BLOGI: Olulise tähtsusega riiklik küsimus „Mida teha Rail Balticuga?“

 (247)
Rail Baltic
Rail BalticFoto: Bianca Mikovitš, Eesti Ekspress

Riigikogus toimub täna olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu „Mida teha Rail Balticuga?“

Ettekannetega esinevad ettevõtja ja juhtimisteaduste dotsent Endel Oja, Eesti Ostu-ja Tarneahelate Juhtimise Ühing MTO auliige Illimar Paul ning ettevõtja ja kodanikuliikumise Avalikult Rail Balticust liige Priit Humal.

„Eesti väärib parimat Rail Balticu lahendust. Selleks on vaja enne RB otsuste tegemist koostada olemasoleva raudteevõrgu arengukava. Lisaks tuleb avalikustada kõik senised RB lepingud, et anda avalikkusele võimalus protsessis kaasa rääkida,“ rõhutas Humal.

Kodanikuliikumise Avalikult Rail Balticust liikmed juhivad tähelepanu, et sedavõrd suurt investeeringut puudutavad dokumendid ei tohi olla salastatud. Salastatud vahearuande hiljutisest refereeringust selgus, et oluline osa RB-le planeeritud kaupadest tuleb Loode-Venemaalt või Venemaa kontrollitavast Arktika koridorist. „See tähendab sisuliselt, et Rail Baltic ei seogi meid idanaabrist lahti. Sellisel kujul RB hoopis võimendab idanaabri mõju,“ osutas Humal üllatavale tõsiasjale.

Uue trassi ehitamisel võivad kahekordistuda Eesti raudteevõrgu püsikulud. „Riskina tuleb arvestada ka seda, et Rail Balticu planeerimise ja ehitamise finantseerimise maht EL-i poolt ei ole kindel. Vajame kohest ja sisulist analüüsi, milline Rail Baltic seisab kõige paremini Eesti huvide eest,“ lausus Humal.

Rail Balticu arutelu riigikogus
Tanel Saarmann: Keskerakonna meelemuutus Rail Balticu osas on muljetavaldav ja noore Savisaare kõne põnev kuulata. Samamoodi oli värskendav kuulda EKRE konservatiive rääkimas Hyperloobist ja 21. sajandisse tulemisest. Üllatusi mitmelt rindelt. Hea lugeja, mida Sina Rail Balticust arvad?
Tanel Saarmann: Tegelikult tänaseks lõpetame.
Tanel Saarmann: Põlluaasa sõnavõtt ka lõpetab tänase arutelu. Edasi minnakse Kalevipoja saali kohvi jooma. Hea teada. Nüüd raamatupidamisseaduse muutmise seaduse juurde...
Tanel Saarmann: Põlluaas: teeme midagi tõeliselt innovatiivselt.
Tanel Saarmann: Põlluaas: vb katkume 30 aasta pärast juukseid, et teeme iganenud asja. Kilplased vaid tegutsevad nii. Teeme asju kaalutletult ja demokraatlikult.
Tanel Saarmann: Põlluaas: oleme Skype'ga kuulsad. Teeme siis Hyperloobi. See on postide peal ja ei kahjusta loodust. Olgem innovatiivsed.
Tanel Saarmann: Põlluaas: Hiinas 380 km/h sõidavad rongid. Mujal ka. Meie hakkame 120 km/h kaupa vedama. Hyperloop, mille kiirus 1200 km/h. Tahetakse teha mitmele poole. Meie aga rahuldume 19. sajandi raudteega. Kas tariifid tulevad alla? Hinnad tõusevad veelgi.
Tanel Saarmann: Põlluaas: Eesti inimene on aga ratsionaalne. Küsimusi on rohkem kui vastuseid. Maksumus? Saame üldse raha? Trassivalik on õige? Tehnoloogia valik? Eesti lõhestamise küsimus. Kust tulevad kaubad? Kust tulevad inimesed? Milline on hilisemad kulud? Ei ole teada. Aga see on ju sajandi projekt. Seda ei saa ehitada vaid poliitilise soovi peale. Maailm areneb. Tehnoloogia areneb. Mida tehakse maailmas? Andke andeks, aga see, mida meie planeerime on 19. sajandi raudtee.
Tanel Saarmann: Henn Põlluaas (EKRE): mulle tuleb meelde kunagine hüüdlause "Kommunism tuleb, sest see on õige." Sama öeldakse Rail Balticu kohta.
Tanel Saarmann: Madisson tsiteerib viimase Eesti Ekspressi arvamusloole, mille kirjutas Mihkel Kunnus.https://ekspress.delfi.ee/arvamus/elust-uldisel-lolliks-minemise-ajajargul?id=76492331
Tanel Saarmann: Madisson: Keskerakond on muutnud sest olles valitsuses on nad näinud salastatud materjale. Tooge need välja. Enne seda on tegu kameeleoniks olemisega. Et kust kohast tuul puhub, sinna lähen. See on piinlik ja häbiväärne.
Tanel Saarmann: Madisson: Metsoja ütles, et usub. Uskuda võib Jumalasse.
Tanel Saarmann: Madisson: aga ei. Kardetakse. Teatakse, et valetatakse. Kaks arvamusküsitlust on näidanud, et ainult 30% toetab. Tõenäoliselt Reformierakonna valijad.
Tanel Saarmann: Madisson: Michal ütles, et Eesti inimesed tahavad. Teeme siis referendumi!
Tanel Saarmann: Madisson: praegu jääb saamata 250-300 miljonit eurot, kuna meil ei ole ühtegi kaubalaeva. Lätlastel on. See on rumalus.
Tanel Saarmann: Madisson: väita, et raudtee on suur julgeolekutakatis. See on rumal ja rumalad inimesed mulle ei meeldi. Kriisiolukorras sealtkaudu tuua lisavägesid. Kuidas turvata Suwalki koridori, see on oluline.
Tanel Saarmann: Jaak Madisson (EKRE): Marrandi tõi välja kolm punkti. Kas olla kilplane ja teha otsus selle tõttu, et saame raha Brüsselist? Või mõelda pikemalt ette?
Tanel Saarmann: Adams: pärast raudteede ehitamist on tekkinud uusi linnu. Antsla, Jõgeva ja viimane linn oli Põlva. See on lähtealus, seal elavad inimesed ja see on kondikava, millele oleme üles ehitatud.
Tanel Saarmann: Adams ei jõua kuidagi tänapäeva ja tema kõnelemise aeg saab peagi otsa.
Tanel Saarmann: Adams peab riigikogule ajalooloengut.
Tanel Saarmann: Jüri Adams (Vabaerakond): rahvaesindajatena peame arvestama erinevaid detaile. Maa ja rahva ajalugu ning teine majandusgeograafia. Mis oli enne raudteid? Eesti oli jaotatud mitmesse osasse. Omavahel väga läbi ei käidud.
Tanel Saarmann: Gräzin oli emotsionaalne nagu alati.
Tanel Saarmann: Gräzin: kui Rail Balticut ei tule, siis ei tule ka raha. Me olemegi priid ja projektijuhid siirduvad mujale. Hakkame tegema Eesti oma infraasju. Kui on otsast peale projekteeritud vale asja. Tuleb otsast alustada. Ringhäälingu majale 70 miljonit, 2 miljonit oli kulutatud, aga öeldi "ups!". See oli väga hea otsus - me ei tee lollusi edasi!
Tanel Saarmann: Gräzin: Rail Balticul puudub äriline ja majanduslik idee. Transiidiäri edulugu ei kordu. Loode-Venemaa kaubamahud ei anna Rail Balticule mahtu kätte. Me anname, rendime, müüme, kingime oma territooriumi.
Tanel Saarmann: Gräzin: Eesti riigil saab olema võlakoormus. Toimub Utah' projekti faasinihe või Ärma-efekt - kulutused tekivad hiljem. Kui on juba hilja.
Tanel Saarmann: Gräzin: majanduslikult on see kahjulik. Toomas Kivimägi lubas tsiteerida. "Kui me nulli saame on hästi." Tähendab, et tekib lisakulu.
Tanel Saarmann: Gräzin: Mida tähendab strateegiline tähtsus. Sõjalise konflikti korral aitab edasi tagasi sõidutada, aga mitte suurendada. Rail Balticu otsa komistaks ka kurt-tumm, kes on ka pime. Ta lihtsalt komistab selle otsa.
Tanel Saarmann: Igor Gräzin: katastroofi oht. See on fosforiidi kaevandamine numbr 2.
Tanel Saarmann: Metsoja: tahan kiita neid, kes on Rail Balticuga on tööd teinud 24/7. Ootame ära uuel aastal tuleva uuringu. Tuleb aga otsustada.
Tanel Saarmann: Metsoja: Eesti on Pärnumaa ees võlgu. Lelle-Pärnu lõigu rekonstrueeritakse, on kõlanud lubadus. Täna on sellises seisus, et tohib sõita 60 km/h. Kuidas me neile silma vaatame? Lelle-Pärnu lõik oleks tulnud korda teha. Paralleelselt ei ole vaja. Peatusi peaks olema rohkem, sest sellest peaks kasu saama ka need, kes elavad selle ääres.
Tanel Saarmann: Metsoja: raudtee on vahend. See on meie laste leib. Raudtee ei tooda midagi, aga loob võimalusi. Täna on mitmeid kordi mainitud, et koridor on sohu ehitatud. Ma ei saa nõus olla. Ei kuulnud kordagi sõna "arengukoridor". Käisime vaatamas põhjanaabrite projekte. Need on mõjunud.
Tanel Saarmann: Andres Metsoja (IRL): Kas peaks kartma tulevikku? Tark inimene kahtleb kõiges, aga lõpuks otsustab. See tee on väga selgelt kokku leptitud strateegias 2030+. Rail Baltic on eluküsimus. Seda on arutatud suurtes ringides. Selle nimel, et 2025 panna raudtee tööle.
Tanel Saarmann: Michal: ei soovita kahetist juttu rääkida. Võib vaielda, aga peamine hoiak, et peab tulema. Enamus inimesi toetab. Uus presidentki on öelnud, et koos tunneliga on see majanduskasvu tekitaja. Julgustan unistada, mitte otsima detaile. Kus avatakse šampanjapudelid, kui see projekt kraavi keeratakse?
Tanel Saarmann: Michal: oleme kavalad, kasutame mujal, seda ei panda tähele - seda ei juhtu. See osa Euroopast, kus on kiired ühendused, ei ole Euroopa vaesem osa. Millegi pärast need osad loovad üha kiiremaid ühendusi. Kutsun mõistma, et see ei ole siseriiklik küsimus. Valdav osa ekspordist läheb Euroopasse. Milline on aga raudteeühendus?
Tanel Saarmann: Kristen Michal (Reformierakond): esimene emotsioon kui vaadata esinejate tooni, see oli ühte väravasse. See ei ole õige. Võtame aja maha? Sellele on vastus lihtne. Kes käisid konverentsil, siis sealt öeldi Euroopa poolt - kasutage või kaotate selle.
Tanel Saarmann: Marrandi: ajaline mõõde. Rong on läinud. Ühisdeklaratsioon on alla kirjutatud. 15. novembril sai rahastamisleping allkirjastatud. Tööd juba käivad. Trammiliini ehitus. Balti riikide ministrite vahel on sõlmimisel leping. Juba käib. Tagasiteed ei ole. Planeeringud kinnitatud. Asi on kaugele edasi liikunud. Ei ole põhjust väita, et Rail Balticut ei peaks tulema. Uued uuringud on jah tulemas, mis annavad teistsuguse vaade. Aga need ei saa saatuslikuks.
Tanel Saarmann: Marrandi: Majanduskomisjon külastas Tallinna Sadamat hiljuti. Nad olid positiivselt meelestatud. On olnud juttu, et Soome on väga huvitatud. 6 miljonit tonni võiks sealt tulla küll.
Tanel Saarmann: Marrandi: Mida vedama hakkame? Fosforiit? See on üks lugudest, mis käib kaasas. Tegelikult ei ole nii läbipaistmatud. Me räägime kaugemast tulevikust. Me eeldame positiivseid arenguid.
Tanel Saarmann: Marrandi: on öeldud, et palju maksab. Et viib riigi pankrotti, on kõlanud. Me räägime 2025 valmivast raudteest. Eesti piires tähendab 1,3 miljardit eurot, Eesti osa aga 250 miljonit eurot, See meid hukatusse ei vii.
Tanel Saarmann: Jaanus Marrandi (Sotsid): Kahtlemata on Rail Baltic keeruline teema. Kaldume emotsioonidesse. Sellelt pinnalt ei saa otsustada. Millised on argumendid. Poliitilised, majanduslikud, keskkonnaalased.
Tanel Saarmann: Helme: Keskerakond, ärge raisake raha, ärge võtke meie lastele võlgasid kaela. See on Monopoly mäng. Ärge mängige seda. Valitsuses olete seisukohti muutunud. Juba oleme kuulnud, et ega need e-valimised ei olegi nii paha. Keskerakond, käituge selgroogsena!
Tanel Saarmann: Helme: kui tähelepanelikult kuulasite, siis saite aru, et mitte keegi ei öelnud, et nad on Rail Balticu vastu, ei ole Euroopaga ühendamise vastu. Oleme viisi vastu, kuidas tehakse. Raiskame raha, ei tee odavamalt. Selle vastu oleme. Ei ole vastu, et meil on raudtee. Kiirustamine, valetamine ja salatsemine on halvad. Kui te sellest aru ei saa, siis olete ideoloogilised põmmpead.
Tanel Saarmann: Helme: on põmmpead ja ideoloogilised põmmpead. Viimased raiuvad ikka üht ehkki saavad aru küll, mis tegelikult on.
Tanel Saarmann: Mart Helme (EKRE)
Tanel Saarmann: Talvik: Võtame aja maha. Ärme mine lepingutesse ja võta majanduslikku riski. Jah, SPT võib ehituse ajal kasvada, et sillaehitajad saavad tööd ja kaevandajad ootavad. See on lühiajaline vaade. Mis saab edasi?
Tanel Saarmann: Talvik: küsitakse, et kust tuleb kaup? Õigustatult. Suures osas arvestatakse Loode-Venemaa suunalt tuleva kaubaga. Kuidas siis lahti seome end?
Tanel Saarmann: Talvik: mis juhtub siis, kui projekt läheb kallimaks? Kas ei ole mõtet teha korda tänane taristu? Lahendame sellega regionaalpoliitilisi probleeme. Anname rongiga võimaluse käia tööl seal kus töökohad on.
Tanel Saarmann: Talvik: nad ei ole vastu, aga kutsub üles arutlema ja analüüsima. Teame hästi, et üks suur netomaksja on EList lahkumas. Oleme veendunud, et järgmisel rahastusperioodil on Euroopa Liidu rahad väiksemad. Me võtame riski, teadmata, kuidas finantseerime seda.
Tanel Saarmann: Talvik: igasugu teisitimõtlejad on saanud alavääristamist, mõnitamist on nad pidanud üle elama. Inimesed ei tea, et üks liidreid, kes on vastu, kutsuti KAPOsse ülekuulamisele, et kas ta on Vene agent.
Tanel Saarmann: Talvik: Vabaerakonna seisukoht on, et ei saa sõlmida ühtegi lepingut, kui ei ole avalikustatud kõiki uuringuid, lepinguid, lähteülesandeid ja kõike sellega seonduvat. Rail Baltica asjaajamine on olnud ülbe, arrogantne ja kaitstud PR-mehhanismiga, mis on Euroopa poolt kinni makstud.
Tanel Saarmann: Talvik: mind hämmastab Keskerakonna muutus! Teist on saanud samasugune erakond nagu Reformierakond.
Tanel Saarmann: Järgmisena tuleb pulti Artur Talvik Vabaerakonnast.
Tanel Saarmann: Mere- ja õhutranspordi arendus ei jää seisma.
Tanel Saarmann: Euroopa Liit saab sellest aru ja on valmis tugevalt toetama. Ilma heade ühendusteta on meil oht jääda ääremaaks. See ei ole Hiina müür või mütoloogiline draakon. See on lihtsalt raudtee. Eestvedajad on kinnitanud, et keskkonnateemadega tegeletakse. Eesti loodus ei muutu pommiauguks.
Tanel Saarmann: Savisaar: seda raha ei saa kasutada siseriikliku taristu renoveerimiseks. Rail Baltic on hea võimalus saada konkurentsis ettepoole. Et suuri asju teha, tuleb väiksematel seljad kokku panna.
Tanel Saarmann: Savisaar: see on praegu täpselt selline, mis on sobiv riikidele ja Euroopale.
Tanel Saarmann: Rail Balticu mõte on kiire ühendus Euroopaga. See võiks olla igal Eesti punktil, aga esmajärjekorras kolme Balti riike. Keskuste ühendamine on eraldi teema. Tartu jaoks on oluline hea ühendus Tallinnaga. Tallinn ja Riia aga väärivad kiiret ühendust.
Tanel Saarmann: Ta rõhutab Rail Balticu tähtsust. Trammiliini rajatakse ja plaanitakse ka Vanasadama ja Ülemiste ühendamist. See on jätk trammiliini revolutsioonile.
Tanel Saarmann: Erki Savisaar on puldis.
Tanel Saarmann: Nüüd fraktsioonide esindajate ettekanded.
Tanel Saarmann: Eiki Nestor avab läbirääkimised.
Tanel Saarmann: EKRE soovib istungit pikendada.
Tanel Saarmann: Humal lõpetas ettekande ja küsimustele vastamise.
Tanel Saarmann: Humal: oleme kaalunud eri variante. Lisamine on ka võimalik, kui analüüs näitab, et on mõistlik. Hispaania näide - sai toetust samast meetmest ja see ei ole Euroopa laiusega.
Tanel Saarmann: Henn Põlluaas (EKRE): See, et igasugune arutelu on kuulutatud putinismiks on piinlik. Minu teada on Eesti Raudtee seiskoht on, et ühe rööpapaari lisada ja saaks kasutada.igal pool. Kumb variant on parem?
Tanel Saarmann: Konkureeriv uuring peaks kinnitama seda. Ühest ei piisa.
Tanel Saarmann: Humal: see käsitleb ühe trassi eraldiseisvat mõju. Mida ära võtab, seda ei käsitle.
Tanel Saarmann: Priit Sibu (IRL): olen muutunud skeptiliseks mõõdukalt tänu sulle (Humalale). Ernst&Youngi uuring on oluline. Millsed ootused sul on selle uuringu suhtes?
Tanel Saarmann: Humal: paralleelsed surevad seetõttu, et raha ei jätku. Hoolduskulud söövad olemasolevat võrku.
Tanel Saarmann: Helmut Hallemaa (Keskerakond): mina ei näe, et Rail Baltic on siseriikliku transpordi konkurent. Ei ole ju vastandit.
Tanel Saarmann: Humal: Eesti on rumalamas seisus. Kui raha ei tule, siis Leedul, Lätil on midagi juba tehtud, Eestil aga mitte.
Tanel Saarmann: Marko Šorin: mitu korda mainisite, et Leedu on ehitanud ja Läti ka ees. Eesti rumalas seisus. Kas ei ole otsustatud juba?
Tanel Saarmann: Humal: on hea, kui on hea raudteeühendus Euroopaga. Kui ei oleks uuringuid ja teemat, siis ei oleks meil tänast diskussiooni. Ei pööraks ka olemasolevale tähelepanu.
Tanel Saarmann: Tiit Terik (Keskerakond): kas paljude miinuste kõrval on ka plusse?
Tanel Saarmann: Humal: me ei tea lepingutest. Ülejäänud raha, mida veel ei ole antud, sellest ei tea me. Enamus raha saaks aga kasutada muudeks projektideks.
Tanel Saarmann: Toomas Jürgenstein (Sots dem.): Kas toetust saaks kasutada ka olemasoleva renoveerimiseks?
Tanel Saarmann: Humal: Leedukate plaan, et on ümberlaadimisjaam teha on õige. Tehnoloogiad on olemas. Muutuva rööpmelaiusega rongid. 50 000 eurot maksab vagun rohkem. 1000 vagunit maksams 50 000 000 eurot ja see on 1% Rail Balticu maksumusest.
Tanel Saarmann: Martin Helme: uue trassi rajamine on jabur ja vaja on lisaarutelusid. Räägitakse palju laiusest - kas oleksite valmis ütlema, mis on õige laius?
Tanel Saarmann: Humal: MKM on tugevalt eelistanud Rail Balticut olemasolevale raudteele. Pole tehtud uuringuid, kui palju maksaks olemasoleval kiiruse tõstmine. See on ametnike võim.
Tanel Saarmann: Urmas Kruuse: miks juhtus nii, et kavandatud trass ei läbi Tartut?
Tanel Saarmann: Humal: oluline on vaadata kogu transpordisüsteemi. Eraldi nähtusena ei ole võimalik hinnata. Ta on kümme korda suurem kulu kui Inglismaa ja Prantsusmaa vahelise tunneli ehitamine oli. Valikuid on vaja teha.
Tanel Saarmann: Urve Tiidus (reformierakond): kas võib öelda, et ei ole vajalik üldse Rail Baltic, aga kui on paremad analüüsid, siis oleks vaja?
Tanel Saarmann: Humal: seda makstakse PR-firmale välja, et avalikkusel jääks positiivne mulje. Ei kasutada sihipäraselt. Me ei näe kodulehel kriitilisi seisukohti. Hea tava näeks seda ette,
Tanel Saarmann: Andres Ammas (Vabaerakond): kogu protsessi kommunikeerimiseks on ette nähtud 200 000 eurot. Kuidas hindate kommunikeerimise käiku?
Tanel Saarmann: Humal: olukord erinev. Leedul hea nägemus, kuidas koridor peaks minema. Kaunases ümberlaadimisjaam. Tugev raudtee on neil.
Tanel Saarmann: Andres Herkel: kuidas Lätis ja Leedus on olukord läbipaistvuse ja analüüsidega?
Tanel Saarmann: Küsimused
Tanel Saarmann: Konkureeriv uus tasuvusuuring tuleb teha.
Tanel Saarmann: Rail Balticuga seome end enam Venemaaga. Loode-Venemaalt ja Arktika koridorist tulevad kaubad suures osas.
Tanel Saarmann: Räägib sellest, et olemasolevasse raudteesse peab palju raha panema.
Tanel Saarmann: Räägib Estlinna projekist, mis ühendaks erinevad Eesti linnad Tallinnaga, et saaks 1,5 tunniga tööl käia.
Tanel Saarmann: Eesti Raudtee pole suutnud poliitikutele selgeks teha, kuidas raudtee toimib.
Tanel Saarmann: ELi abiprogramm ei peaks olema selle jaoks, et teha midagi, mida me oma raha eest kindlasti ei teeks.
Tanel Saarmann: Meede on ära nuditud. Riigi sees konkreerivad projektid ja võidavad need, mis on Euroopa-meelsena. Kui järgmisel eelarveperioodil tuleb raha abimääraga 30 või 50 protsenti, mis me siis teeme?
Tanel Saarmann: Poolas oli Y-line kiirtee projekt. Tasuvusuuringud tehti ära ja oli parem. Poolakad said aru, et kogu olemasolev trass jääb kängu. ELi raha ei ole igavene. Külmutati 2030. aastani.
Tanel Saarmann: Võib pooleli jätta selle, ei pea tingimata edasi minema.
Tanel Saarmann: Arvamusartiklid on kulmineerunud 101 kirjaga. Ei ole Rail Baltucu vastu, aga see protsess ei ole õige. Need kes on alla kirjutanud ei ole ullikesed, see on tähelepanuväärne ajupotentsiaal. Neid tembeldatakse Kremli käsilasteks. Praegusel valitsusel on suurim vastutus. Senine ettevalmistus on olnud kommiraha. Järgmise aasta eelarves on 50 miljonit juba.
Tanel Saarmann: Jõuame trassikoridorini. Urmas Kruuse kirjutas, et nii ei või teha. Projektimeeskonna poolt ei arvestatud. Kas sellised analüüsid on tülikas formaalsus või on sel ka sügavam mõte. Kui Eesti kaubamärk peaks olema sellised kiired otsused?
Tanel Saarmann: Me ei saa vastuseid tasuvusuuringust. Ülejäänud trassid ei pidavat Rail Balticast sõltuma. See ei ole nii. Inimene ei istu kahe rongi peal korraga. Kaup on samuti vaid ühel.
Tanel Saarmann: Oleme teinud arvamusküsitlusi. Uue trass toetajaid on vaevalt 1/3.
Tanel Saarmann: Koalitsioonilepingus on kirjas, et teeme lisaanalüüse. Loodame sellele.
Tanel Saarmann: Humal: alles reedel allkirjastati ühisdeklaratsioon peaministri poolt. Kas keegi on seda lugenud? Seda ei ole Rail Baltica lehel väljas.
Tanel Saarmann: Humal: alati antakse positiivseid sõnumeid. Räägitakse töövõitudest. Kui samasugune analüüs anti ka valitsusele, siis on raske mitte "jah" öelda.
Tanel Saarmann: Valitsus tegi septembris 2011 otsus, mis oli salastatud. Siiamaani ei tea me miks valitsus otsuse tegi. Mis infot on antud?
Tanel Saarmann: Puldis valikult Rail Balticust liige Priit Humal.
Tanel Saarmann: Ettekande lõpp
Tanel Saarmann: Paul: ma ei oska öelda. Lisame aga analüüsi ja selgitame välja alternatiivi olemuse ja tasuvuse võrreldes Rail Balticaga. See on uus asi ja tuleb sügavuti uurida.
Tanel Saarmann: Andres Metsoja (IRL): uut raudteed ei ole vaja rajada, saan aru. Mõelda Hyperloopi suunas. Et ei kujuneks valget elevanti, kui palju see võiks maksta. Mida tähendaks rahaliselt?
Tanel Saarmann: Oja: ühe raudtee olemasolu kohta oskan öelda. Mida on tehtud seni. Kas keegi on läinud tariife langetama? Me oleme konkurentsist väljas. Me ei suuda sinnagi saada juurde. Kui raudteel on üks vagun, siis peab see kinni maksma kogu taristu. Mille arvelt maksame peale, et kaupa juurde tuua. Kas on kasulik? Kui ei ole sellele võrrandile leidnud rahuldavat kuju sellele raudteele, siis miks uut ehitada.
Tanel Saarmann: Henn Põlluaas (EKRE): soomlased on öelnud, et ei ole huvitatud. Täna Soome transiit läbi Venemaa ja laevadega. Eesti tariifid on lihtsalt kallid. Kui paneme 5 miljardit Rail Balticasse, tuleb ka tunnel, mis arvate, kas on võimalik, et need transiidi tariifid lähevad odavaks?
Tanel Saarmann: Oja: mina esindan seda seisukohta, et midagi ei ole vaja juurde. Raudteed on meil küll. Probleem on suutmatuses vedusid korraldada. Tartu ja Riia vaheline on ju puudu. Millest me üldse räägime?
Tanel Saarmann: Arno Sild (EKRE): on räägitud 5 miljardist raudtee rajamise puhul. Aga Tartu-Valga liini korrastada, et saaks seal liigelda. Kui otsustada, et Tartu-Valga liin on õige. Kiidaks nad heaks selle?
Tanel Saarmann: Oja: mul ei ole selliseid viiteid võtta, aga oletades, et nõudlus Kesk-Euroopas on olemas, siis vaadates fosforiidimaardlate asukohta, siis olemasolevat trassi saab selleks paremini kasutada. Kui on mingid sellised plaanid, siis tasub ikka olemasolevad rööpad. Fosforiit ei vaja kiirust. Kogused on nii suured, et jumekat raudteefosforiidiäri toimuma saaks. Laevadega saab. Meil on sügavad sadamad.
Tanel Saarmann: Mart Helme: Kas saate kinnitada, mis levib. Rail Balticat on vaja selleks, et lüüa kopp maasse ja hakata kaevandama fosforiiti. Kui see on välja veetud, siis jääb meile raudteetrass nagu muuseumi eksponaat. Kas võib olla tagamõte?
Tanel Saarmann: Oja: liitlaste baas on Tapal, kuhu ehitatakse lisataristut. Julgeoleku kontekstis peaks raudtee sealt mööduma.
Tanel Saarmann: Urmas Kruuse küsis julgeoleku kohta taas.
Tanel Saarmann: Paul: ei ole piisavalt. Oskuslikult tehtud ja vastatud küsimustele, kus teatud aspekte eiratakse ja näidata ilusat külge. Mõnedest teemadest minnakse üle.
Tanel Saarmann: Krista Aru (Vabaerakond): kas on tehtud piisavalt analüüse? On need pädevad? On olnud kättesaadavad?
Tanel Saarmann: Paul: olen tunneli pooldaja. See toob kaasa arenguhüppe. Tunnel saab kasuks tulla. Ilma selleta on küsitav. Soomlastel täna sama raudteestandard, mis meil praegu. Meie transiidiettevõtted teenindavad Kesk-Aasiast ja Mongooliat (Paldiski sadama kaudu).
Tanel Saarmann: Helmut Hallemaa (Keskerakond): Tooksin sisse Helsingi-Tallinna tunneli. Kuidas see mõjutab?
Tanel Saarmann: Paul: olemuselt küll jah. Teda on täiustatud. Tänane kiirraudtee ei ole sama mis 19. sajandi oma. Tänane info annab alust järeldada, et kiire reisijateveo raudtee hakkab oma osa kaotama. Tuleb Hyperloop, kus liigutakse kuni 1200 kilomeetrit tunnis.
Tanel Saarmann: Gräzin: siin ei ole Mari-Liis Lille kahjuks. Ütleksin, et sellel pildil on kõik valesti. 21. sajandil liiguvad kaubad eelkõige digitaalselt. Kas ma saan aru, et tehnoloogiliselt on Rail Baltic üle-eelmise sajandi projekt.
Tanel Saarmann: Paul: kui analüüsid on olemas, mis põhjendavad vajalikkust, siis ei ole neid avalikustatud. Soome pool on öelnud, et on puudulik analüüs. Mind teeb ka murelikus see.
Tanel Saarmann: Heimar Lenk: raske on nimetada neid, kes selle eest seisavad. Kuidas on eraldatud. Kas ei ole Brüsselis tehtud analüüse?
Tanel Saarmann: Paul: mäest alla. Allpool punast joont. Kahjum süveneb. Kaubavedusid ei ole.
Tanel Saarmann: Peeter Ernits: te viitasite, et Eesti Raudtee liigub Estonian Airi kursil. Kirjeldage selle raudtee teekonda?
Tanel Saarmann: Küsimused
Tanel Saarmann: Õigeim tee on paraku raskeim tee. Brüsseli kingitusena tunduv raudtee tundub liiga lihtne lahendus. Lisarööpaid aga ei ole vaja, on vaja kaubamahte. Konkurendid ei maha. Nemad tegelevad sellega, mida meie ei taha, ei soovi, ei oska teha. Eesti jaoks õige valik on loovuda ja valida Rail Balticu asemel Rail Baltica.
Tanel Saarmann: Reisijateveos on Soome plaanidega 21. sajandis. Hyperloop Helsingi ja Stockholmi vahel. Elon Muski teooria on end tõestanud. Võib prognoosida, et just see kujuneb uueks üle-Euroopaliseks tehnoloogiaks.
Tanel Saarmann: Rail Balticu reaalseim stsenaarium - reisijad kihutavad küll Riiga, aga kaubad jäävad vanale raudteele.
Tanel Saarmann: Raudteest ei saa loobuda. Hüpoteetilised tulud on teadmata. Kulud aga suunavad meid võlaorjusesse.
Tanel Saarmann: Transiitveosed katsid kõik kulud ja siis ei küsitud inimestelt. Tänased miljonid kasseeritakse maksumaksjad sisse. Aktsiisid, kasutustasud jne. Mulje on, et raudteega on kõik hästi. Tegelikult liigub raudtee Estonian Airi kursil.
Tanel Saarmann: Raudtee maksavad kinni kas maksumaksja või kaubavedajad. Kui kaupu ei veeta, siis maksavad maksumaksjad.
Tanel Saarmann: Miks mitte uus? raudtee oleks valgeks elevandiks. Kingiks saadud püha loom, mida ei saa tulu teenimiseks tööle panna. Ta võrdleb seda ülikalli luksusauto kinkimine vaesele perele, mida tuleb ülal pidada. Müüa ei tohi.
Tanel Saarmann: Raudtee rööpaid on meil piisavalt, aga miks ei ole ühendusi? Taristu ja rongiliiklus tuleb eristada. Raudteeühenduste tihendamiseks on vaja mida? See on sama nagu ehitada Tartu lennujaama kõrvale uue uhkema ehitamine.
Tanel Saarmann: Rail Baltica ja Rail Baltic. Tapa-Tartu-Valga kaudu kulgev Rail Baltica on parim, mis sai alguse 2007. aastal.
Tanel Saarmann: Pulti tuleb Illimar Paul, Eesti Ostu-ja Tarneahelate Juhtimise Ühing MTO auliige
Tanel Saarmann: Ettekanne läbi.
Tanel Saarmann: Oja: jah, on unikaalne. Inimesi on rohkem, ettevõtluse tihedus ja kaupade liikumine 10 korda suurem. Võtame Hollandi või Saksamaa. Meie mõtleme, et äkki toovad hiinlased kaupa. Mis neid puudutab. Eelmisel nädalal tuli esimene rong otse Kasakhstanist Riia sadamasse. Nad lähevad läbi Valgevene Kaunasesse ja Venemaa kaudu ka Muugale. See pisike osa, mis Muugalt Euroopasse läheks ei õigusta raudtee rajamist.
Tanel Saarmann: Marko Šorin (Keskerakond): Kas Rail Balticu näol on tegemist nii unikaalse projektiga, mida kusagil ei ole?
Tanel Saarmann: Oja: see on põnev küsimus, mida kuluaarides arutatakse. Tõenäoliselt kollektiivne vastutamatus. Osa inimesi on Brüsselis, osad ministeeriumis. Midagi toimub Riias, lisaks poliitikud. See on tohutu polüüp. Kes vatutab? Kollektiivne vastutamatus on asi, mille taha on mugav pugeda.
Tanel Saarmann: Peeter Ernits (Keskerakond): projekt on kahtlane küll. Tahan, et tuleks läbi Tartu. Loodusteadlased loomade liikumine teeb muret. Ütlete, et on poliitiline. Milline poliitiline jõud vastutab?
Tanel Saarmann: Oja: me räägime ikkagi sadadest miljonitest, mille peale peame võtma ka laenu. Ega me Norra riik ei ole.
Tanel Saarmann: Oja: See tara tõmbab joonlauaga läbi ja liikumistee muutub kunstlikuks. Kindlatest kohtadest vaid läbi. Riigikaitsest veel. Sõjanduse spetsialistidega konsulteerides ei anna efekti. Veod on vaelasel peo peal. Ühtegi vedu ei tohi teha sellisel raudteel. Riigikaitsel ei ole mingisugust seost.
Tanel Saarmann: Liisa Oviir: Ütlesite, et poolitab riigi ja teine kuidas näete julgeoleku küsimust?
Tanel Saarmann: Oja: ma pakuks teise variandi. 17, detsemrbil avatakse otseliin Moskva-Berliin. Venelased kasutavad muutuva laiusega ronge. Küsin, et kas peame ehitama 5-miljardilise raudtee? Kümneid kordi odavam on uue veermiku hankimine. Kiirust ei ole ka vaja.
Tanel Saarmann: Uno Kaskpeit (EKRE): ma ise tehnikast ei jaga, aga kui panna olemasoleval rööpad juurde, kas siis saab kasutada?
Tanel Saarmann: Oja: jah, pigem vastupidi. Julgeoleku väärtust ei näe üldse. Lastakse Peipsi tagant raketiga olulised punktid katki.
Tanel Saarmann: Urmas Kruuse: sain ma õigesti aru, et te ei näe mitte mingit julgeoleku ega strateegilist väärtust?
Tanel Saarmann: Oja: kas peaksime võistlema kõigi transiidikoridoride kõrval oma 5-miljardilise investeeringuga.
Tanel Saarmann: Oja: Võime ehitada Paabeli torni ka kui soovime. Mis me raudteega teeme, kui ei tööta?
Tanel Saarmann: Oja: Mis puudutab Põhja-Jäämere sulamist. Rootsi riigi raudteed pidi või ülevalt laevadega on oluliselt odavam kui läbi Soome ja siis Rail Balticu kaudu.
Tanel Saarmann: Jüri Jaanson: ei peaks asju kitsalt oma vaatenurgast vaatama. Globaalses plaanis on avanemas Põhja-Jäämeri ja sealt kaudu hakkab toimima odavaim kaubavedu Aasiast Euroopast. Kas peaksime sellest kõrvale jääma?
Tanel Saarmann: Oja: kui palju inimesi sooviks sõita rongiga Varssavi suunas? Transiidi jaoks ei ole vaja tänapäevast raudteed. Trass sirgemaks 5 miljardi eest on absurd.
Tanel Saarmann: Oja: minu teada ei kattu üldse või minimaalselt.
Tanel Saarmann: Andres Metsoja: Rail Baltic tuleb ära jätta ja Eesti puhkeb õide - see on teie seisukoht. Mind häirib see, et kui palju on aega panustatud sellesse ja räägitakse et on uus trass ei läbi olulisi kohti. Just läbib. Kui palju trass ikkagi kattub?
Tanel Saarmann: Oja: 11 jaama teema. Vestluses MKMi kompetentse inimesega rääkides on variant, et üks tuleb Rapla lähedale. Teised sinna, kus kedagi ei ela. Teine variant on, et peatusi ei tulegi. Peatuste küsimus on täna lahtine veel.
Tanel Saarmann: Andres Herkel: te viitasite, et MKM  on rääkinud 11 peatustest liinil. Kus paiknevad? Kas selliseid samme kavatsetakse ka Lätis ja Leedus?
Tanel Saarmann: Ja nüüd küsimused.
Tanel Saarmann: Ettepanekud: koheselt peatada igasugused tänased tegevused. 2. Ernst&Youngi uuringule lisaks veel teine uuring. 3. sõltumatu ekspertgrupp ja peab kasutama MKMi tehnoloogilist tuge. 4. finantsplaan peab olema avalik. 5. peame paluma ajapikendust Euroopa Komisjonist, Lätilt ja Leedult.
Tanel Saarmann: Mis on poliitilise dimensiooni kandvaks sisuks. Siim Kallas Ringvaates: lahti ühendamine Venemaa raudteevõrgust ja ühendus Euroopaga. Miks Venemaast lahti? See on ainuke, kust veel tuleb? 5 miljardi kulutamine Tallinna ja Poola vahelise raudtee rajamiseks ei vii meid Euroopasse. Sellest saab raiskamismonument.
Tanel Saarmann: Tuntud ärimehed, avaliku elu tegelased, jahimeeste selts, omavalitsusjuhid, kes on viitsinud end teemaga kurssi viia. Indrek Neivelt märgib, et mõni aasta peale Rail Balticu rajamist hakatakse süüdlasi otsima. See oleks suurem raha raiskamine kui varasemad.
Tanel Saarmann: Eesti võib sattuda hiiglaslikku finantslõksu. Poliitikud peavad elu lõpuni häbenema. Rahakotti peame kergendama 2 korda rohkem kui täna ette näeme.Ootan Ernst&Youngi läti poiste ja tüdrukute tehtavat uuringut.
Tanel Saarmann: Kaudseid kulusid on raske prognoosida. Osta ronge, mida ei saa teistel teedel kasutada. See pärsib võimalust ehitada maanteid, raudteid, Saaremaa silda ja muid olulisi objekte. Materjalide hinnad raudtee ehituse ajal kasvavad.
Tanel Saarmann: Juha Sipilale tegi Taavi Rõivas ettepaneku. Vastus oli, et ei soovi ühineda. Soome on loobunud, meie liigume jäärapäiselt edasi.
Tanel Saarmann: Uut kiirraudteed kaupade veoks vaja ei ole. Et jõuaks mõni tund varem Euroopasse. Isolatsioon on ka jama jutt. Eri telgedega veeremid on olemas. Selliselt seadistatud veeremid on kasutusel näiteks Hispaanias.
Tanel Saarmann: Kas hakkab lokkama ettevõtlus? Teeme midagi ära ja siis hakkab ise genereerima. See ei päde. Ei hakka keegi äri tegema Hagudis, sest sealt läheb mööda Rail Baltic. Peamised partnerid on Soome, Rootsi ja Läti,. Selleks ei ole Rail Balticut vaja. Raivo Vare on öelnud, et läbiveo teenus asendub hoiustamisteenusega.
Tanel Saarmann: RyanAir plaanib tasuta lende. Reisijate kaugvedu ei tule. Peamine ja fataalne viga on 240 km/h veod ja sellest lähtuvalt Tallinn-Pärnu eelistamine.
Tanel Saarmann: Reisijate vedu: Plaan - 5 miljonit reisijat ehk 14 000 reisijat päevas. Maksimaalselt 20% sellest tuleb täis. Uus paralleelne trass olulisi asulaid ei läbi. Kas kellelegi meenuvad lood kilplastest. Tallinna Varssavi vahel on hiljuti loodud otseliin,
Tanel Saarmann: Riigikaitseline mõõde: sellest on loobutud viimasel ajal. Raudtee on kõige haavatavam sõjaolukorras.
Tanel Saarmann: Eelmine valitsus on hakanud läbi suruma protsessi, mille tulemusel hakatakse ehitama täiesti uut trassi Pärnuni. See on võrreldav Hiina müüriga. Positiive küljena esitatakse, et kuna 80% Euroopa Liidu raha, siis on see hea. Poolitavale mõjule lisaks peab omafinantseering ja iga-aastased kulud.
Tanel Saarmann: Oja on erialalt ökonomist, täna kinnisvaraettevõtja peamiselt. Töötanud aastaid juhtimiskonsultandina. IRLi liige, aga asus Rail Balticuga tegelema iseseisvalt.
Tanel Saarmann: Ja rääkima tuleb Endel Oja.
Tanel Saarmann: Helme lahkub nüüd kõnepuldist
Tanel Saarmann: Kui kaubavood kolivad raudteele, siis ainult seetõttu, et maksumaksja hakkab seda subsideerima. Investeering tuleb ju tagasi teha, aga raha on suur.
Tanel Saarmann: Austraalias on nad kohtus tasuvusanalüüsi pärast, mis oli tehtud ühe tunneli kohta. Investorid kaebasid hiljem kohtusse.
Tanel Saarmann: Helme: Lätlased on jah öeldnud, et Pärnu kaudu on nende eelis. Minul ei ole vahet. Minu põhimure, et me ei teeks täiesti uut trassi. AECOMi uuring on mitmete ekspertide poolt pihuks ja põrmuks tehtud.
Tanel Saarmann: Jüri Jaanson: minu arvates parim plaan. Oluline on koostöö lätlaste ja leedulastega. Läti on välistanud läbi Valga. Nemad tahavad Riiast Tallinna sadamasse otse. AECOMi uuring on näidanud, et on kasumlik.
Tanel Saarmann: Helme: me räägime kümnetest miljonitest. Olen kuulnud 40 miljonist, aga kardetavasti on suurem see.
Tanel Saarmann: Kaskpeit Saalis: palju ja kelle raha on seni on kulutatud?
Tanel Saarmann: Meie sisepoliitikas ei tohiks kasutada väiteid, et see või see on kasulik Kremlile.
Tanel Saarmann: Poeg Martin: ma olen nõukogu liikmena pidevalt nurisenud. Putin on tänapäeva Hitler. Kui Lääne liberaalid hakkasid vaidlust kaotama, siis öeldi, et teie väited meenutavad Hitleri omi. Täna siis Putin. Argumendid on faktilised ja raske vaielda. Viimane argument on siis see, et teie jutt võiks meeldida Putinile.
Tanel Saarmann: Isa Mart Helme: ERR tehes uudist lõpetas sellega, et Rail Balticu vastased teenivad Kremli huve.
Tanel Saarmann: Võime Pärnut ja Tartut kaaluda, aga uue trassi jaoks argumendid puuduvad.
Tanel Saarmann: Helme: üks müüt veel. Euroopa Liit ei kirjuta meile ette trassi. Raudtee laius 1435 ja teine see, et trassil peab olema Tallinn ja Riia. Ei kirjutata ette, kus see täpsemalt jooksma peaks. Trass on meie enda otsustada. Täna jookseb läbi soode.
Tanel Saarmann: Helme: rohkem rahvahääletusi, mis on siduvad. Rail Baltic on sellise kaaluga teema. See eeldab, et riigikogu võtab vastu otsuse rahvahääletuse korraldamiseks.
Tanel Saarmann: Igor Gräzin: rahvahääletusele peaks minema see. Riigikogu ette ei tohi tulla. See on nagu omaaegne fosforiiditeema. Mida peaks tegema, et seda projekti rahulikult kaaluda. Riigikogus ei saa arutada seda, milline see olema saab.
Tanel Saarmann: Helme: keegi ei ütle meile, mis hakkab olema iga-aastane ülalpidamine. Pika pressimise peale saime teada, et umbes 30 miljonit aastas. Spetsialist Parbo Juchnewitsch on aga rääkinud 50 miljonist. Kokku transpordile kulutame juba kümneid miljoneid. Mille arvelt see tuleb? Mis saab maanteedest ja laevaliiklusest. Eesti eelarve ei kannata välja. Meile müüakse müstilisi reisijate ja kaupade koguseid.
Tanel Saarmann: Tallinnast Berliini 12 tundi. Logistika spetsialistid ütlevad, et kui reis kestab üle 4 tunni, siis lendudega ei konkureeri.
Tanel Saarmann: Helme: teine müüt, et on kiire. Hakkab olema 108 vb 160 km/h. Unustage ära 250 km/h.
Tanel Saarmann: Helme: Rail Balticu projekt on esitatud suures osas müütilisel kujul. Müüt on see, et meil hakkab olema kiire raudteeühendus Euroopaga. Tegelikult aga Poola piirini.
Tanel Saarmann: Helme: See on väga kaalukas otsus. Omalt poolt palusin lühikese sõnavõtu, et eksperdid saaks sõna võtta. Igal juhul on meie soov, et uus valitsus ei rabistaks ja ei teeks kiireid ja kaalukaid valeotsuseid.
Tanel Saarmann: Martin Helme on puldis.
Tanel Saarmann: Ligi nimelt pelgab, et vastuseisjad saavad sõna ja pooldajad ei saagi.
Tanel Saarmann: Jürgen Ligi protseduuriline küsimus: millest lähtus juhatus esinemisjärjekorra koostamisel? Eesmaa: kuidas on algatajad ette pannud. Nendel on kindel loogika.
Tanel Saarmann: Esiteks esineb EKRE juhatuse esimees Martin Helme. Seejärel juba ettevõtja ja juhtimisteaduste dotsent Endel Oja, Eesti Ostu-ja Tarneahelate Juhtimise Ühing MTO auliige Illimar Paul ning ettevõtja ja kodanikuliikumise Avalikult Rail Balticust liige Priit Humal.
Tanel Saarmann: Ja peagi algab riiklikult olulise küsimuse arutamine.
Tanel Saarmann: Rail Balticut saadavad mitmed müüdid. Kolleegi Heiki Suurkask vaatas neile otsa ja seletas need lahti:https://forte.delfi.ee/news/teadus/kumme-tahelepanekut-rail-balticu-kohta-ehk-kas-ulesoidukohal-peab-ikka-rongi-alla-jaama?id=76560624
Tanel Saarmann: Arhitekt Martin Preem on küll Rail Balticu poolt, kuid mitte sellisel kujul kui see täna on välja käidud:https://www.delfi.ee/news/paevauudised/ekspress/rehepaplus-voi-terve-moistus-rail-balticu-naide?id=76376643
Tanel Saarmann: Soojenduseks midagi tartlastele ja neile, kes arvavad, et Rail Baltic peaks Eestis kindlasti läbi minema ülikoolilinnast:https://arileht.delfi.ee/news/uudised/labi-tartu-rail-baltic-oleks-liiga-aeglane-ja-kallis?id=76247663
Tanel Saarmann: Riigikogus on peagi algamas Rail Balticu teemaline arutelu. Tegemist on riiklikult olulise küsimusega. Riigikogu istung algas kell 10 ning teema on järjekorras viies.