2010. aastal Ajujahi ettevõtluskonkursi võitnud elektrooniliste, taime eest ise hoolitsevate lillepottide leiutaja Click & Grow on lühikese ajaga kasvanud ülemaailmseks. Arendus käib Tartus, potte toodetakse Hiiumaal, kontor asub New Yorgis ja kaks suuremat vaat et vallutatud turgu on Venemaa ja USA. Ainult eelmise aastaga (mis oli ametlikult esimeseks pottide müügiaastaks) suutis firma müüa pea 90 000 lillepoti.

Arendus käib. Firma tegevjuht Mattias Lepp ütles, et veebruaris plaanitakse tutvustada söögikõlblike taimede kasvatamist, mis laseb igal soovijal hakata suurema vaevata aednikuks tubastes tingimustes. Lepp nimetab toodet linnafarmiks, kus saab kasvatada näiteks salatilehti, maitsetaimi, tomateid, kasvõi baklažaane. Kasvatada on proovitud ka kartulit ja porgandit, kuid need jäävad kitsastes tingimustes väikeseks.

Seade koosneb moodulitest ja saab valida, kas täita see salatiga tervenisti või ainult üks jupike. Prototüübid on juba valmis sellisel kujul, et neid on võimalik müüa.

Eesti kontekstis on seadmete hind krõbe – väiksema mooduli hind, mis võimaldaks kasvatada umbes ühe salati päevas, algab 500 eurost. Üks moodul on u 120 cm pikkune ja 40 cm laiune, kõrguseks koos lampidega 60 cm. „Maailma mõistes on see hind vastuvõetav, isegi marginaalne. Suuremale tarbijale tasub investeering aasta-pooleteisega ära,” rääkis Lepp.

Paar linnafarmi plaanitakse üles seada mõnda suurlinna restorani, kus need hakkaks potentsiaalsetele klientidele silma. Lepa sõnul räägitakse ka Eestis ühe restoraniga läbi.

Katsetused teeb üks mees

Erinevaid sorte katsetatakse iga päev ja selle töö teeb ära peamiselt Maaülikooli doktorant Priit Pedastsaar Tartus. Teda võib nimetada ka IT-aednikuks, sest ta on üks väheseid meesterahvaid, kes õpib aiandust ja omab ühtlasi põhjalikke tehnoloogiateadmisi. Pedastsaar on praegu ametis sellega, et panna C&G seadmetesse kasvama näiteks maasikaid ja muid nõudlikke taimi.

Suvel plaanib C&G üllatada nn köögitootega, mis võimaldab korraga kasvatada kolme eri sorti taime. Seadmele lisaks müüb ettevõte enda kontrollitud ja testitud taimeseemneid. Olulise lisana on kolmepeenralise karbi peal päevavalguslamp, mis hoogustab kasvamist. Lepp loodab sellest köögiseadmest edulugu näiteks Jaapanis, kus on toote vastu palju huvi tuntud. Tootest on valminud ka 3D-tutvustus.

Potid toodetakse praegu Hiiumaal, kuid pole välistatud, et neid hakatakse tegema sihtturgudele lähemal. Ehk et kui toode läheb müüki USA-s, siis toodetaksegi see seal jne.

Äsja avas C&G oma kontori (peale Tartu) ka New Yorgis, kuhu Mattias Lepp peagi tagasi kiirustab, sest kokku on vaja leida uude kontorisse müügi- ja turundustööle kuus-seitse töötajat.Raybike otsib investorit2012. aastal kuulutati Ajujahi võitjaks kolmerattaline tõukeratas Raybike. Ühe ratta leiutaja, Märt Pikkani sõnul on Raybike’i turustamisest suurima osa hõlmanud augustis 2012 toimunud ISPO Bike messist osavõtt, kust saadi kümneid kontakte. „Nüüdseks on nendest koorunud kaks suuremat huvilist: üks Hollandis ja teine Šveitsis. Teise suure sammuna valmis meil kodulehekülg www.raybike.com. Veel tehti esitlusvideod,” rääkis Pikkani.

Kuigi Raybike on saanud esimese, turundusse suunatud investeeringu, otsitakse suuremat investorit, kes on huvitatud ratta rahvusvahelisele turule viimisest. „Investorilt saadud rahaga kavatseme kiirendada Raybike’i maailma jõudmist,” on Pikkani ratta maailmaedus veendunud.Virtual Garden areneb kodumaal

Ajujahi 2011. aasta võitja Virtual Garden laseb soovijal luua virtuaalse aiamaa, kus kasvatatav ka tegelikkuses kasvama pannakse ning sügisel omanikule koju transporditakse.

Firma tegevjuhi Annika Goroško sõnul arenetakse peamiselt Eestis ja tuleb suurendada meeskonda, leida juurde köögiviljade kasvatajaid.