"Läti ja Leedu autoturgude oluline mahajäämus Eestist on seletatav eelkõige lõunanaabrite ebasoodsa maksupoliitikaga, mis tuntavalt pärsib uute autode soetamist," ütles Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) tegevjuht Arno Sillat.

"Looduses tühja kohta ei eksisteeri ja puudujääv osa tuleb pruugitud autodena. Läti autoturul jooksvaks aastaks prognoositav väike tõus on seletatav Läti automaksude tasumisest kõrvalehoidmist piiravate regulatsioonide positiivse mõjuga legaalsele autoturule," avas Sillat lõunanaabrite positiivse stsenaariumi tagamaid.

Läti automüüjad loodavad 2014. aastal müüa 6,2 protsenti rohkem uusi autosid kui mullu. Leedu pakutud 2-protsendiline kasv on oluliselt tagasihoidlikum.

Nii Lätis kui ka Leedus müüdi eelmisel aastal oluliselt vähem sõiduautosid kui Eestis. Kui meil läks mullu müügiks 19 500 uut sõiduautot, siis Lätis vaid 10 637 ja Leedus 12 152 autot. Eesti automüüjad prognoosivad alanud aastaks 5-8-protsendilist kasvu uute sõiduautode turul ja 10-protsendilist kasvu tarbesõidukite osas. Möödunud aastal olid vastavad numbrid 4 protsenti ja 8 protsenti.

"Leedu autoturg seevastu tõusu praktiliselt ei planeeri - loodetav 2 protsenti võib samahästi ka kerget langust tähendada, nagu varasemad aastad näitasid," rääkis Sillat.

Ta selgitas, et Leedus ei ole sõiduautode käibemaksu mahaarvamine ettevõtetele autode soetamisel üldse võimalik. Selle tulemusena tuuakse aastas sisse ligi 12 000 uut ja 200 000 kasutatud autot.

"Viimaste puhul kasutatakse maksude minimiseerimiseks erinevaid skeeme. Tulemusena autopark suureneb ja vananeb kiiresti. Leedus on autopargi tihedus 3 miljoni inimese kohta 3 miljonit sõiduautot keskmise vanusega 17 aastat," rääkis Sillat.