Äsja müüki jõudnud uute mudelite ostjad peavad autot ootama kuid

Majanduse elavnemine, odav liising ning ohtralt müüki jõudnud uued mudelid on viimastel kuudel vallandanud autoostubuumi, mille tulemusel osteti mais rekordarv uusi autosid.

Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu andmetel lisandus Eesti teedele mais 1104 uut sõiduautot, millele lisaks müüsid autofirmad Eestist välja 63 autot.

Koos ekspordiga jäi eelmise kuu müügitulemus mullusele rekordkuule, detsembrile, 30 autoga alla, kuid Eestisse jäänud autode arv oli mais märkimisväärselt suurem. Eelmise aasta maiga võrreldes oli kasv ligi kahekordne.

"Kolme aasta tagune müügirekord on veel püüdmata, kuid tänavune tulemus on väga hea," tõdes Nissan Balti turundusjuht Raivo Sternfeld. Tema sõnul viitab autode müügikasv sellele, et Eesti majandus on elavnenud.

Toyota Balticu marketingijuhi Üllar Lanno sõnul ei maksaks siiski eufooriasse laskuda, sest mais ostetakse alati tavapärasest rohkem autosid. Tema sõnul pärssis mullu automüüki majanduslangus ning Vene kriis, mille tõttu lükkasid paljud potentsiaalsed autoostjad uue sõiduki soetamise edasi.

"Inimesed tunnetavad, et nüüd, mil liisingufirmad teevad atraktiivseid pakkumisi ning majanduse üldine olukord on paranenud, on õige aeg autot vahetada," ütles Lanno. Tema sõnul on müüki elavdanud ka uute mudelite rikkus. "Mitte kunagi varem pole turule tulnud nii palju uusi mudeleid kui tänavu esimese viie kuu jooksul," väitis Lanno.

Lada kõige populaarsem

Koos Volkswagen Bora ja Golfiga oli mais enimostetud auto alla saja tuhande krooni maksev Lada uudismudel 110 ning tema eelkäija Samara.

"Tänavu Tartus avatud esindus, head liisingutingimused ja tehase soodne hinnapoliitika on aidanud müügile tublisti kaasa," ütles Lada Eesti juht Tiido Jakobson.

Tema sõnul on peamisteks Lada ostjateks Lõuna-Eesti ja Kohtla-Järve inimesed. "Auto teeb Eesti maanteedel sõites endale ise reklaami ning üheks präänikuks on kolmeaastase liisingu korral 1500-kroonine kuumakse," ütles ta.

Peale odavate autode lähevad viimastel kuudel hästi kaubaks suured pereautod ja kallid luksusautod. Näiteks mais müüdi rekordiliselt 26 Audi A4. Defitsiitse Mercedese esindusauto S-klassi omanikuks õnnestus mais saada neljal inimesel.

"Tundub, et Eestis pole raha otsa lõppenud, kui inimesed suudavad jätkuvalt poole miljonilisi ning kallimaid maastureid ja luksusautosid osta," tõdes Sternfeld.

Uutel mudelitel pikad järjekorrad

Nii nagu mujalgi Euroopas on ka Eestis uutel ning enimnõutud mudelitel kuude pikkused järjekorrad.

Kõige kauem tuleb järjekorras seista S-klassi Mercedese tahtjatel.

Luksusliku esindusauto saab praegu tellides kätte alles järgmise aasta alguses.

"Me võiksime müüa kallist S-klassi mitu korda rohkem, kui seda praegu teeme, kuid paraku on maailmas selle esindusauto järele nii suur nõudlus, et tehas ei jõua tellimusi täita," tõdes Mercedes-Benz Eesti Autokeskuse sõiduautode müügipealik Toomas Kreek.

Äsja müügile jõudnud C-klassi omanikuks võib saada sügisel.

Jakobsoni sõnul on ka Ladade järjekorrad ühe kuu pikkuseks veninud, sest nõudlus on suur ning tehas vähendas oluliselt autode eksporti Euroopasse.

Tänu tehase kollektiivpuhkusele ning suurele nõudlusele on veninud kõige populaarsema mahtuniversaali Opel Zafira järjekorrad kolme kuu pikkuseks.

"Inimesed on hakanud tellima luksuslikuma varustusega ning kallimaid mudeleid, mille nõudlust ei osanud automüüjad prognoosida," põhjendas Sternfeld mõningate mudelite nappust.

Tema sõnul on äsja müügile jõudnud Nissan Almera esinduslikuma varustusega mudelitel kolme–nelja kuu pikkused järjekorrad. Samas on aga odavamad, baasvarustusega Almerad kohe saadaval.

Sternfeldi sõnul peaksid juunis ja juulis kohale jõudma eelnevatel kuudel tellitud autod, mis hoiavad lähikuudel müügi stabiilselt kõrgel.

Lanno sõnul juunis nii head müügitulemust ei saavutata, sest algab puhkusteperiood.

"Nii nagu igal aastal on augustikuus müük suhteliselt tagasihoidlik," väitis ta.

Tema sõnul peaks sügisel müük samas tempos jätkuma, kui just dollari ja muude valuutade kurss ning üldine rahapoliitika autode müümise kahjuks oluliselt ei muutu.

Sternfeldi sõnul peaksid juunis ja juulis kohale jõudma eelnevatel kuudel tellitud autod, mis hoiavad lähikuudel müügi stabiilselt kõrgel.

Paljud autokaupmehed siiski ennustavad, et tänavu võib tulla esmakordselt stabiilne kerge tõusuga müügi-aasta, mis võib aasta kokkuvõttes lüüa üle-eelmise aasta müügirekordi.

Tänavu viie kuuga on autofirmad müünud Eestisse 4176 uut sõiduautot ning eksportinud neid välismaale 668.

Eelmise aastaga võrreldes on müüdud üle tuhande auto rohkem.

Uute autode TOP5 mais

5 kuud

mai

VÄIKE-

KESKAUTOD

1584

429

Lada 110/Samara

49

Volkswagen Golf/Bora

49

Nissan Almera

39

Daewoo Lanos

38

Ford Focus

37

KESKAUTOD

832

223

Mazda 626

35

Peugeot 406

33

Audi A4

26

Toyota Avensis/Celica

25

Seat Toledo

14

VÄIKEAUTOD

532

147

Peugeot 206

38

Seat Ibiza/Cordoba

29

Volkswagen Polo

28

Shkoda Felicia

21

Toyota Yaris

11

MAASTURID

AEGLUSTIGA

333

74

Nissan Patrol/

Terrano II/Double Cab

19

Suzuki Grand Vitara/Jimny

10

Mitsubishi Pajero

10

Toyota LandCruiser

8

Mercedes-Benz M ja G-klass

6

MAHT-

UNIVERSAALID

410

114

Opel Zafira

26

Mazda Premacy/MPV

21

Honda Shuttle

17

Peugeot 806

13

Citroën Picasso/Evasion

11

SUUR

KESKAUTOD

281

86

Kia Clarus

15

Volvo S80/V70

13

Opel Omega

8

Mitsubishi Galant

8

Mercedes-Benz E-klass

6

BMW 5-seeria

6

Saab 9-5

6

MAASTURID

AEGLUSTITA

171

25

Honda CR-V/HR-V

23

Subaru Forester

2

LUKSUSAUTOD

33

6

Mercedes-Benz S-klass

4

Chrysler 300M

2