Aprilli algul rääkis Kütt Ärilehele, et Cleveron on sulgenud [eriolukorra ajaks] oma Viljandi tehase ja Tallinna kontori ja kuidas maailm on hetkel seisma jäänud ning Cleverongi elab päev korraga.

„Maailm on hetkel seisma jäänud ja ka meie võtame päeva korraga. Lühiperspektiivis ei liigu ei kaubad ega inimesed, mis mõjutab loomulikult ka meid. Pikemas perspektiivis aga näeme, et nõudlus Cleveroni toodete järele kasvab veelgi. Ka praegu hakkame olukorrast hoolimata saama juba uusi päringuid, sest pakume ju lahendusi, mis võimaldavad kaupu üle anda inimkontaktivabalt," selgitas Arno Kütt kaks kuud tagasi.

Täna teatas ta aktsionäridele, et kriisist taastumine läheb siiski kardetust raskemalt.

Avaldame täismahus Cleveroni juhatuse esimehe Arno Küti pöördumise Cleveroni aktsionäride üldkoosolekul 29.mail 2020.

"Maailm on muutunud. Esimest korda pöördun üldkoosolekul aktsionäride poole videopöördumise kaudu. See on uus reaalsus, sellega tuleb lihtsalt harjuda ja kohaneda.

Vaadates tagasi eelmisesse aastasse, milline oli olukord, kuidas äri toimis ja millega siis tegelesime ning võrreldes seda tänase olukorraga, siis tundub, nagu oleks eelmine olukord olnud vähemalt 10 aastat, mitte 3 kuud tagasi. Minu teadvuses pole kunagi varem maailm nii lühikese ajaga nii palju muutunud.

Uus olukord teeb paljude ettevõtete eksisteerimise ülikeeruliseks ja hulk firmasid pankrotistub. Samas annab praegune olukord paljudele uusi võimalusi uuteks arenguhüpeteks ja uute turgude võitmiseks. Viimaste hulka kuulub ka Cleveron.

Vaadates tagasi aastasse 2019, siis Cleveron tegi kõigi aegade parima tulemuse. Cleveroni müügitulu oli 66 miljonit eurot, mis on 38% rohkem kui aasta varem. Samuti kasvas puhaskasum, mis oli 12,7 miljonit eurot. Kasum on varasema aastaga võrreldes kasvanud 67%.

Eelmisel aastal alustasime globaalse müügivõrgustiku ülesehitamist, eesmärgiga pakkuda Cleveroni lahendusi globaalselt. Töötasime välja müügistrateegia ja alustasime selle elluviimist. Oleme kanda kinnitanud lisaks Euroopale ja Põhja-Ameerikale ka Lõuna-Ameerikas, Aasias, Okeaanias ning Lähis-Idas.

Eelmisel aastal tõime turule kaks uut toodet, Cleveron 403 ja Cleveron 501. Esimene on robootiline pakiautomaat keskmise ja väiksema pakimahuga ettevõtetele ning Cleveron 501 on mõeldud toidukaupade kontaktivabaks üleandmiseks. Sellel tootel on kaks temperatuuritsooni, 2-6 kraadi jahutatud toodetele ja -18 kraadi sügavkülmutatud toodete üleandmiseks.

Eelmine aasta oli rekordiline, aga kindlasti on aktsionärid huvitatud sellest, kuidas saab Cleveron hakkama koroonakriisis, kuidas see ettevõtet mõjutab ja kas ettevõttel on plaan, kuidas siit võitjana välja tulla.

Jah, Cleveronil on selline plaan.

Käesoleval aastal kindlasti positiivseid majandustulemusi ei tule. Praktiliselt kõik meie kliendid on koroonakriisi tõttu kandnud suurt kahju. Eriti kõvasti on pihta saanud need jaemüüjad, kes müüvad tarbekaupu. Paljud ketid on olnud paar kuud suletud, hooajakaubad müümata ja tänane majandusseis ning likviidsus pole kiita. Investeeringud on peatatud kuni olukorra stabiliseerumiseni. Kõik see kajastub ka Cleveroni tulemustes. Käesoleva aasta esimeseks poolaastaks prognoosime käibelangust 87% ja peame vastu võtma 3 miljoni eurose kahjumi. Pikemaid prognoose hetkel teha pole võimalik.

Käesoleva aasta esimeseks poolaastaks prognoosime käibelangust 87% ja peame vastu võtma 3 miljoni eurose kahjumi.

Milliseid muudatusi oleme teinud ja mida plaanime teha, et uue olukorraga kohaneda?

Teisel poolaastal avame Cleveroni esimese välisfiliaali ja seda meie suurimal turul USA-s. Eesmärk on olla lähemal ja operatiivsem meie Põhja- ja Lõuna-Ameerika klientide jaoks, toetada edasimüüjaid ja teha koolitusi kohapeal.Müügitöös kasutame oluliselt rohkem kõiki tänapäevaseid digitaalseid online-võimalusi.Viime lihtsama töö, sealhulgas toodete koostamise, partnerettevõtete juurde. Eesmärk on olla paindlikum ja vajadusel teha toote lõppkooste sihtriigis.Praeguses olukorras on väga oluline ettevõtte kiirus ja paindlikkus. Seoses sellega viime kogu ettevõtte tarneahela agiilseks ja digitaalseks ning 100% online'i.

Seoses nende muudatustega on liikumisi ka töökohtades. Viimase kuu jooksul oleme kaotanud umbes 50 töökohta. See puudutab eelkõige lihtsamaid toodete koostamise töökohti ja õhemaks on tehtud ka tarneahel. Samas, aasta jooksul plaanime vastavalt muudatustele luua sama palju ka uusi töökohti, mis on suunatud eelkõige müüki ja turundusse.

Ettevõtte finantsseis on täna tugev. Meil on 9 miljonit eurot vaba raha ja meil puuduvad pangalaenud. See olukord annab meile võimaluse jätkata tootearendusega ning jõuliselt panustada müügivõrgu laienemisse.

Cleveroni 2020. ja 2021. aasta põhifookust mõjutab toidukaupade e-kaubanduse järsk ja meie hinnangul pöördumatu kasv. Sellest tulenevalt on fookuses järgmised tegevused:

Jätkame toidukaupade väljastamiseks mõeldud roboti Cleveron 501 jõulist turundamist ja müüki.Jätkame eraisikutele mõeldud pakiautomaatide arendamist, piloteerimist ja masstootmisesse viimist.Jätkame tuleviku internetitoidupoe tehnoloogia arendamist ja testimist ning piloteerimist.Alustame pilooti kaugjuhitavate poolautonoomsete kullersõidukitega, mis toimetavad Viljandi e-poe klientidele toidukaupu koju kätte.

Kokkuvõtteks: 2019 oli super aasta. 2020 läheb koroona kriisi mõjude all ja tegeleme ellujäämise ning olukorraga kohanemisega. Järgmine aasta läheb taastumise tähe all ja uusi rekordeid läheme püüdma aastal 2022."