Eesti organisatsioonides oli jälgitav trend, et inimestele meeldib oma ettevõttes töötada ja nad räägivad ka tööandjast hästi. Kuid nad on Euroopa kolleegidega võrreldes vähem valmis pingutama. Kuna rahulolev ja ettevõttele lojaalne töötaja ei pruugi olla tingimata kõrge pühendumusega, on mõttekas töötajate pühendumust uurida. Rahvusvahelised kogemused näitavad, et tihti loobuvad juhid sellest põhjusel, et arvavad niisamagi teadvat, mida inimesed mõtlevad. Kui nad aga on otsustanud siiski uuringu läbi viia, on neid tabanud nii mõnigi üllatus.

Pühendumus firma edukusega seotud

Kinnitust on leidnud hüpotees, et töötajate pühendumus ja ettevõtte majandustulemused on otseselt seotud. Mis tagab töötajate pühendumuse või suurendab seda? Kuidas sellega tegelda?

Soovitud tulemust ei pruugi anda see, kui pärast pühendumusuuringu läbiviimist rutatakse madala skooriga valdkondi arendama. Enne seda tuleks kasuks:

• ettevõtte strateegia ja väärtuste ülevaatamine (missugune ettevõte me oleme, mida, millal ja kuidas me soovime saavutada).

Ressursside ülevaatamine (kas meil on eesmärkide saavutamiseks piisavalt vajalike oskuste, hoiakute ja isikuomadustega töötajaid). Pühendunud töötajad usuvad organisatsiooni eesmärkidesse ning tunnustavad selle väärtusi. Seega on võimalik juba uute töötajate värbamisel määratleda selliste omadustega kandidaadid, kelle edaspidine pühendumus on tõenäolisem kui teistel.

Pühendumust mõjutavate valdkondade analüüsimine, vastates kahele küsimusele:

• missuguseid valdkondi edasi arendades töötajate emotsionaalne ja intellektuaalne seotus organisatsiooniga suureneb kõige rohkem?

• Millele rõhku pannes töötajate motivatsioon vabatahtlikult pingutada kasvab?

Missugustes valdkondades mõjutavad tagasilöögid töötajaid kõige rohkem negatiivselt (kuni organisatsioonist lahkumise plaanideni välja)?

Ehkki iga organisatsioon on eripärane ja töötajatega seotud teemad, mis hetkel aktuaalsed, on erinevad, saab siiski rääkida kuuest üldisest tegurist, mis pühendumust mõjutavad.

Kuidas käituvad parimad firmad

Seega on võimalik defineerida nii pühendumust tõstvad kui ka kahandavad tegurid ning seejärel nendele keskenduda. Kasu võib olla ka teiste ettevõtete kogemusest õppimisest – uurides, mida teised on teinud, võib saada häid ideid ka oma ettevõtte jaoks.

Mõned näited sellest, mida parimad organisatsioonid teevad.

Tasustamine ja tunnustamine:

• osalevad palgaturu uuringutes;

• hindavad töösooritust;

• maksavad tulemuspalka (juhtidele organisatsiooni majandusnäitajatest lähtuvalt);

• premeerivad töötajaid, tunnustamaks silmapaistvaid töötulemusi;

• juhid tegelevad teadlikult töötajate kiitmise ja tunnustamisega.

Karjääri- ja arengu-võimaluste pakkumine:

• tegelevad teadlikult potentsiaalsete talentidega;

• toetavad töötajate karjääri arendamist, pakkudes neile väliskoolitusi, iseseisvaks õppimiseks paindlikku tööaega, organisatsiooni raamatukogu kasutamist, mentorprogramme, suurema vastutusega projektides osalemist või nende juhtimist.

Koostavad iga töötaja jaoks tema arenguvajadusi arvesse võtva koolitusprogrammi.

Pühendunud töötajatega ettevõtted ei kasuta tingimata kõige uudsemaid või väga palju erinevaid personalipraktikaid. Selgus, et parimad organisatsioonid on enda jaoks välja valinud neile sobiva komplekti praktikaid ning kasutavad neid süsteemselt ning teadlikult ja läbimõeldult. Nende personalipraktikad on kooskõlas organisatsiooni üldise strateegia ja eesmärkidega ning on töötajate jaoks arusaadavad.

Artiklis on kasutatud Hewitt Associatesi ja uuringu “Parimad tööandjad – parimad tulemused” materjale.