Ettekannetega esinevad ettevõtja ja juhtimisteaduste dotsent Endel Oja, Eesti Ostu-ja Tarneahelate Juhtimise Ühing MTO auliige Illimar Paul ning ettevõtja ja kodanikuliikumise Avalikult Rail Balticust liige Priit Humal.

„Eesti väärib parimat Rail Balticu lahendust. Selleks on vaja enne RB otsuste tegemist koostada olemasoleva raudteevõrgu arengukava. Lisaks tuleb avalikustada kõik senised RB lepingud, et anda avalikkusele võimalus protsessis kaasa rääkida,“ rõhutas Humal.

Kodanikuliikumise Avalikult Rail Balticust liikmed juhivad tähelepanu, et sedavõrd suurt investeeringut puudutavad dokumendid ei tohi olla salastatud. Salastatud vahearuande hiljutisest refereeringust selgus, et oluline osa RB-le planeeritud kaupadest tuleb Loode-Venemaalt või Venemaa kontrollitavast Arktika koridorist. „See tähendab sisuliselt, et Rail Baltic ei seogi meid idanaabrist lahti. Sellisel kujul RB hoopis võimendab idanaabri mõju,“ osutas Humal üllatavale tõsiasjale.

Uue trassi ehitamisel võivad kahekordistuda Eesti raudteevõrgu püsikulud. „Riskina tuleb arvestada ka seda, et Rail Balticu planeerimise ja ehitamise finantseerimise maht EL-i poolt ei ole kindel. Vajame kohest ja sisulist analüüsi, milline Rail Baltic seisab kõige paremini Eesti huvide eest,“ lausus Humal.