Teisipäeva öösel vastu kolmapäeva saavutas USA parlamendi enamuse ja presidendi esindajad kokkuleppe, et kolme USA autotööstust tuleb toetada, et nad saaksid oma äri ümber korraldada ja pankrotist pääseksid, kirjutas Reuters.

"Kahe erakonna koostöö on tulemuse saavutanud, kokkulepe on saavutatud," kommenteeris senatis General Motorsi, Ford Motori ja Chrysleri koduosariiki Michigani esindav demokraat Carl Levin.

Täna peaks USA kongressi esindajatekoda kava üle hääletama ja saatma selle senatisse arutusele. "Pall on senati vabariiklaste käes," ütles senati enamuse juht, Nevadat esindav demokraat Harry Reid. "Pole veel teada, kas nad nõustuvad." Senati vabariiklastest vähemuse juht Mitch McConnell, kes esindab Kentucky osariiki, keeldus kommentaaridest, kuni pole eelnõu näinud.

Kava eesmärk on aidata GMil ja Chrysleril, kellel läheb halvemini kui Fordil, ära hoida pankrotti kuni märtsini, andes neile lühiajalist laenu. Ford ei palu abi otsekohe, kuid ei ütleks ära laenuvõimalusest, juhuks kui ettevõtte finantsseis halveneb.

Poliitikud leppisid kokku, et autotootjatele antav abi võetakse energiaministeeriumi fondist, mis loodi septembris selleks, et toetada Detroidi kolme suurt autotööstust kütusesäästlikumate autode loomisel.

Abi saamise tingimuste hulgas on nõuded, et GM, Chrysler ja Ford peavad andma aru presidendi nimetatud nn autokeisrile (inglise keeles car czar) ja loovutama suurima osaluse USA riigile. Autokeisrile antakse voli ettevõtete ümberkorraldamist juhtida ja keerata kinni abikraanid, juhul kui laenu võtja
viivitab vajalike reformidega. Ühtlasi võib autokeiser soovitada raskuses autotootja pankrotti laskmist radikaalsemateks ümberkorraldusteks, juhul kui ettevõte praegusel kujul edu ei saavuta.

Kongressi esindajad on viimastel nädalatel GMi ja Chryslerit mitu korda pankrotiga ähvardanud, ent autotootjate juhid on väitnud, et tarbijad tõenäoliselt ei sooviks osta autosid pankrotis ettevõttelt liiga ebakindlate garantiide pärast. See omakorda viiks juhtide sõnul USA suurte autotootjate täieliku lagunemiseni. Finantsanalüütikud on juba mitu kuud naljatanud, et Detroidi kolmest suurest autotootjast võib saada kaks keskmikku, arvestades enamalt jaolt väga bensiinijanuseid autosid tootvate ettevõtete kehva seisu.