Eesti firma viib tipptehnoloogilised elektrijalgrattad ühisrahastuse toel Saksa turule

 (73)
Ampler Bikesi ratas
Ampler Bikesi ratasFoto: Ardo Kaurit

Klassikalise disainiga elektrirattaid tootev Ampler Bikes on viinud läbi kaks edukat ühisrahastuskampaaniat, mis annab enesekindlust jõuliseks Saksamaa turule laienemiseks. Ampleri asutaja Ardo Kaurit räägib, millised on ettevõtte eesmärgid ja kuidas edukate ühisrahastuskampaaniatega oma tooteid laia maailma viia.

Kuidas sai Ampleri idee alguse?

Tahtsime alguses sõpradega teha lihtsalt ühte vägevat elektriratast - võtsime klassikalise ratta ja liitsime sinna külge tipptehnoloogia. Äriline idee algselt puudus täielikult, aga mingil hetkel hakkasime mõistma, et selle tootega saaks ka äri teha. Seejärel panime projekti kogu oma energia ja raha. Nüüd, kaks ja pool aastat hiljem, oleme jõudnud sellise mudelini, millega oleme rahul.

Meie rattad on väga hästi vastu võetud, sest nad on ilusad ja kerged. Esimese kuue kuu jooksul, mil oleme tegutsenud, oleme müünud juba üle 130 jalgratta 13 riiki. Need on muljetavaldavad numbrid, millega oleme väga rahul.

Ampler Bikesi asutaja Ardo Kaurit. Foto: Ardo Kaurit
Seotud lood:

Teie eduloos on päris suurt rolli mänginud õnnestunud ühisrahastuskampaaniad. Kuidas te üldse ühisrahastuseni jõudsite?

Alguses tegime seda asja omadest vahenditest ja saime tuge paarist laenust ning esimeste prototüüpide müügist. Kui olime testid teinud, rattad valmis, inimestele näidanud, tagasiside saadud ja siht kindel, milline see ratas peaks olema, siis otsustasime ühisrahastuse kasuks läbi Fundwise’i platvormi. See tähendas, et me müüsime osa oma ettevõttest, aga ettevõtte arenguks oli raha vaja. Valmistusime kampaaniaks kõvasti ette ja see oli väga edukas. Sel hetkel kõige rohkem raha kaasanud kampaania Fundwise’is. Tänu rahale, mis sealt saime, olime võimelised oma tootearenduse lõpule viima ja turule sisenema.

Tegelikult tõstsime Fundwise´is raha selleks, et teha teine ühisrahastuskampaania. Kui Fundwise lõppes detsembris, siis aprillis ja mais toimus meil rahvusvaheline ühisrahastuskampaania kingitustepõhises Indiegogos. Indiegogos ei müünud me enam osakuid, vaid reaalselt tooteid. Müüsime selle kampaania käigus 134 tuhande dollari eest rattaid paljudesse erinevatesse riikidesse. See oli esimene samm elektrirataste turule sisenemisel. Meie jaoks oli see pigem turunduskampaania, mitte rahastuskampaania. Tahtsime saada sõna liikvele ja rattad laiali.

Mille poolest Fundwise ja Indiegogo kampaaniad erinesid?

Selles mõttes on nad sarnased, et pead inimestele meeldima. Inimesed peavad sinusse uskuma ja oma raha andma. Sisu poolest on nad aga erinevad. Fundwise’is müüsime me oma äriplaani ja usku team’i - sellesse, et me kasvame suureks ja teenime investorile raha tagasi. Ingiegogo on ikkagi tootepõhine, seal oli eesmärgiks toode inimesele ära müüa. Erienvad olid nad ka selle poolest, et Fundwise on väga Eesti põhine, aga Indiegogo vastupidi väga rahvusvaheline.

Kas tagantjärele teeksite midagi neis kampaaniates teisiti?

Mõeldes Indiegogo kampaaniale, siis ei olnud see ehk nii edukas, kui tegelikult lootsime. Samas õppisime palju. Näiteks seda, et meie toode oli selle keskkonna jaoks ehk isegi liiga praktiline. Indiegogos valitsevad tooted, mis on hästi emotsioonipõhised ja soodsad. Meie rattad maksid suurusjärgus 2000 eurot, see on selline raha, mida ei käida väga kergekäeliselt välja, garanteerimata, et sa selle ka päriselt lõpuks kätte saad.

Õppisime ka seda, et eurooplasi on Indiegogos võrreldes ameeriklastega üllatavalt vähe. Pidime sisuliselt tirima inimesed Indigogogsse ja tutvustama, et mis asi see on. Kui täna peaksime seda uuesti tegema, siis teeksime ehk midagi teisiti, aga kogu see protsess oli meile väga õpetlik ja kasulik – müüsime hulga rattaid. Ühisrahastus on nagu väike turuuuring, see on test nii meeskonnale kui tootele.

Mis on need asjad, mida peab kindlasti väga hästi tegema, et kampaania õnnestuks?

Toode on oluline, aga veelgi olulisem on see, kuidas sa seda müüa suudad. Indiegogos on üpris palju bluffimist, aga meie otsustasime, et me midagi sellist ei hakka tegema. See mängis ilmselt meie vastu lühikeses plaanis, aga pikas töötab see pigem meie kasuks, et oleme oma klientide vastu ausad olnud. Indiegogos on palju selliseid kampaaniaid, mis lubavad, et neil on kõige kiirem ja parem asi maailmas.

Kui rääkida turunduslikust poolest, siis igal juhul peab olema üks väga hea video, millega toodet tutvustada. See on kõige võti – lühike, emotsioone täis sisukas video. Videot on kõige lihtsam sotsiaalmeedias levitada ja tasulist reklaami osta.

Teine väga oluline asi on saada meediakajastust – blogijad, ajakirjad, ajalehed ja muud veebiväljaanded. Ei ole päris nii, et kui teed ühe hea asja, siis kõik jooksevad kohe tormi. Ise peab päris palju vaeva nägema. Selleks, et keegi kirjutaks, pead olema Apple, maksma raha või siis moosima ja peale käima.

Pöördepunkt meie kampaanias oli siis, kui üks maailma suurimaid tehnoloogiaväljaandeid The Verge meist positiivse arvustuse kirjutas. See tähendas aga, et istusime Hannesega autosse ja sõitsime 2500 kilomeetrit Amsterdami, et ajakirjanik saaks ratast testida ja siis sama rõõmsalt tagasi. Selle ühe artikliga saime 40-50% kogu oma kampaania liiklusest.
Maailmas on sadu meediaagentuure, kes on spetsialiseerunud ainult ühisrahastuskampaaniate promomiseks. Nad pakuvad ennast väga hõlpsasti ja lubavad igasuguseid numbreid, ent võtavad väga suure komisjonitasu. Mõned sellised ettevõtted küsivad 30-40% kogu käibest. Meie jaoks oli see täiesti ebareaalne ja poleks kunagi kõne alla tulnud. Arvan, et oleme üsna eriline nähtus, sest tegime kogu turunduse ise. Me ei palganud ühtegi agentuuri.

Kas plaanite lähiajal veel ühisrahastuse kaudu raha kaasata?

Me tegelikult oleme otsimas uusi finantseerimisvõimalusi ja ühisrahastus ei ole hetkel esimene valik. Tootepõhised platvormid ei sobi, sest tunneme, et suudame läbi oma kanalite hetkel paremini müüa. Ja kui osaluspõhisest rääkida, siis meil on olnud mõned mõtted, aga hetkel veel ei midagi konkreetset.

Praegu püüame rahastust saada pigem mujalt. Kuna ka summad lähevad järjest suuremaks, siis tähendaks see ka suuremate inimhulkade kaasamist, mis on mõnes mõttes ka lisakohustuseks pikas perspektiivis. Sa pead nende inimestega suhtlema ja nende küsimustele vastama. Nad ikkagi omavad osakest sinu ettevõttest. Aga never say never, ehk ikka teeme.

Mis teie eesmärgid järgmiseks aastaks?

Ideid on meil mustmiljon, aga kõike ei jõua. Neid mudelid, mis on tänaseks valmis, müüme järgmise hooaja lõpuni. Selles mõttes on asjad lukus.

Meie eesmärgiks on järgmisel aastal müüa suurusjärgus 1000 ratast, millest enamus Saksamaal. Oleme järjest rohkem keskendumas sellele turule, sest meil on seal väga hästi läinud. Avame Berliinis järgmisel kevadel ka oma näituseruumi. Samasse kohta tuleb ka väike töökoda. Sel juhul saab klient kindel olla, et kui midagi peaks juhtuma, siis on abi lähedal olemas.

Hiljuti valmis meil ka täiesti uus tootmiskeskus, kus on praegu kolm professionaalset töökohta. Hiljuti liitus meiega ka täiskohaga mehhaanik, kes tegelebki hommikust õhtuni rataste kokkupanemisega. Asjad liiguvad heas suunas.

Ampler Bikes’i maailmavallutusest saab kuulda ja nende rattaid oma sõrmega katsuda Ärikatla ja Ettevõtluskõrgkooli Mainor inspiratsiooniõhtule“KICK START - How to get crowdfunded” kus Ampler Bikes’i juht Ardo Kaurit koos Eesti ja Hollywoodi ühisrahastuse tipptegijatega räägivad, kuidas ühisrahastuse kaudu oma unistused teoks teha. Rohkem infot ürituse kohta leiab SIIT.

Ekspressi konverents 2020