Eduka kerisetootja Huum kaubamärk kuulub hoopis teisele ettevõttele. Kas investorid peaksid olema murelikud?
Peegelklaasidega väikemaju tootva firma Ööd juht Andreas Tiik kaalus rahastusplatvormi Funderbeam kaudu Huumi investeerimist. Asja analüüsima hakates ja taustakontrolli tehes kerkisid tal aga rida küsimusi - millesse ta õigupoolest ikkagi investeeriks?
„Olen algaja investor ning tegin eelmisel nädalal Funderbeami konto ja analüüsisin esimesi potentsiaalseid projekte - viimaste seas oli ka Huum OÜ,“ kirjeldas ta. „Tehes väikest taustakontrolli avastasin, et HUUM kaubamärk ei kuulugi Huum ettevõttele, vaid firma juhi isiklikule ettevõttele Asine OÜ." rääkis Tiik.
"Kaalusin investeeringut just seetõttu, et mulle on sümpaatsed nende kerised, disain ja bränding. Küll aga antud juhul jääb mulle segaseks kas ma ikka investeerin HUUM disaini ja brändi kui viimased kuuluvad hoopis teisele firmale? Investorid investeerisid kokku üle 500 000 euro ning nüüd selgub, et tegelikkuses ühed olulisemad varad kuuluvad hoopis teisele ettevõttele,“ kirjeldas ta olukorda.
„Kes ühisrahastuses siiski ettevõtte due diligence’i kontrolli teevad? Kas algajad investorid saavad aru, kuhu enda raha investeeritakse ja missugused riskid kaasnevad kui raha tõstnud ettevõtte kogu intellektuaalne omand (bränd, tootedisainid ja joonised) kuuluvad teisele "kehale",“ küsis Tiik.
Ööd juhi ning Huumi vahel on erimeelsused, millest kirjutas pikemalt Äripäev eelmise nädala lõpus. Nimelt avastas Ööd, et pärast koostöövestlust teise Eesti tootjaga ehk Huumiga toodab viimase sõbra firma nüüd vägagi sarnaseid saunamaju, mille ideest neile kohtumisel rääkis. Huum OÜ juhatuse liige Siim Nellis hindab süüdistusi pahatahtlikuks laimuks.
Huum OÜ juhatuse liige ning 65,04% ettevõtte aktsiate omanik Siim Nellis selgitas, et talle 85% ulatuses kuuluvale Asine OÜ-le kuuluv intellektuaalvara on loodud enne Huum OÜ asutamist. Seetõttu polnud seda võimalik ka Huumi nimel algselt registreerida. Pärast Huum OÜ asutamist loodud intellektuaalvara on tema sõnutsi registreeritud juba HUUM OÜ nimele. Kokku on hetkel Huumi bilansis intellektuaalset vara 536 2017 euro väärtuses.
Nellise kinnitusel on ka Funderbeamis raha paigutanud inimesed teadlikud, et Huumil on Asine OÜ-le kuuluvale intellektuaalvarale eksklusiivsed lepingulised õigused, s.t investorite huvid on täielikult kaitstud.
Investeeringute paigutus on Funderbeamis välja toodud juba kampaania tegemise ajal. Ettevõte soovis kaasata 150 000 -300 000 eurot. „Kuna plaanitav investeeringumaht täitus 18h jooksul, siis eeldame, et investorid said investeerimiseks vajaliku ammendava info kätte,“ lausus Nellis.
Advokaadibüroo Cobalt vandeadvokaat, patendivolinik Liina Jents kinnitas küll konkreetse ettevõtte olukorda kommenteerimata, et olukorras, kus kaubamärk ja intellektuaalomand kuuluvad teisele ettevõttele, ei ole midagi tavapäratut.