Tagantjärele ei ole Küllil aga kelleltki kulutatud summa hüvitamist nõuda.

“Pidin elus kolmandat korda easyJetiga lendama,” rääkis Külli, kes oli läinud neljapäeval kell 13.45 väljuma pidanud Berliini lennuks Tallinna lennujaama. “Esimesel kahel korral pole probleeme olnud, aga nüüd – see oli tõesti anekdootlik.”

Nimelt teatati lennujaamas, et lend hilineb kaks tundi ja väljub kell 16. Seejärel anti teada, et väljumine lükkub veel edasi, kella 18-ks. Ning seejärel kella 20-ks ja siis kella kaheks öösel.

Infot ei ole

“Lennujaama töötajad ei osanud öelda, mida peaksid tegema inimesed, kellel oli Berliinist vaja teha veel mõni jätkulend,” ütles Külli. Ta suunati easyJeti esindaja Estairi kassa juurde, ent seal olevad kaks tütarlast ei osanud Külli sõnul pea ühelegi küsimusele vastata, väites, et nemad ainult broneerivad pileteid.

“Ma ei kannatanud lennujaamas nii kaua oodata. Tulin ära ja helistasin iga natukese aja tagant lennujaama, et küsida, äkki on vahepeal lennuk terveks tehtud ja saab välja lennata,” ütles Külli. Umbes kella 18 paiku teatati talle aga lennujaama infotelefonist, et lend on tühistatud, ja soovitati pöörduda easyJeti Berliini esindusse.

Seda Külli ka tegi. “Helistasin sinna – pikk-pikk ootejärjekord, mitu minutit. Lõpuks võttis telefoni keegi Gabriela, kes ütles esialgu, et süsteemid pidavat näitama, et lend on väljunud Tallinnast kell 18.05 ja see, et mind seal peal pole, on mu enda viga, nemad ei paku mulle isegi asenduslendu,” rääkis ta. Üllatunult helistas Külli uuesti Tallinna lennujaama, kust öeldi, et lennuk tõepoolest väljus, aga pardal olid ainult piloodid ja reisisaatjad, sest kapten ei tahtnud rikkega lennukisse inimesi võtta. “Gabriela seda ei teadnud,” lisas Külli.

Kui ta Berliini tagasi helistas, lepiti temaga siiski kokku, et ta saab Berliini lennata täpselt 24 tundi hiljem ehk reedel kell 13.45 väljuva lennukiga. “Mingit kompensatsiooni selle eest ei saanud, ehkki pidin ümber broneerima ka oma jätkulennu Berliinist Stuttgarti. See on ühe teise odavlennufirmaga, German Wingsiga, kus see protseduur viimasel hetkel läks maksma 100 eurot (1565 krooni). Ja seda kah easyJet ei hüvita, sest nemad vastutavad ainult minu Tallinnast Berliini toimetamise eest,” lausus Külli.

EasyJeti esindaja Oliver Aust ütles, et firma lennukil avastati Tallinna jõudes neljapäeval väike tehniline probleem. Kuna kapten ja tehniline meeskond püüdsid seda parandada, pidi lendu ka edasi lükkama. “Seetõttu palutigi reisijatel hiljem tagasi tulla,” ütles Aust, lisades, et vaevalt neil kolm korda tagasi paluti tulla, ikka ühe korra.

Piletiraha tagasi

Aust lisas, et pärast jõupingutusi lennuki korda saamiseks otsustati turvalisuse kaalutlustel lennata Berliini siiski tühja lennukiga, et see seal põhjalikumalt üle kontrollida. Samas otsustati, et reisijate tarbeks saadetakse Tallinna eraldi teine lennuk, mis väljus järgmise päeva ehk reede hommikul kell 7.20. “Me olime kohustatud pakkuma reisijatele, kes seda vajasid, hotellimajutuse, aga mitte rahalist kompensatsiooni,” selgitas Aust.

Säärane rike on tema sõnul lennufirma jaoks samasugune force majeure nagu näiteks lendu mitte võimaldavad ilmatingimused. “Lõppkokkuvõttes said kõik reisijad lennata Berliini järgmisel hommikul või siis said piletiraha tagasi,” ütles Aust.

Jätkulennult maha jäämist, nagu juhtus Külliga, ei pea lennufirma Austi sõnul kompenseerima. Samas on easyJet tema sõnul seda siiski teinud, kui mõistliku aja jooksul ei ole võimalik järgmist lendu korraldada või on kõik lennud mitu päeva täis.

Tarbija saab kahju hüvitamist nõuda

Tarbijakaitse hinnang

Kahju hüvitamine

•• Pille Põesaste, tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike

suhete osakonna peaspetsialist:

•• Lennureisijate õigusi reguleerib Euroopa Ühenduse määrus 261/2004, mille kohaselt vabaneb lennuettevõtja hüvitise maksmise kohustusest, kui on tõendatud, et lennuettevõtja on võtnud tarvitusele kõik vajaminevad meetmed, et tühistamisest tingitud asjaolu ei ilmneks.

•• Tarbijakaitseamet on pädev asutus menetlema tarbijate avaldusi, mis baseeruvad konkreetsetel juhtumitel ja mida lennuettevõtja ei ole eelnevalt lahendanud. Tarbijal on õigus esitada lennuettevõtjale nõue kahju hüvitamiseks, kaasa arvatud täiendavate kulutuste hüvitamiseks, sealhulgas näiteks jätkulennuga kaasnevate kulutuste hüvitamiseks.