Äsja müüki jõudnud uute mudelite ostjad peavad autot ootama kuid
Majanduse elavnemine, odav liising ning ohtralt müüki jõudnud uued mudelid on viimastel kuudel vallandanud autoostubuumi, mille tulemusel osteti mais rekordarv uusi autosid.
Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu andmetel lisandus Eesti teedele mais 1104 uut sõiduautot, millele lisaks müüsid autofirmad Eestist välja 63 autot.
Koos ekspordiga jäi eelmise kuu müügitulemus mullusele rekordkuule, detsembrile, 30 autoga alla, kuid Eestisse jäänud autode arv oli mais märkimisväärselt suurem. Eelmise aasta maiga võrreldes oli kasv ligi kahekordne.
"Kolme aasta tagune müügirekord on veel püüdmata, kuid tänavune tulemus on väga hea," tõdes Nissan Balti turundusjuht Raivo Sternfeld. Tema sõnul viitab autode müügikasv sellele, et Eesti majandus on elavnenud.
Toyota Balticu marketingijuhi Üllar Lanno sõnul ei maksaks siiski eufooriasse laskuda, sest mais ostetakse alati tavapärasest rohkem autosid. Tema sõnul pärssis mullu automüüki majanduslangus ning Vene kriis, mille tõttu lükkasid paljud potentsiaalsed autoostjad uue sõiduki soetamise edasi.
"Inimesed tunnetavad, et nüüd, mil liisingufirmad teevad atraktiivseid pakkumisi ning majanduse üldine olukord on paranenud, on õige aeg autot vahetada," ütles Lanno. Tema sõnul on müüki elavdanud ka uute mudelite rikkus. "Mitte kunagi varem pole turule tulnud nii palju uusi mudeleid kui tänavu esimese viie kuu jooksul," väitis Lanno.
Lada kõige populaarsem
Koos Volkswagen Bora ja Golfiga oli mais enimostetud auto alla saja tuhande krooni maksev Lada uudismudel 110 ning tema eelkäija Samara.
"Tänavu Tartus avatud esindus, head liisingutingimused ja tehase soodne hinnapoliitika on aidanud müügile tublisti kaasa," ütles Lada Eesti juht Tiido Jakobson.
Tema sõnul on peamisteks Lada ostjateks Lõuna-Eesti ja Kohtla-Järve inimesed. "Auto teeb Eesti maanteedel sõites endale ise reklaami ning üheks präänikuks on kolmeaastase liisingu korral 1500-kroonine kuumakse," ütles ta.
Peale odavate autode lähevad viimastel kuudel hästi kaubaks suured pereautod ja kallid luksusautod. Näiteks mais müüdi rekordiliselt 26 Audi A4. Defitsiitse Mercedese esindusauto S-klassi omanikuks õnnestus mais saada neljal inimesel.
"Tundub, et Eestis pole raha otsa lõppenud, kui inimesed suudavad jätkuvalt poole miljonilisi ning kallimaid maastureid ja luksusautosid osta," tõdes Sternfeld.
Uutel mudelitel pikad järjekorrad
Nii nagu mujalgi Euroopas on ka Eestis uutel ning enimnõutud mudelitel kuude pikkused järjekorrad.
Kõige kauem tuleb järjekorras seista S-klassi Mercedese tahtjatel.
Luksusliku esindusauto saab praegu tellides kätte alles järgmise aasta alguses.
"Me võiksime müüa kallist S-klassi mitu korda rohkem, kui seda praegu teeme, kuid paraku on maailmas selle esindusauto järele nii suur nõudlus, et tehas ei jõua tellimusi täita," tõdes Mercedes-Benz Eesti Autokeskuse sõiduautode müügipealik Toomas Kreek.
Äsja müügile jõudnud C-klassi omanikuks võib saada sügisel.
Jakobsoni sõnul on ka Ladade järjekorrad ühe kuu pikkuseks veninud, sest nõudlus on suur ning tehas vähendas oluliselt autode eksporti Euroopasse.
Tänu tehase kollektiivpuhkusele ning suurele nõudlusele on veninud kõige populaarsema mahtuniversaali Opel Zafira järjekorrad kolme kuu pikkuseks.
"Inimesed on hakanud tellima luksuslikuma varustusega ning kallimaid mudeleid, mille nõudlust ei osanud automüüjad prognoosida," põhjendas Sternfeld mõningate mudelite nappust.
Tema sõnul on äsja müügile jõudnud Nissan Almera esinduslikuma varustusega mudelitel kolme–nelja kuu pikkused järjekorrad. Samas on aga odavamad, baasvarustusega Almerad kohe saadaval.
Sternfeldi sõnul peaksid juunis ja juulis kohale jõudma eelnevatel kuudel tellitud autod, mis hoiavad lähikuudel müügi stabiilselt kõrgel.
Lanno sõnul juunis nii head müügitulemust ei saavutata, sest algab puhkusteperiood.
"Nii nagu igal aastal on augustikuus müük suhteliselt tagasihoidlik," väitis ta.
Tema sõnul peaks sügisel müük samas tempos jätkuma, kui just dollari ja muude valuutade kurss ning üldine rahapoliitika autode müümise kahjuks oluliselt ei muutu.
Sternfeldi sõnul peaksid juunis ja juulis kohale jõudma eelnevatel kuudel tellitud autod, mis hoiavad lähikuudel müügi stabiilselt kõrgel.
Paljud autokaupmehed siiski ennustavad, et tänavu võib tulla esmakordselt stabiilne kerge tõusuga müügi-aasta, mis võib aasta kokkuvõttes lüüa üle-eelmise aasta müügirekordi.
Tänavu viie kuuga on autofirmad müünud Eestisse 4176 uut sõiduautot ning eksportinud neid välismaale 668.
Eelmise aastaga võrreldes on müüdud üle tuhande auto rohkem.
Uute autode TOP5 mais
5 kuud
mai
VÄIKE-
KESKAUTOD
1584
429
Lada 110/Samara
49
Volkswagen Golf/Bora
49
Nissan Almera
39
Daewoo Lanos
38
Ford Focus
37
KESKAUTOD
832
223
Mazda 626
35
Peugeot 406
33
Audi A4
26
Toyota Avensis/Celica
25
Seat Toledo
14
VÄIKEAUTOD
532
147
Peugeot 206
38
Seat Ibiza/Cordoba
29
Volkswagen Polo
28
Shkoda Felicia
21
Toyota Yaris
11
MAASTURID
AEGLUSTIGA
333
74
Nissan Patrol/
Terrano II/Double Cab
19
Suzuki Grand Vitara/Jimny
10
Mitsubishi Pajero
10
Toyota LandCruiser
8
Mercedes-Benz M ja G-klass
6
MAHT-
UNIVERSAALID
410
114
Opel Zafira
26
Mazda Premacy/MPV
21
Honda Shuttle
17
Peugeot 806
13
Citroën Picasso/Evasion
11
SUUR
KESKAUTOD
281
86
Kia Clarus
15
Volvo S80/V70
13
Opel Omega
8
Mitsubishi Galant
8
Mercedes-Benz E-klass
6
BMW 5-seeria
6
Saab 9-5
6
MAASTURID
AEGLUSTITA
171
25
Honda CR-V/HR-V
23
Subaru Forester
2
LUKSUSAUTOD
33
6
Mercedes-Benz S-klass
4
Chrysler 300M
2