Eesti kaubanduses on võimaluste aeg läbi saanud


Eesti kaubanduses on võimaluste aeg läbi saanud
----

Eesti ja Leedu jaekaubandusturg on igav, paremad võimalused ootavad Bulgaarias.

Nõnda hindab praegust olukorda maailma jaekaubanduses konsultatsioonifirma A. T. Kearney iga-aastane raport Global Retail Development Index.

“Balti jaeturg muutub väga küllastunuks. Eesti langes jaekaubanduse Tipp-30  arenguindeksi hulgast välja, Leedu on kõigest 28. kohal. Seevastu Läti püsib 12-protsendise majanduskasvu abiga 7. kohal,“ seisab raportis Baltikumi kohta.

Kesk-Euroopast kiidab A. T. Kearney eelkõige aastaga üheksa kohta tõusnud Bulgaaria väljavaateid. “Üleilmsed tegijad, nagu Carrefour, tormavad sinna kanda kinnitama, kuid Bulgaaria turul domineerima hakata pole lihtne, sest juba on ees tugevad piirkondlikud kaubandusketid Kaufland, Dohle ja Migros Türk. Nagu teistel EL-i uusliikmetel (näiteks Balti riikidel), mille turg küllastus mõne liitumisele järgnenud aastaga, nii ootab ka Bulgaariat ees mitu aastat väga kiiret investeeringute ja jaekaubanduse kasvu.“

Rumeenias konsultatsioonifirma enam sama häid võimalusi ei näe, sest hulk jaegigante – Carrefour, Kaufland, Louis Delhaize, Metro, Auchan ja Spar – on selle maa vallutamist juba alustanud.

Edetabelis teisel kohale oleval Venemaal keskendub lõviosa tänapäevasest jaeärist Moskvale ja Peterburile. Kuna need linnad on kaubahallidest ja kaubanduskeskustest juba üsna küllastatud, on Vene kodumaised jaefirmad asunud hõivama teisejärgulise tähtsusega suurlinnu: Kaasan, Jekaterinburg, Samara, Perm jmt. Prantslaste Carrefour, mis läks Vene turule tänavu, alustaski just sellistest linnadest, pidades konkurentsi Moskvas ja Peterburis liiga tihedaks.

Samuti väga atraktiivseks peetaval Ukraina turul on ruumi rohkem. “Ukraina jaekaubandus koosneb põhiosas endiselt väikestest perepoodidest, kuid aina enam ukrainlasi hakkab eelistama supermarketeid ja kaubanduskeskusi. Jaeturust umbes poole moodustab toidukaupade jaemüük ning kui arvestada, kuivõrd fragmenteeritud on see turg, on seal välisinvesteeringutele palju ruumi.

Ent kodumaine konkurents ägeneb. Näiteks kohalik toidumüügikett Fursˇet loodab välismaalastele “ära teha”, kahekordistades oma supermarketite hulka,“ nendib A.T. Kearney raport. Välismaa jaefirmadest on Ukrainas kohal Rewe, Spar ja Metro, kohta otsivad Auchan ja IKEA.

Tõeline ahvatlus on Aasias

Kõige ihalevama pilguga vaatavad üleilmse tegevushaardega jaefirmad India ja Hiina turgu, sest seal elab miljardeid tarbijaid. Neist miljarditest enamiku jaoks on nüüdisaegne jaekaubandus tundmatu nähtus ning seetõttu ei saa lääne jaefirmad olla kindlad, et nad igal pool omaks võetakse. Indias, kus läänelike kaubanduskeskuste praegu umbes kaheksa miljardi dollarine käive moodustab A.T. Kearney hinnangul 2–3% kogu jaekäibest, sisendab neisse optimismi kiire käibekasv – 25% aastas.

“Moodne jaekaubandus saab suurtes linnades hoo sisse tänu teleprogrammidele, filmidele ja internetilehekülgedele, mis lasevad kiigata moodsatesse kaubandusahvatlustesse: tohutu toodete valik, mida pole nurgapoodides, ning võimalus poodelda konditsioneeritud õhuga mugavuses,” vahendavad jaekonsultandid seda, kuidas lääne firmad loodavad India elanikke köita.

Teine tegur, millele lääne jaefirmad loodavad, on inimeste ajapuudus. “Moodne jaekaubandus leiab kõige parema vastuvõtu seal, kus rahvastik on noor ja paljude tööl käivate inimestega, kes saavad ja tahavad kulutada ning on valmis proovima uusi kaubandusformaate. Neil noortel professionaalidel on ajast puudus ning nad maksavad rõõmuga kiiruse, valiku ja mugavuse eest.”

Lääne gigantide meelehärmiks ei lase Indias kehtivad piirangud neid veel sellele turule. Ent järk-järgult on India välisfirmadele tehtavaid piiranguid leevendanud ning küllap ühel päeval – kui kohalikud jaeketid on mõningase edumaa kätte saanud – tehakse uks valla ka Wal-Martile, Carrefourile ja Tescole.

Kuidas mõõta turu perspektiivikust?

•• Konsultatsioonifirma A. T. Kearney vaatles jaekaubandusturu perspektiivikuse hindamiseks järgmisi näitajaid.

•• Maarisk (selle osakaal koondindeksis on 25%): arvesse võetakse poliitilist riski, makromajandusnäitajaid, korruptsioonitaset jmt.

•• Turu atraktiivsus (25%): hinnangu aluseks on jaekäive elaniku kohta, riigi suurus (alla kahemiljonilise elanikkonnaga riike

A. T. Kearney üldiselt üldse ei analüüsi), linnaelanike osakaal (mida suurem, seda parem) ning äri tegemise lihtsus infrastruktuuri ja regulatsiooni mõttes.

•• Turu küllastumus (30%): moodsa jaekaubanduse osakaal (kaubahallid, kaubanduskeskused, kaubamajad jmt), riigis tegutsevate rahvusvaheliste jaemüüjate hulk, juhtivate jaemüüjate turuosa).

•• Turu arengukiirus (20%): seda hinnatakse jaekäibe, eratarbimise ja jaemüügipindade viimase viie aasta keskmise kasvu alusel.

Maailma suuremad jaemüügifirmad

•• 1••Wal-Mart Stores

•• USA

•• Käive 2005 (mln USD): 315 654

•• Kasum 2005 (mln USD): 11 231

•• Tegevuspiirkond: Argentina, Brasiilia, Kanada, Hiina, Saksamaa, Jaapan, Mehhiko, Puerto Rico, Lõuna-Korea, Suurbritannia, USA

•• Keskmine aastane käibekasv, 2000–2005: ,6%

•• 2•• Carrefour

•• Prantsusmaa

•• Käive 2005 (mln USD): 92 778

•• Kasum 2005 (mln USD)1 788

•• Tegevuspiirkond: Argentina, Belgia, Brasiilia, Hiina, Colombia, Dominikaani, Egiptus, Prantsusmaa, Prantsuse Polüneesia, Kreeka, Guadeloupe, Indoneesia, Itaalia, Malaisia, Martinique, Omaan, Poola, Portugal, Katar, Reunion, Rumeenia, Saudi Araabia, Singapur, Lõuna-Korea, Hispaania, Sˇveits, Taiwan, Tai, Türgi, Tuneesia, AÜE

•• Keskmine aastane käibekasv, 2000–2005: 2,8%

•• 3•• Home Depot

•• USA

•• Käive 2005 (mln USD): 81 511

•• Kasum 2005 (mln USD)5 838

•• Tegevuspiirkond: Kanada, Mehhiko, Puerto Rico, USA, Neitsisaared

•• Keskmine aastane käibekasv, 2000–2005: 2,3%

•• 4•• Metro

•• Saksamaa

•• Käive 2005 (mln USD): 69 396

•• Kasum 2005 (mln USD)808

•• Tegevuspiirkond: Austria, Belgia, Bulgaaria, Hiina, Horvaatia, Tsˇehhi, Taani, Prantsusmaa, Saksamaa, Kreeka, Ungari, India, Itaalia, Jaapan, Luksemburg, Moldova, Maroko, Holland, Poola, Portugal, Rumeenia, Venemaa, Serbia ja Montenegro, Slovakkia, Hispaania, Sˇveits, Türgi, Ukraina, Suurbritannia, Vietnam

•• Keskmine aastane käibekasv, 2000–2005: 5,0%

•• 5•• Tesco

•• Suurbritannia

•• Käive 2005 (mln USD): 68,866

•• Kasum 2005 (mln USD)2,837

•• Tegevuspiirkond: Hiina, Tsˇehhi, Ungari, Jaapan, Iirimaa, Malaisia, Poola, Slovakkia, Lõuna- Korea, Taiwan, Tai, Türgi, Suurbritannia

•• Keskmine aastane käibekasv, 2000–2005: 12,8%

•• 6•• Koninklijke Ahold (Rimi jm)

•• Holland

•• Käive 2005 (mln USD): 55 415

•• Kasum 2005 (mln USD)98

•• Tegevuspiirkond: Tsˇehhi, Eesti, Läti, Leedu, Holland, Poola, Slovakkia, USA

•• Keskmine aastane käibekasv, 2000–2005: -3,4%