“Praegu tundub, et koolitusturul pole probleem veel väga suur,” nentis Mercuri International Eesti tegevjuht Kaie Kaarlaid “Koguturg ehk langeb 10–15%.”

“Meil läheb normaalselt. Aasta, kaks tagasi oli aeg, kus pidi lihtsalt faksimasinast tulnud pakkumisi sorteerima, nüüd on see ümber. On rohkem ootamist, kõhklemist,” ütles Eesti edukaimaks koolitajaks peetud Peep Vain. Samal ajal teeb Vain & Partners praegu näiteks kaks korda rohkem ettevõtete sisekoolitusi kui aasta varem.

Sama ütles ka Mercuri juht Kaarlaid. Mitmed firmad korraldavad praegu oma tegevust ümber ja on muutuste protsessi kaasanud ka koolitajaid. Need, kel on aga näpud tõesti põhjas, lõpetavad koolituste tellimise muidugi üsna esimeses järjekorras. Kaarlaid suhtleb palju kolleegidega teistest riikidest ja tunnistas, et näiteks Skandinaavias ei räägita koolitusturu jahtumisest veel üldse: “Nad arvavad, et mõjud võiksid tulla alles järgmisel aastal.”

Eesti Energia koolitusjuhi Kelli Tossi sõnul ei näita energiafirma koolitusinvesteeringud tõusu: “Samas ei tahaks olulist vähendamist ka planeerida.” Üks suuremaid koolituste tellijaid on siinmail Eesti riik, selle ministeeriumid ja ametid. Eelarve kärpimise faasis satuvad löögi alla ka koolituskulud. “Need koolitajad, kes on väga riigitellimustest sõltunud, kannatavad rohkem,” ütles Peeter Puskai Invictast.

Eesti koolitusturu mahtu ei oska keegi täpselt hinnata. Pole statistikat, pole andmeid. Kokku võib koolitus- ja konsultatsiooniteenust pakkuda paarsada ettevõtet. Suuri ja tuntud firmasid on kümmekond, lisaks mõned edukad üksiküritajad (näiteks Mare Pork) ja siis terve hulk väiksemaid tegijaid.

Majanduskriis pühib konverentsifirmade toodetest meelelahutuse ja silmaringi avardamise. Enam pole võimalik müüa koolitusi pealkirjadega nagu “Kuidas võita sõpru” või “Mees-naine-äri”, kinnitasid juhtivad konverentsiettevõtjad.

“Ettevõtjad on valmis oma töötajaid koolitusele saatma, kui neile räägitakse ressursside paremast planeerimisest,” ütles Pärnu Konverentside juht Toomas Tammsar.

Samuti kärbivad suurette-võtted konverentsidele saadetavate meeskondade suurust. “Kui varem saatis näiteks Hansapank meie üritusele viis kuni kümme inimest, siis nüüd vaid ühe,” tõdes Tallinna Konverentside juhataja Ülla Mägi. “Konverentsil osalenult nõutakse varasemast suuremat tagasisidet, et ta jagaks kuuldut kolleegidega.”

Tallinna Konverentsikeskus ületas tänavu esimesel poolaastal kümnendiku võrra eelmise aasta majandustulemust, kuid on nüüdseks langenud 2006. aasta tasemele.

“Tänu rahvusvahelisele tegutsemisele saavutasime augustikuus nii Eestis kui ka Lätis oma tegutsemisaja suurima käibe ja kasumi,” ütles turule tulnud Summit juhatuse liige Endrik Randoja.