AUTOD: firmad otsivad liisinguintresside alandamiseks läänest odavat krediiti

Paljud autoostjad eelistavad liisingule auto kohe välja osta

Eelmisel kuul hakkas automüük pärast kevadist tõusu liisingutingimuste karmistumise tõttu taas kokku kuivama. Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu (AMTEL) ning Eesti Päevalehe andmetel müüsid autokaupmehed juunis 1044 uut sõiduautot. Enamiku autofirmade müügimaht vähenes oluliselt, kuid aasta lõikes võib juuni tulemust pidada siiski stabiilseks. Võrreldes maiga, mil autokaupmehed saavutasid Eesti kõige aegade teise müügitulemuse, müüdi juunis 254 autot vähem. Eelmise aasta juuniga võrreldes oli aga tänavune tulemus 75 auto võrra parem. Tänavu esimese poolaastaga on Eesti autokaupmehed müünud 5957 uut sõiduautot, mis on eelmise aasta sama perioodiga võrreldes üle 1400 auto rohkem.

Kui eelmisel suvel püstitasid autokaupmehed iga kuuga uusi müügirekordeid, siis tänavu juuliks ja augustiks ennustatakse müügimahu vähenemist kuni poole võrra.

Juunis tõstsid pangad liisinguintresse kuni 18 protsendini ning piirasid oluliselt eraisikutele auto ostuks liisingu võtmise võimalusi.

“Juunis müüsime karmide liisingutingimuste tõttu poole vähem autosid,” tõdes Toyota esindaja ELKE Auto müügidirektor Melvin Sinirand.

Paljude firmade juunikuu müügimahtu liisinguintressi tõus oluliselt ei mõjutanud, sest kliendid said kätte need autod, mille ostu-müügilepingud sõlmiti juba mõni kuu tagasi. Toyota müük kannatas rohkem, sest nende autode kättesaamise järjekorrad on alla kuu ning ostu-müügilepinguid tuli sõlmida karmimates tingimustes.

“Intressi tõus ei ole kõige suurem probleem, palju hullem on see, et liisingufirmadel ei ole raha ning nad saadavad enamiku liisingutaotlejaid seetõttu ukse taha,” ütles Mazda esindaja, AS Esma Auto müügijuht Rein Mõik. Tema sõnul on keskklassiautode – näiteks Mazda 626 – müügi maht liisingutingimuste karmistamise tagajärjel oluliselt vähenenud. Mazdade müük kukkus juunis enam kui poole võrra.

Mõigu sõnul laienes juunis oluliselt autode otseostmine ilma liisinguta.

“Liisingu osa on autode müügis oluliselt vähenenud, näiteks juunis müüdud Volkswagenitest osteti kõigest kolmandik liisingu raha eest,” kinnitas ka Volkswageni esindaja, Saksa Auto müügijuht Andrus Prants. Kõige rohkem osteti üle 300 000 krooni maksvaid keskklassi sedaane Volkswagen Passat. Suurem osa ostjaid on siiski firmad, lisas ta.

Eelmisel kuul müüdi rekordiliselt neli Jaguari, nende hulgas Eesti siiani kallimalt müüdud auto: 1,55 miljonit krooni maksev Daimler Super V8. “Jaguari liisimisega on tekkinud tõsiseid probleeme, mistõttu paljud neist ostetakse ilma liisinguta välja,” väitis Jaguari ja Saabi esindaja, Viking Motorsi müügijuht Kalle Kuuspalu. Tema sõnul otsib Viking Motors sarnaselt teiste automüüjatega läänest odavat krediidiliini, et pakkuda klientidele odavamat liisingut.

“Need autofirmad on praegu või sees, kellel on lääne pankade krediit olemas ning kes suudavad intressid madalad hoida,” tõdes Kuuspalu. Tänu lääne krediidile suudavad teistest autofirmadest kuni neli protsenti väiksema intressiga liisingut pakkuda näiteks Mercedes Benzi, Volvo, Kia, Daewoo ja osaliselt ka Hyundai esindajad.