Eesti ettevõte soovib raputada mööblimaailma. Selgub, et ettevõtmise taga on ka ühe Eestis kasvava äridünastia võsuke

 (76)
Ander Sõõrumaa (vasakul) ja Paul Veetõusme
Ander Sõõrumaa (vasakul) ja Paul VeetõusmeFoto: OCCO

Neli aastat tagasi sai alguse Eesti kaubamärgi OCCO teekond. Sellest ajast alates on nad sisustanud mitmeid kontoreid ja elupindu. Nad on pakkunud mujal maailmas väga levinud „võtmed kätte" sisustusteenust. Nüüd on neil aga valmimas veebikeskkond, mille abil võivad laia maailma minna ka Eesti disainerid ning mööblitootjad.

Ettevõtte üheks eestvedajaks on Eesti ühe aktiivseima ettevõtja ja Olümpiakomitee esimehe poeg Ander Sõõrumaa. Ta ütleb alustuseks, et sellist „võtmed kätte" lahendust Eestis enne nende tulekut väga palju ei pakutud, rikkamas Euroopas on see aga tuntud viis, kuidas enda büroo või kodu sisustada lasta.

„Oleme üle poole aasta valmistanud digitoodet, millega oleme minemas Hollandi turule. Tänu SEB innovatsiooniakadeemiale ja sealsetele nõustajatele saime sihtturud valitud ja ka digitoote nende järgi valmis," ütles Sõõrumaa Ärilehele antud intervjuus.

OCCO eestvedajate eesmärk on raputada mööbliturgu nii Eestis kui globaalselt. Sõõrumaa ütleb otse, et tema prognoosi järgi kaovad suured mööblikauplused peagi, esmalt jääb neid tunduvalt vähemaks. Mööbli ostmise e-keskkonda kolimine on tema meelest aja küsimus. See tähendab muuhulgas seda, et usaldada tuleb enda valitud sisekujundajat ning enda roll peab olema vaid valikuid kinnitav. See säästab palju aega ja energiat.

„Elektroonika ja kosmeetika on jõudnud e-kaubandusse, sisustuskaubad ja mööbel ei ole. Inimene tahab veel enne ostu toodet katsuda, sellel istuda. Samas virtuaalreaalsuse võimekus selles valdkonnas aina kasvab. Meilgi on see olemas. See muudab palju. Sa saad reaalselt tooteid näha enda keskkonnas. See paneb sisustuse e-kaubanduse kasvama," arvas Sõõrumaa.

Eesti disainerid ja mööblitootjad välismaale

OCCO on valinud esimeseks välisturuks Hollandi. See on rahvusvaheline ja avatud turuga riik. Soome ja Rootsi näiteks avatuse osas just ei hiilga. Hollandi kolme linna, Amsterdami, Rotterdami ja Den Haagi kolivad ka paljud Brexiti eest põgenevad ettevõtted. Neil on aga uusi kontoreid vaja.

Koos OCCOga on Hollandi turule minemas ka Eesti sisekujundajad ning mööblitootjad, nende brändid. OCCOga on liitunud üle maailma ligi 350 brändi, Eesti tootjatega läbirääkimised veel käivad. Sõõrumaa ütleb, et neil on ka kvaliteedikontroll, mis tähendab, et iga soovija keskkonda ei saa. Kui aga saad, siis võivad sulle lisaks Eestile avaneda ka Hollandi ning edaspidi miks mitte teiste riikide uksed.

Sõõrumaa räägib, et täna on mööblit edukalt võimalik müüa füüsilises poes. See tähendab aga uuele turule sisenemisel suuri kulusid. Digikeskkonnas neid ei ole.

„Mitte ükski füüsiline mööblipood ei saa ka pakkuda 100 000 toodet. Ka see on põhjus, miks mööblipoode hakkab vähemaks jääma," rääkis Sõõrumaa.

OCCO on suunatud peamiselt projektimüügile, mis tähendab näiteks suuremaid kontoreid, hotelle või restorane ning elukondlikust kinnisvarast koostööd arendajatega, et sisustada näiteks kogu uusarendus. Miks ei võiks mõni Hollandis asuv hotell tunda huvi just Eesti tootja toodangu vastu? Või meeldib neile näiteks mõne meie sisekujundaja käekiri. Sõõrumaa kiidab meie sisekujundajaid ja -arhitekte ja ütleb, et nad on tehniliselt väga kõrgel tasemel.

Mööblimaailma tulevad muutused

Kindlasti annab ka käesolev „kodus istumise" kriis OCCO-sugustele ettevõtmistele tuult tiibadesse. Esiteks on inimesed kodudes istudes hakanud oma elukohta rohkem hindama. Enam hakatakse hindama ka kvaliteetset mööblit. Teiseks tabab meid tahes-tahtmata e-kaubanduse areng, mis võib uusi kaubagruppe kiiremini tagant tõugata.

Niisiis varem ehk pigem jõukamate inimeste ja ettevõtete pärusmaaks olnud sisustamise täislahenduse turg tuleb aina enam massidesse, usub Sõõrumaa. Juba täna ei tehta seda sugugi vaid rikkuritele. On sisustatud ka 2-toalisi kortereid ja koguhind jäänud alla 10 000 euro.

Selle asemel, et tulevikus külastada kümneid erinevaid kauplusi, et endale mööbel komplekteerida, on veebilahendused, mis pakuvad sulle kohe kümneid alternatiive. Isegi selleni välja, et kui sulle meeldiv diivan maksab kolm korda enam kui sinu eelarve võimaldaks, siis süsteem leiab sulle samalaadse soodsama variandi. Kas see hindu alla ei tõmba? Eksklusiivsematele kaubamärkidele ei pruugi see meeldida.

„Hinnad ei tule laest. See tuleb sellest, mis sa oled toote sisse pannud. Hind peab olema põhjendatud. Usun aga, et inimesed hakkavad pärast kriisi kodu ja perekonda rohkem väärtustama. Inimesed ostavad ehk ka kallima diivani, et see kauem vastu peaks. Ma ei näe, et kallim mööbel ostmata jääks. Peaasi on, et valik oleks lai," kommenteeris Sõõrumaa.

Holland ja Suurbritannia

Hollandis on Sõõrumaa ja tema meeskond kohtunud 60-70 sisearhitekti ja -kujundajaga ning nende esindusorganisatsioonidega. OCCO värbab riiki ka esimesi inimesi. Kohalikud juhid peavad olema, sõnab Sõõrumaa.

Turgude sõelumisel jäi teisele kohale Suurbritannia. Enne eriolukorda oli neil plaanis ligi 40 kohtumist ka selles riigis, aga need pidi tühistama. Uus katse tehakse, kui piirid on lahti.

OCCOs tegutseb täna, kui partnerid juurde arvestada, 30 inimest - müügimeeskond, logistika, paigaldus, aga lisaks ka joonestajad ning nende abilised. On ka IT-osakond. Eestis on tiim suuresti koos, värvata on plaanis juba uutel turgudel.

Mööbliturg ja kriis

Sõõrumaa näeb, et enne augustit mööbliturgu kriis väga ei mõjuta. Häda tuleb järgi lainena, sest praegused tehingud jõustuvad ning kontorid ja muud äripinnad, mis on äsja omanikku vahetanud, sisustatakse ka ära. Mõned projektid on ka neil ootele jäänud, aga neid ei ole ära öeldud. Uusi tuleb peale juba vähem.

„Meil oli märts rekordkuu, mis ka aitas meid edasi. Projekte on ees ootamas küll. Tunneme end positiivselt," ütles Sõõrumaa lõpetuseks. Laienemiseks nad raha kaasama ei pea, seda tehakse oma finantsi pealt.

SV Trading OÜ

Käive 2019: 2,37 miljonit eurot

Kasum 2019: 178 000 eurot

Osanikud: Ander Sõõrumaa (45%), Paul Veetõusme (45%) ja Jarmo Oidermaa (10%).