanadele, kuid populaarsetele mudelitele, enne kui nende müümine hoopis lõpetati ja uutele mudelitele keskenduti. Konkreetsete näidetena nimetas ta Citroėn Xsara, Peugeot 406 ning Mazda 323-e. Ka Toyota vanemad mudelid olid soodushinnaga müügis.

Kampaaniad pilti ei mõjuta

Mazdasid müüva Esma Auto direktori Urmas Brücki sõnul müüdi Mazda 323-e möödunud aastal tõepoolest soodushinnaga, kuid mudel lõppes juba septembriks, mistõttu sai ta statistilist keskmist hinda suhteliselt vähe mõjutada.

Ka Ascari juhatuse esimehe Tõnis Plaani hinnangul ei saa kampaaniad kogupilti niipalju mõjutada. “Meil on pilt üsna selge, Chevy hinnad jäid samale tasemele, Opeli omad aga tõusid,” ütles ta.

Automüüjad ei suutnud ühtegi head põhjust nimetada ka 8,9-protsendilise hinnatõusu seletamiseks Lätis. “Siin peab mingi jama olema, meil on firma ka Lätis ning ma tean, mis seal on toimunud – sisuliselt on hinnad meie hindadega võrreldavad,” ütles Plaan.

Ta möönis siiski, et sel aastal on Lätis oodata uute autode suuremat müügikasvu kui Eestis.

Kui automakse mitte arvestada, on Eurostati andmetel odavaimad autod uutest liikmesriikidest Poolas, eurotsooni riikides Soomes. Poolas on aga näiteks luksusautod kallimad kui eurotsooni riikides keskmiselt.