“Kui piirid avanevad, saame hakata väiksemaid kaupu otse Berliini vedama,” ütles AS-i Mootorreisid juhatuse esimees Hugo Osula.

Pakiveoks liinibussidele järelkäru lisamist ei ole Osula sõnul mitte kuskil Euroopas veel kasutatud, see on täiesti uus lähenemine. Pärast piiride avanemist hakkab Cargobus vedama pakke Lätti, Leetu, Poola ja Saksamaale, kus koostööpartnerid need kliendile edasi toimetavad.

Takistab tollimine

Praegu takistab sellist pakivedu aeglane tollimine, mis häiriks rahvusvahelisele liinibussile kinnitatud sõidugraafikuid. Riiga jõuab pakk Tallinnast umbes seitsme tunniga.

AS-i Schenker sisevedude tootejuhi Tõnis Hintsovi sõnul on Cargobus oma segmendis hästi arenenud ja ilmselt on reisibusside pakiruumid kitsaks jäänud, kui nad haagiseid vajavad.

Järelhaagis võimaldab liinibussiga vedada pikki, suuri ja muul viisil ebastandardseid pakke, mida siiamaani ei tehtud. Haagisesse mahub 12,6 kuupmeetrit ehk kolm euroalusetäit kaupa kõrgusega kuni 1,7 meetrit ja kogukaaluga kuni 1200 kilogrammi. Varem tuli piirduda vaid kuni 40-kiloste pakkide vedamisega.

Haagis peab vastu

“Haagiste katsetamist alustasime suvel ja nende konstruktsioon peab vastu meie teedel,” ütles Cargobusi juhatuse esimees Krista Kalmholm.

Tänu haagistele on kaubavedu Tallinna–Tartu suunal kasvanud ja kaupa veetakse kahe linna vahel juba kaks korda päevas. Oktoobri veomahud kilodes on võrreldes septembriga kasvanud 20 protsenti.

“Järgmise aasta eesmärk on haarata enda kätte kuni 15 protsenti Eesti pakivedude kogumahust,” lisas Kalmholm.

“Meie toodangust võtab suure osa erihaagiste valmistamine ja see on meie jaoks huvitav töö,” ütles Respo Haagised AS-i tootmise arendusjuht Annes Koppel.

Cargobusi jaoks haagiste valmistamine nõudis Koppeli sõnul mitmete nõudmiste täitmist. Haagised pidid olema tugevad ja taluma pidevaid lubatud piirnormide lähedasi koormusi ning säilitama ohutuse liikluses. “Meie auklikud, lainelised ja ebatasased teed mõjutavad haagise vastupidavust ja esitavad ise haagistele kõrgeid nõudmisi. Ohutusnõuetele vastavus oli tellija erilise tähelepanu all,” lisas ta.

Ohutus on tagatud

ARK-i tehnoosakonna tehnoülevaatuse talituse peaspetsialisti Ahto Veiksaare sõnul on paljudel bussidel lubatud ka haagist vedada.

Enamikul bussidel on haagise täismassi piiranguks valmistaja poolt 3,5 tonni. Kui tegemist on linnadevahelise või turismibussiga, siis on bussirongi suurim lubatud pikkus 18,75 meetrit.

Haagised (O2 kategooria), milliste täismass on 750–3500 kg, peavad lisaks teistele tehnonõuetele olema varustatud ka piduritega. Lisaks peab meeles pidama, et O2 kategooria sõidukil tuleb kasutada 1. detsembrist kuni 1. märtsini talverehve (M+S), mille mustri jääksügavus on vähemalt 3 mm. Kui O2 haagist vedaval sõidukil kasutatakse naastrehve, peavad need olema ka haagisel. EPL