„Kahte aastat ei antud riigile mitte selleks, et ta saaks muretult kindlustada riigiettevõtte positsiooni avaliku reisijateveoteenuse osutamisel, vaid riik peab kohtuotsuses toodut arvestades selle kahe aasta jooksul valima uue operaatori seaduses ettenähtud viisil. Uue operaatori leidmiseks tuleb korraldada avalik konkurss," selgitas Edelaraudteed kohtus esindav vandeadvokaat Ain Alvin.

Kohus leidis, et arvestades hanke keerukust on just kaks aastat vajalik ja piisav aeg selle konkursi läbiviimiseks, lühendades algselt neljaks aastat sõlmitud lepingut. Seega peab riik koheselt asuma kõnealust hanget ette valmistama ja läbi viima.

Edelaraudtee leiab siiski, et avalike huvidega ei saa õigustada otseselt seadusevastase ning konkurentsi kahjustava lepingu kehtimajätmist. „Riik ise on seni jätnud avalikud huvid sekundaarseks, keskendudes jõupositsioonilt riigiettevõtte huvidele  ja konkurendi turult kõrvaldamisele.  Seeläbi on riik oma ebaseadusliku tegevuse tõttu loonud olukorra, kus seaduses nõutavat avalikku konkurssi ei jõuta enam korraldada ja sellistel asjaoludel ei ole ka õige lühendatud perioodiks lepingut jõusse jätta. Avalikuks huviks on ka see, et riik ise järgiks tema enda loodud õigust ja et ettevõtlusvabaduse ja konkurentsi kahjustamine leiaks kohtulikku kaitset," sõnas Ain Alvin.

Kuna ringkonnakohus nõustus Riigihangete Vaidluskomisjoni ja halduskohtuga, et Edelaraudtee vaidlustus otselepingu seadusevastasuse osas on põhjendatud ning et otselepingu puhul esinevad tühisuse alused, mõistis kohus Edelaraudtee kasuks riigilt välja ka kohtukulud summas 7581,53 eurot.

Edelaraudtee lõpetab vanade rongidega uuest aastast reisijate teenindamise.