Täna toimuv seminar „Ettevõtlus.Haridus.Ühiskond“ keskendub muutustele noorte väärtustes, majanduskeskkonnas ja ettevõtlusvormides.

Vaarik ütles, et noorte ettevõtjate ehk nn startupi põlvkond lähtub väga palju sümbolitest ja ikoonidest.

"Legendaarseks on saanud riskialti teistmoodi mõtleja kuju - a la Steve Jobs -, kes on pannud aluse edukale ettevõttele. Sageli peitub selliste lugude taga aga hoopis edukas paar: noort unistajat toetab oma kogemustega vanem mentor, kes täidab ettevõttes enamasti ka investori rolli," rääkis Vaarik.

Tema sõnul loob meedia taolistele ettevõtetele sageli tegelikkusest noorema näo, kuna see müüb paremini ja toetab valitsevat ettekujutust.

"Noore ettevõtja ja teda toetava kogenud investori koostöö toimib hästi just seetõttu, et põlvkondade risikitaju on erinev, noorte riskijulgus on kordades kõrgem kui vanemal põlvkonnal. Sellega kaasneb ka startup-põlvkonna andmetepõhisus: noored ettevõtjad ei taha enam toetuda lihtsalt intuitsioonile, vaid esitavad kohe küsimuse, mis data seal taga on? Noori iseloomustab võime töötada suurte andmekogustega, neid kergelt kokku võtta ja kombineerida ning selle põhjal kiireid otsuseid langetada," selgitas ta.

Veel on uuele ettevõtjate põlvkonnale Vaariku sõnul omane digitaalne nomaadlus: ei ole oluline, kus füüsiliselt paiknetakse ja tööd tehakse. Sellega kaasneb ka muutunud maailmakodaniku rahvustunne, mis võimaldab kergemini võtta riske elada võõral maal, liikuda sujuvalt ühest riigist teise, katsetada erinevate keskkondade ja kultuuridega.

Vaarik ütles, et Noorte ettevõtjate puhul saab rääkida ka väärtuste muutumisest.

"Kuigi päriselt ei saa väita, et materiaalsed hüved üldse ei loe, saame noorema põlvkonna puhul rääkida jagamise valmidusest: sageli kasutavad noored ühiselt autosid või jagavad eluaset. Sageli valitakse karjääri asemel rahvusvahelises ettevõttes oma iduettevõtte asutamine, mida saab seletada asjaoluga, et noorte põlvkonnas peetakse üha rohkem oluliseks, et tegevusel oleks mingi suurem mõte ja seega ka elus eesmärk," rääkis Vaarik.

Hea teada

Eraisikute Rahaasjade Teabekeskus korraldab majandusõpetajatele suunatud seminari juba viiendat korda - eesmärgiks õpetajate ja seeläbi õpilaste finantsteadlikkuse tõstmine ning ühiskonnas rahandus- ja majandusalase hariduse vajalikkuse teadvustamine laiemalt. Kui möödunud aastal keskendus Teabekeskus majandusõpetajate seminaril noorte haridus- ning karjäärivalikutele, siis tänavu on fookuses ettevõtlikkus ja muutused noorte suhtumises ettevõtluskultuuri ning äritegemisse.