Maailma suurim lennukitootja Boeing ennustab ajakirja The Economist andmetel lennuõnnetuste plahvatusliku kasvu, mis jõuab haripunkti 2010. aastal, mil juhtub igal nädalal mõni tõsine õnnetus.

Lennufirmad väidavad, et lennuk on kõige turvalisem transpordivahend. Tõestamaks oma väidet, võrreldakse lennuõnnetuste arvu lennatud kilomeetritega. Sellise analüüsi põhjal on lendamine täiesti riskivaba ning turvaline tegevus, sest mitte ükski inimene ei lenda oma elu jooksul nii palju kilomeetreid, et arvutuste teel prognoositud surmaga lõppevale lennule sattuda.

Vastupidise tulemuse saaksime siis, kui õnnetuste arvu võrrelda lennureiside koguarvuga. Sellise analüüsi põhjal on bussiga sõitmine kõige ohutum reisimise viis ning isegi rongi ja sõiduautoga sõitmine on turvalisem kui lendamine.

Mullu tapsid lennukid 1207 reisijat

Lennuliiklus on kõige kiiremini arenev transpordivaldkond, mis ennustuste kohaselt kasvab kümne aastaga vähemalt kaks korda. Möödunud aastal müüdi maailmas 1,5 miljardit lennukipiletit.

Koos lennuliikluse kasvuga on plahvatuslikult suurenenud ka lennuõnnetuste arv. Möödunud aasta oli lennunduse ajaloo üks traagilisemaid aastaid. Reisi- ja transpordilennukitega juhtus mullu 57 lennuõnnetust, mille tulemusel hukkus 1840 inimest. Neist ohvriterohkemad olid reisi- ja transpordilennuki kokkupõrge Indias, kus hukkus 349 inimest, Boeing 747 plahvatamine USA-s Long Islandi kohal, mille tulemusel sai surma 230 inimest ning DC-9 tüüpi lennuki kukkumine Florida sohu, kus hukkus 110 inimest.

Möödunud aasta oli eriti traagiline ka selle poolest, et lennuõnnetused külvasid senisest rohkem surma maa peal. Kaubamajja ja turule kukkunud lennukid tapsid 364 seal sisseoste teinud inimest. Märkimisväärselt on lisandunud ka transpordilennukitega juhtunud õnnetused.

Arengumaade lennufirmadega ohtlik reisida

Viimase aasta 57 lennuõnnetusest juhtus 45 arengumaade lennufirmadega. Teise- ja kolmandajärgulised lennufirmad teenindavad maailma kõigist reisijatest vaid 12 protsenti, kuid nende lennukitega juhtub 80 protsenti õnnetustest.

Rahvusvahelise Lendurite Liidu andmetel on maailma mustemaks piirkonnaks Aafrika, kus lennuõnnetustes hukkub miljoni reisija kohta 15 inimest. Viimase 15 kuu jooksul oli Aafrika ja India Ookeani õhuruumis lennukitega 57 ohtlikku olukorda, mis oleks võinud lõppeda katastroofiga. Ohtlikkuselt teisel kohal on Kariibi ja Lõuna-Ameerika piirkond, kus lennuõnnetustes hukkub miljoni reisija kohta 10 inimest. Kolmandal kohal on SRü riigid 2,33 hukkunuga. Euroopas on see näitaja 0,74 ja Põhja-Ameerikas 0,7.

Viimastel aastatel on maailma suurriigid oluliselt tõhustanud oma lennuturvalisuse järelevalvet. USA on juba mitmeid aastaid koostanud nn musti nimekirju riikidest, kelle lennuametid ei kontrolli piisavalt oma lennufirmade tegevust turvalisuse tagamisel. Musta nimekirja sattunud riikide lennufirma ei tohi USA territooriumil ka lennata. Suurbritannia lennuamet on omakorda piiranud Euroopa Liitu mitte kuuluvate riikide "odavate" lennufirmade õigusi vedada briti turiste puhkepiirkondadesse. Euroopa Liidus tahetakse kehtestada ka seadus, mille alusel on liikmesriikidel õigus sekkuda võõraste lennufirmade tegevusse, kui ilmneb, et nende lennukid ei ole piisavalt turvalised.

RAIVO MURDE

Suuremad lennukatastroofid 1996. aastal

õnnetuse toimumise aeg Lennufirma Lennukimark Katastroofi sündmuspaik Hukkunte arv meeskond/reisijad Inimeste arv lennukis meeskond/reisijad

6.2.1996 Birgenair Boeing 757-200 Dominikaani Vabariik 13/176 13/176

Lennuk kukkus õhkutõusul merre.

29.2.1996 Faucett Airlines Boeing 737-200 Arequipa, Peruu 6/117 6/117

Lennuk kukkus maandumisel kilomeeter enne maandumisrada puruks.

11.5.1996 ValuJet MDD DC-9-30 Florida, USA 5/105 5/105

Lennuk süttis pärast kümneminutilist lendu põlema ning purunes.

17.7.1996 Trans World Airlines Boeing 747-100 New York, USA 18/212 18/212

õhkutõusul umbes 4,5 kilomeetri kõrgusel plahvatas kütusepaak ning lennuk sööstis merre.

29.8.1996 Vnukovo Airlines Tupolev Tu-154 Kõrgmäestik, Norra 12/129 12/129

Lennuk lendas vastu mäge.

2.10.1996 Aero Peru Boeing 757 Lima, Peruu 9/61 9/61

Lennuk kaotas juhitavuse ning kukkus merre.

31.10.1996 TAM Fokker 100 Sao Paulo, Brasiilia 6/90 6/90

Lennuk ei saavutanud õhkutõusul piisavalt kõrgust ja kukkus stardirajast 1,5 kilomeetri kaugusel asuvasse neljakorruselisse majja ning surmas kaheksa seal olnud inimest.

7.11.1996 ADC Airlines Boeing727 Lagos, Nigeeria 9/134 9/134

Lennuk sööstis 40 kilomeetrit enne lennuvälja vette.

23.11.1996 Ethiopian Airlines Boeing 767-200 Komorit, Mosambiik 10/117 12/163

Lennuk kaaperdati reisil Addis Abeba - Keenia. Kaaperdajad kasutasid meeskonna kallal vägivalda ning nõudsid lendamist Austraaliasse. Kütus lõppes ning lennuk maandus merre.

12.11.1996 Saudi Arabian Airlines Boeing 747-100B Delhi, India 23/289 23/289

Pärast õhkutõusu põrkas lennuk kokku 4,5 kilomeetri kõrgusel vastu lennanud transpordilennukiga IL-76.