Turismiamet soovitab bussireisi ostes nõuda korralikult fikseeritud reisiprogrammi, kus oleksid kirjas kõik reisiraha eest pakutavad teenused.

Kõik turismiametisse laekuvad reisijate pretensioonid jõuavad turismiameti litsentsikomisjoni ette, kes nõuab selgitust firmade omanikelt, selgitas turismiameti arendusosakonna juhataja Aita Antson. Kui reisijad ning turismifirma kokkuleppele ei jõua, saadetakse kaebused edasi tarbijakaitseametile, kel erinevalt turismiametist on juba õigus sanktsioone rakendada. Seni pole reisijate kaebuste põhjal turismifirmade litsentse ära võetud, ütles Antson. Küll on rahulolematud reisijad ise kohtu poole pöördunud.

160 reisibüroost, mis Eestis bussireise müüvad, figureerivad turismiametisse esitatud pretensioonide hulgas 10 turismifirma nimed.

Turismiameti töötajaile on tuttav ettevõtja Mati Tabur, kes müüb reise kaubamärgi Alpipuhkus all. Alpipuhkuse pakutava 10-päevase Austria-Veneetsia reisi kohta maksumusega 5200 krooni on kaebusi rohkem kui ühel reisijal.

Et väljakuulutatud 5200 kroonile lisandub 500 krooni lisaraha teemaksudeks ja ümbersõiduks kuluvale bensiinile, saavad reisijad teada alles reisi alguses.

Alpipuhkus lubas reisijaile mugavat Scania-bussi, kus on olemas kõik peale WC. Eesti Päevalehe poole pöördunud reisija ütles, et Võru firmalt AS Vaies renditud bussil lekkis 26. juulil alanud reisil radiaator, nõudes sagedasi vahepeatusi ning põhjustades ajagraafikust mahajäämise. Bussi tõttu jäid reisijad ilma Viini ekskursioonist ning saabusid SAS lennukiga koju ettenähtust kaks päeva varem. Reisijad nõudsid ise bussi asemel lennukiga kojusõitu, sest muidu poleks osa inimesi õigeks ajaks tööle jõudnud.

Reisipaketis lubatud hommiku- ja õhtusöök osutus samuti osavaks reklaamitrikiks. Reisil tekkinud viivituste tõttu said reisijad vaid kaks hommikusööki, ülejäänud neljal päeval jäid need lihtsalt ära või koosnesid paarist võileivast. õhtusööke aga polnud üldse ette nähtud, peale ühe näidisõhtusöögi, mille eest oli eraldi tasutud. Reisikorraldajad kinnitasid aga enne väljasõitu, et õhtusöögid kuuluvad reisipaketti.

Alpipuhkuse reisikorraldaja reisi ajal mingit teavet ümbruse kohta ei jaganud, teadlikumad reisijad võtsid giidirolli enda kanda.

Linnades peatumisel teatati ainult sellest, mis kell buss ära sõidab. Linnaga tutvumiseks andsid reisikorraldajad kaks kuni kolm tundi. Aremad reisijad ei julgenud bussist eriti kaugele minna. Reisikorraldajad tegelesid peatuste ajal oma asjadega ega tundnud huvi, kuidas inimesed võõras linnas hakkama saavad.

ühes Alpi mägilinnakeses öeldi reisijatele reisist osa võtnud Jaan Eilarti sõnul, et linnakese ühte otsa jõuab 15 minutiga ja teise 10 minutiga, kuid muidu näeb linn välja nagu Pärnu. Reisipaketis lubatud sõit maalilise mägijärve juurde jäi samuti ära.

Veneetsias anti reisijatele aega linnaga tutvumiseks ette nähtud kuue tunni asemel ainult kolm. Kell 16.30 linn suletakse, teatas reisikorraldaja, jättes ütlemata, et buss on halvas sõidukorras ja vastasel korral ei jõuta õigeaegselt järgmisse sihtpunkti.

Alpipuhkus lubas nädala jooksul pärast reisi rahaliselt kompenseerida reisijatele nii Viini ekskursioonist ilma jäämise kui ka saamata jäänud hommikusöögid. Reisikorraldaja pole siiani oma sõna pidanud.

Alpipuhkuse omaniku Mati Taburi sõnul polnud reisil õhtusööki ette nähtud. Eesti Ekspressi reisikalendris, kus ka Alpipuhkuse reklaam sees, võib seda ometi mustvalgelt lugeda. Taburi sõnul poleks inimesed suutnud Veneetsia 40-kraadises kuumuses üle kolme tunni vastu pidada. Kõik bussiekskursioonil olevad inimesed peavad linnast lahkuma enne kella 17, sest sillad suletakse ja siis ei pääse enam õigel ajal minema, selgitas Tabur.

Sõita Austriasse kümneks päevaks 5700 krooni eest, on Taburi väitel odav ja selle eest ei maksa erilist luksust oodata.

Paljud pretensioonid oleksid olemata, kui kliendid nõutaksid reisibüroodest korralikult fikseeritud reisiprogramme, kus on kõik teenused ära märgitud, soovitas Antson. Reisiprogrammis peab olema kirjas, kus ööbitakse, kus ja millal süüakse, reisiraha eest pakutavad ekskursioonid jm. Hiljem, kui tekib komplikatsioone, on alati võimalik tõestada, millist teenust ei osutatud. Inimesed aga usaldavad reisibüroosid pimesi. Meil on olnud juhuseid, kus firma pole sissemakse eest isegi kviitungit andnud, nentis Antson. Firmade reisibuklettidega, kus on kirjas vaid reisi maksumus, kuupäevad, sihtpunkt, on hiljem oma õigust väga raske tõestada. Meie tarbija on täiesti koolitamata, nentis Antson.

Alpipuhkuse poolt petetud reisijad kaebasid Mati Taburi peale tarbijakaitseametisse. Mati Tabur pole kokkusaamistele ilmunud.

KAIRE KENK