2010. aasta 1. jaanuariks peab Eestil olema kütusevaru, mis vastab vähemalt 90 päeva keskmisele sisemaise tarbimise kogusele. Eesti väiksust arvestades mahuks kogu vajalik 250 000-tonnine varu suuremasse naftatankerisse.

Seaduse kohaselt peab Eesti hoidma oma territooriumil järgmise aasta 1. jaanuarist vähemalt 15 päeva kütusevaru. Samas ei näe vedelkütusevaru agentuuri äriplaan ette eraldi mahutipargi ehitamist ning omamist.

“Seni kui läbi Eesti toimub aktiivne kütuse transiit, pole ükski mahutipargi omanik huvitatud seisvast kaubast,” selgitas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) vedelkütusevarude projektijuht Alan Vaht. Samas – kui praegu ehitada kütuse hoidmiseks Eestisse uued suured mahutid ja ühel hetkel peaks Venemaalt tulev transiit vähenema, tekiks omakorda küsimus, miks oli vaja suure raha eest mahutite kapasiteeti nii palju tõsta. Seepärast hoiustatakse ülejäänud (ehk 75 päeva) kütusevaru välisriikides.

Praegu on Eestil leping olemas Rootsiga, lähiajal sõlmitakse see ka Taaniga. Lisaks käib töö selles suunas, et nimekirja lisanduksid Soome ning Saksamaa. Eesmärgiks pole seejuures riikliku varu võimalikult suur hajutamine välisriikide vahel. Pigem tekib sellega võimalus valida, kus on varu hoidmine kõige odavam.

Odavuse printsiip

“Kõik hakkab sõltuma konkursi tingimustest – seal, kus on kütust odavam hoida, seal ka hoiame,” märkis Vaht. Siinjuures tuleb jääda mõistuse piiridesse – ei ole ju otstarbekas hoida kütusevaru näiteks Itaalias. Kindlasti tuleb ka arvestada, et juhul kui Eestis ja välisriigis hoiustamise hinnataseme erinevused on väikesed, tuleks kindlasti eelistada Eestis hoiustamist, isegi kui see on kallim. Kuid tänaste 4–5-kordsete erinevuste korral on Eestis hoiustamise eelistamine mõeldamatu.

Hoiustamise lepingud tulevad 4–5 aasta pikkused. Samas ei tähenda riigi vedelkütusevaru seda, et hoiustatav kütus pannakse mõnda terminali näiteks viieks aastaks seisma. Lepingutega laieneb terminali haldajale muu hulgas kohustus hoolitseda ka selle kütuse pideva roteerimise eest. Terminal võib seda kütust müüa, samas suunates müüdud koguste asemele uut kütust. Nii tagatakse ühtlasi see, et hoiustatav kütus oleks igal vajalikul hetkel turu jaoks kvaliteetne.

Juhul, kui Eestil peaks välisriikides asuvat kütusevaru ka kunagi vaja minema, toimuks kütuse transport Eestisse mereteed pidi. Rahvusvahelises mastaabis on Eesti 90 päeva kütusevaru väike kogus ehk 0,25 miljonit tonni. Samas ulatub näiteks Saksamaa sama perioodi varu 25 miljoni tonnini. Praeguse kava kohaselt kulutab riik käesoleval aastal oma kütusevarude suurendamiseks umbes 170 miljonit krooni. Aastal 2010, mil peaks koos olema 90 päeva varu, ulatub selle kütuse väärtus hinnanguliselt 1,3 miljardi kroonini.

Kütust hakkab AS Vedelkütusevaru Agentuur soetama rahvusvaheliste hangete kaudu. Selleks on juba saadetud hanke pakkumise kutse ning dokumentatsioon umbes 30 rahvusvahelisele kütusetraderile, kellest osa asub isegi USA-s.

Riigi kütusevaru haldamiskulud kaetakse kütuse importijate poolt tasutavatest varumaksetest, mis sisalduvad edaspidi ka tarbijatele müüdava kütuse hinnas. Selle aasta varumaksed kehtestatakse Alan Vahti sõnul sel nädalal ning varumakse suuruseks saab olema üks sent liitri kohta. Selle aasta laekumine peaks ulatuma 11 miljoni kroonini. Sel aastal peab Eestil olema tagatud vähemalt 20 päeva kütusevaru, järgmisest aastast 35 päeva varu.

Varumakse hinda mõjutada ei tohi

•• Neste Eesti hulgimüügijuhi Rain Talmari sõnul ei tohiks riigi vedelkütusevaru varumaksed sel aastal kütuse hinda mõjutada.

•• “Pigem on kütuse maailmaturul kallinemine see, mis võib olla hinnatõusu taga,” arvas Talmar.

•• Tema sõnul pole veel kindel, kui suur saab olema sel aastal kütuse importijate käest kogutava varumakse suurus. Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) on rääkinud esialgu 1 sendist kütuse liitrikohta. Samas jääb eelnõu kohaselt makse suurus isegi alla ühe sendi.

•• Talmar on samas esitatud AS Eesti Vedelkütusevaru Agentuuri nõukogu liikme kandidaadiks. Samas teatas MKM eile, et agentuuri juhi kohale kandideerib 11 inimest, kelle seast valitakse ettevõtte juhatuse esimees tõenäoliselt aprilli alguseks. EPL