Juhul kui läbirääkimised kulgevad probleemideta, tekib järgmise aasta lõpuks ühinemise tagajärjel maailma suuruselt kolmas lennundusettevõte, kus britid omavad 55 ja hispaanlased 45 protsendilist osalust, vahendas Reuters.
Majanduskriisi tõttu raskustes British Airways’i jaoks on plaanitav ühinemine Iberiaga teine katse, millega püüeldakse globaalseks ettevõtteks. Detsembris jooksid brittide läbirääkimised Austraalia ettevõttega Qantas Airways Ltd. ummikusse, vahendas Bloomberg.
Koos hispaanlastega loodav suurettevõte hõlmab nii British Airways’i turuosa Euroopas ja Põhja-Ameerikas kui Iberia turuosa Lõuna-Ameerikas. Tegu oleks mõneti sümboolse aktiga, kuna 13,5 protsenti Iberia aktsiatest kuulub British Airways’ile. Samas peab ühinemine saama heakskiidu ka Euroopa Komisjonilt.

Ühinemine tagab konkurentsivõime
Mõlemad ettevõtted tõdesid, et ühinemine annab neile majanduskriisi tõttu languses oleval lennundusturul võimaluse saada teiste lennundusettevõtetega palju konkurentsivõimelisemaks.
"Ühinemine võib luua tugeva Euroopa lennuettevõtte, mis võib olla konkurentsivõimeline 21. sajandil," rääkis British Airways’i tegevjuht Willie Walsh.
Kõnelused ühisettevõtte loomiseks algasid majanduskriisi süvenemisel juba eelmisel aastal. Esialgsete arvestuste järgi peaksid loodava ettevõtte aastatulud küündima 13,5 miljardi Briti naelani (236 miljardit krooni). Suurettevõtte tegevjuhiks saab Iberia senine juht Antonio Vazquez, British Airways’i tegevjuht Willie Walsh asub aga juhtima 14-liikmelist nõukogu, kus mõlemal osapoolel on võrdselt seitse kohta.
Ettevõtte peakontorid hakkavad paiknema Londonis ja Madridis ning sellele hakkab kuuluma 419 lennukit.

Takistuseks brittide pensionifond
Kahe lennufirma ühinemiskõnelustel on suurimaks takistuseks kujunenud British Airways’i 2,66 miljardi Briti naela (46,6 miljardit krooni) suurune pensionifondide defitsiit. Iberia on koguni teatanud, et võib ühinemisläbirääkimised lõpetada, kui britid pensionifondide defitsiiti ei likvideeri, vahendas BBC.
"British Airways ja Iberia võivad olla koos tugevamad, kui üksi," tõdes Panmure Gordon’i analüütik Gert Zonnevald. "Pensionifondde defitsiit ei tohiks saada takistuseks, kuna seda kujundavad aktsiahinnad."

Kriitilised analüütikud
Kuna mõlemad ettevõtted on kahjumis, on paljud analüütikud ja konkurendid võimaliku ühinemise suhtes üsna kriitilised.
"See meenutab mulle kaht joodikut, kes üksteist toetavad," arvas ühinemisest Ryanair Holdings Plc. juht Michael O’Leary.
Samas nentis Briti lennundusettevõte Virgin Atlantic Airways Ltd, et loodav ühisfirma haarab Heathrow lennuväljal endale kõige magusamad kohad.
"Lennufirmad Euroopas ja USA-s peaksid tundma ohtu British Airways’i domineerimise kasvu pärast," teatas Virgin Atlantic oma avalduses.
"British Airways ja Iberia on loomult sobivad," nentis üks tundmatuks jääda soovinud analüütik.
Analüütikute sõnul peegeldab British Airways’i ja Iberia võimalik liitumine aga 2004. aastal toimunud Air France’i ja Hollandi ettevõtte KLM’i liitumist, millest kujunes Euroopa suurim lennundusettevõte. Analüütikud leiavad, et Walsh on tahtnud luua lennundusettevõtet, mis konkureeriks Air France-KLM’i ja Euroopa suuruselt teise lennundusettevõtte Lufthansaga.
British Airways ostis 2001. aastal Briti lennufirma British Regional Airlines ja 2008. aastal prantslastele kuulunud L’Avion’i.
British Airways Plc. esimese poolaasta kahjum ulatus 292 miljoni Briti naelani (5,1 miljardit krooni). Kahjumi tõttu kavatsevad britid saata lähiajal ukse taha veel 1200 töötajat, märtsiks 2010 kavatsetakse aga koondada 4900 inimest. Iberia kolmanda kvartali kahjum oli 16,4 miljonit eurot (256,5 miljonit krooni).