E-turud võidavad populaarsust


Firmade omavaheliste tehingute kolimine internetti annab suuri säästuvõimalusi, kuid teisalt loob ohu ostjapoolse monopoli tekkeks.

Ainuüksi selle aasta esimese kuue kuuga tuli Euroopas ja USAs juurde 745 uut elektroonilist kauplemiskohta ehk e-turgu, vahendab USA analüüsifirma eMarketer viimast analüüsi tänane Äripäev.

IBM Business Innovation Services analüütikudte hinnangul peaksm aailma mastaabis peaks toimivaid e-turge olema umbes 2000. USA analüüsifirma Forrester Research aga prognoosib, et aastaks 2004 peaks e-turgude käive ainuüksi USAs ületama 1220 miljardit dollarit.

Sisuliselt on tegemist n-ö koduleheküljega, kuhu parooliga sisse loginud ostjad ja müüjad saavad jätta oma ostusoovid ja müügipakkumised.

Autotootja Ford sai sel moel mitmete kümnete miljonite dollarite eest rehve ostes 25% hinnaalandust. Reaalses maailmas oleks maksimaalne allahindlus analüütikute hinnangul olnud 6–7%.

Autotööstuses on maailma viis suurimat tootjafirmat asunud oma e-turgu looma, kuhu koondatakse kõik allhankijate pakkumised. General Motors, Ford, DaimlerChrysler, Renault ja Nissan tahavad oma turuplatsi Covisint avada lähima kahe kuu jooksul.

“Kui sedavõrd kaalukad tegijad oma jõud ühendavad, tekib monopoli-laadne situatsioon, mis kogu allhangete turu põlvili surub,” ütles Henry Petersen, üks Taani autotööstusele allhankeid tegeva firma esindaja. “Kardan, et valitsused ja konkurentsiametnikud ei märka probleemi enne, kui on juba hilja,” jätkas ta.

Target Ärileht