Terves maailmas blogitakse igasugustel teemadel: söök, mood, muusika, turundus, lapsed, ilu – seda nimekirja võib jätkata kaua. Kui on olemas teema, mis huvitab vähemalt paari inimest, siis suure tõenäosusega keegi sellest ka kirjutab. Kuidas aga oma mõtete, teadmiste ja arvamuste avaldamise eest raha teenida? Võimalusi on mitmeid ning Ärileht tutvustab siinkohal lihtsamaid neist.

Vahenda reklaami

Kui olete märganud mõnes blogis reklaambännerit, siis suure tõenäosusega võis sellega seotud olla mõni reklaamivahendusfirma. SmartAD tegevjuht Rando Rannus ütles Ärilehele, et keskmise suurusega blogi teenistus reklaami vahendamise eest on suurusjärgus 10-25 eurot kuus. Kusjuures eraisikust blogija peab tuludeklaratsioonis reklaami vahendamise eest saadud tulu kajastama rendituluna.

Rannus märkis, et blogi lugejaskond võiks olla vähemalt 1000 unikaalset külastajat nädalas. „Teatud juhtudel aktsepteerime ka väiksema külastatavusega blogisid, näiteks siis, kui on tegemist spetsiifilise huvigrupiga,“ ütles ta. Alla 500 unikaalse külastajaga blogil aga pole väga mõtet reklaami vahendada, sest teenistus jääb küllaltki piiratuks.

SmartAD platvormiga on liitunud paarkümmend blogi. Rannus ütles, et üldjuhul pole reklaamiostjad blogidega väga kursis, ent toidu- ja moevaldkonnas on teadlikkus siiski suurem. Nendes valdkondades on ka mõned blogid, millel on hämmastavalt märkimisväärne külastatavus. Adnet Media tegevjuht Liis Pitkänen ütles, et nende kliendid on viimase kahe aasta jooksul blogidest aina aktiivsemalt huvitatud olnud. Paar korda kuus edastatakse neile blogide nimekirju ning uuritakse, mis võimalused on seal reklaami kuvada.

Nii SmartAD kui Adnet Media võtavad blogidega ise ühendust ja ka vastupidi. „Üldjuhul töötab suust suhu reklaam ehk kui mõni blogija on rahul meie koostööga, siis ka teised samast valdkonnast blogid soovivad meie platvormiga liituda,“ ütles Rannus SmartADist. „Kindlasti soovitan uutel alustajatel alati nõu küsida reklaamivõrgustike käest. Kõik, kes on kirjutanud, on alati meilt ka abi saanud,“ annab Pitkänen Adnet Mediast nõu.

Müü blogi kaudu oma kaupa või teenust

Milleks teha reklaami teistele, kui saab teha ka endale? Blogimine on suurepärane viis oma tooteid või teenuseid turundada - kvaliteetne sisuturundus äratab lugejates usaldust.

Peep Laja, kes kirjutab rahvusvahelist blogi ConversionXL, leiab, et väiksemad firmad saaksid kindlasti blogimisest elada, kuigi kõik oleneb tegevusalast ja kuludest. Tema arvates on blogiturunduse a ja o kirjutada 100-protsendiliselt kasulikke ning põhjalikke artikleid. „Keegi ei taha lugeda enesekiitust ja promo,“ ütleb ta. Enamlevinud vead blogiturundudes ongi Laja meelest blogistrateegia täielik puudumine ning ebahuvitava või liialt ennast promova sisu loomine.

Laja alustas Eestis internetmarketing.ee blogiga ning selle kaudu tegi Laja käivet suurusjärgus 50 000 eurot, ConversionXL-i edu tõttu jäi aga eestikeelne blogi soiku. Inglisekeelsel ConversionXL-il on igas kuus umbes 125 000 lugejat ning see on omal alal maailma enimloetud blogi. „Blogi on ainus turunduskanal minu ettevõttele Markitekt, mis tegeleb veebilehtede müügile optimeerimisega. Me ei tee mingit muud turundust, suust suhu reklaam sinna juurde,“ ütles Laja. Blogi ei müü otseselt midagi, vaid loob agentuuri jaoks müügikontakte - Markitekti kliendid on 90% ulatuses USAst. Seda blogi on Laja pidanud 2,5 aastat ning tänu blogiturundusele tegi firma 2013. aastal käivet natuke üle 400 000 euro.

Teenuste asemel pakuvad moe- ja toidublogijad oma lehekülgedel erinevaid tooteid. Näiteks Anni Jürgensoni blogist Style Hurricane leiab viiteid, kust tema ehteid osta. Helene Vetiku blogist Uus Tuus aga võite jõuda tema Etsy poeni, kus ta pakub vintage riideesemeid ning enda disainitud sõrmuseid. Toidublogija Ragne Värgi ajaveebist aga leiab lingid, kust osta tema raamatuid.

Leia partnereid või sponsoreid

Kui blogi loetavus on suur, on blogijal võimalus sõlmida partnerlussuhteid erinevate ettevõtetega. Isegi kui otseselt raha ei teenita, annab partnerlussuhe võimaluse kasvatada lugejaskonda.

Moeblogija Anna Elisabeth Vaher tunnistab, et pole blogimisega sentigi teeninud. „Suhtun sellesse eelkõige kui hobisse. Mul on hea meel, et mu blogi on leidnud palju huvilisi ja lugejaid ning kindlasti oleks võimalik sealt teenida, kuid eelistan seda mitte teha. Raha makstakse mulle töö eest, blogimine jääb hobiks,“ ütles ta Ärilehele. Ta arvab, et praegu veel ei ole Eestis võimalik blogimisega ära elada.

Koostöid pakutakse blogile Anna Elisabeth igal nädalal ning ta peab paljudele ka ära ütlema, enamasti teevad pakkumisi turundusinimesed ning suhtekorraldajad. Anna Elisabeth arvustab tooteid ja käib üritustel, viimati tegi ta koostööd Froosh smuutide ja Fizziga. Need partnerlussuhted ei too talle küll raha sisse, ent aitavad lugejaid võita. „Fizz pakkus koos kingiloosi tegemise võimalust, mis on kasulik nii neile endale nähtavuse saamiseks kui mulle lugejaskonna kasvatamiseks,“ ütles blogija. 

Partnerite leidmiseks soovitab Anna Elisabeth blogida järjepidevalt, pakkuda kvaliteetseid fotosid ning mõistlikku teksti, nõnda leiavad võimalikud koostööpartnerid blogi ise üle. „Endale blogi teha oskab igaüks, oluline on hoopis, et see oleks ka lugejate seas hinnatud,“ lõpetab ta.