Sisedokumendid näitavad, et perioodil mai 2003 kuni juuli 2005 müüs Dell 11.8 miljonit arvutit, mis võivad rikki minna, kirjutab The New York Times.

Dell oli saatnud ka sellele ülikoolile arvutid, mille elektroonilised komponendid lekitasid kemikaale ja põhjustasid rikkeid. Firma müüs selliseid tooteid aastaid.

"Naljakas oli, et kõik nad läksid rikki samal ajal. Sellist asja pole varem olnud, kuid Dell ei tundunud seda tollal probleemiks pidavat," ütles tehnoloogiateenuste firma PointSolve president Greg Barry.

Dokumendid näitavad, et töötajad olid teadlikud sellest, et arvutid võivad rikki minna. Siiski pisendasid nad probleemi.

"Dell kui ettevõte oli mudel, millele kõik kümme aastat tagasi keskendusid," ütles Harvardi ülikooli rahvusvahelise ärihalduse professor David B. Yoffie. Kunagi oli Dell üks Ameerika imetletumaid ettevõtteid.

Viimased seitse aastat on ettevõttel probleeme olnud - klientide soovide vääritimõistmine, halb klienditeenindus, kahtlane tootekvaliteet ja kehv raamatupidamine.

Dell on üritanud neid muresid seljataha jätta - aastal 2005 teavitas ettevõte 300 miljoni dollari suunamisest muuhulgas ka vigaste arvutite parandamisse. Sel kuul eraldas Dell 100 miljonit dollarit, tegelemaks potentsiaalse kohtuasjaga väärtpaberite ja börsi komisjoni poolt.

Delli arvuteid puudutav probleem tulenes halbadest kondensaatoritest, mida tootis üks Aasia firma. Kondensaatorid on emaplaadi osad millel on tähtis roll voolu juhtimises. Nad ei tohiks kemikaale lekitada, kuid just nõnda see juhtus ja seetõttu Delli, Hewlett-Packardi, Apple jt. arvutid läksid katki.

Dell tundub olevat oma konkurentidest palju enam kahju saanud. Aastatel 2003-2005 müüs ettevõte 11.8 miljonit vigast lauaarvutit OptiPlex, mis läksid peamiselt ettevõttetele ja valitsusasutustele.

Kui kaebused kogunesid, palkas Dell töövõtja asja uurima. Töövõtja leidis, et arvatust kümme korda enam arvuteid on puudustega. Asja tegi hullemaks see, et Dell asendas vigased emaplaadid uute vigaste emaplaatidega.

Dell pikendas garantiiaega ja asendas tihti vanad tooted uutega, kuid ei kutsunud vigaseid arvuteid tagasi. Aastal 2007 muutis ettevõte oma aastate 2003-2006 finantstulemusi väiksemaks, sest töötajad olid kasvueesmärgi rahuldamiseks numbreid võltsinud.