Balti riikide ainus naftatöötlemistehas Mažeikiu ei saa juba kaheksandat päeva Venemaalt naftat, kuna Venemaad Lääne-Euroopaga ühendav Družba naftajuhe on Brjanski oblastis purunenud, teatab ETV24. Sealt saab ka Leedu ettevõte toorainet.

Naftavarusid on alles kõige rohkem viieks päevaks, vahendab Läti ärileht Biznes i Baltija.

Mažeikiu peatumine kaheks nädalaks tähendaks kindlalt probleemi kõigile Balti riikidele, kirjutab ajaleht. Läti ekspertide sõnul võib bensiini 95 liitrihind tõusta 2-5 santiimi (45 senti — 1,13 krooni) võrra.

Ajalehe väitel üritasid Leedu ettevõtjad ja ametnikud kriisi varjata terve nädal. Väidetavalt püüdis ettevõtte siiani selgitada, et naftatarned on peatunud vaid seetõttu, et Mažeikiais tuleb ümber pumbata osa toorainest, mis saabus Butinge terminali meritsi Venemaa Primorski sadamast, ning et ettevõte ei saa n-ö kahest otsast naftat vastu võtta. Leedu eksperdid lükkasid selle väite ümber.

Siiski kinnitavad Läti kütusemüüjate liidu esindajad ajalehele, et lähema kuu jooksul ei ole kütusehindade tõusu oodata, kuna kõik kokkulepped augustiks on juba sõlmitud. Kui aga Mažeikiu Nafta tõesti seiskub, ootab septembris kütuse hinnatõus.

Samas diislikütuse osas sõltuvad lätlased Mažeikiust ainult 30 protsendi ulatuses ja võivad kriisiolukorras hakata rohkem tarnima Valgevenest.

Neste Eesti jaemüügijuht Ivar Kohv ütles Äripäevale, et neid pole Mažeikiu Nafta mingist kriitilisest olukorrast teavitanud ja tarned on seni olnud plaanipärased.

Samas möönis ta, et Leedu naftatöötleja tarnib enamiku Eestis müüdavast bensiinist. Tema sõnul ostavad näiteks ka Soome tehased suure osa oma naftast just Venemaalt.