„Proovikonteinerid on juba teel," kinnitab konteineriterminali Muuga CT omanikfirma, Transiidikeskuse AS-i juhataja Erik Laidvee. Tema sõnul tulevad hiinlased järgmise kuu lõpul ka Eestisse, sest tahetakse veenduda, et lubatud tingimused ja kohaletoimetamise ajad klapivad.

„Võitlus käib iga tonni nimel." Laidvee sõnul tunnistati varem peamiselt ainult Rotterdamist või Hamburgist Kotkasse suunduvat laevateed. Sealt veeti kaup Venemaale edasi autodega. „Eesti teed ei olnud üldse olemas."

Eesti logistika- ja ekspedeerimise assotsiatsiooni juhatuse esimehe Raido Rebase sõnul koosneb kauba teekond piltlikult kolmest etapist. Esmalt tuuakse konteinerid suurte, kuni 13 000 TEU-d (standardset kaubakonteinerit) mahutavate ookeanilaevadega Euroopa suurtesse sadamatesse. Sealt edasi veetakse kaup kuni 2500 TEU-d mahutavate fiiderlaevadega Muuga sadamasse, kus see laetakse konteinerivagunitele.

Rebase sõnul on Eesti eeliseks just raudtee, mis võimaldab kauba Moskvasse vedada 48 tunniga. Samuti tuleb fiiderlaev tema sõnul Tallinna kiiremini sisse kui Kotka või Peterburi sadamatesse. Võrreldes Kotka sadamaga jõuab kaup Shanghaist Tallinna kaudu Moskvasse aga kaks päeva varem ehk 40 päevaga. „Väikesed laevad ei lähe kunagi otse Soome, vaid tulevad esmalt Eestisse. See oli üks tabuteema, mida tuli Hiinas selgitada."

Eesti Raudtee avalike suhete juht Urmas Glase kaubavedude kiiret kasvu ei prognoosi. Tema sõnul on raudtee vaid üks võimalustest. „Läbi Eesti liigub praegu mitu korda rohkem kaupa kui mööda raudteed." Kaupade logistika pannakse tema sõnul aga paika Hiinas ja Eesti osa on kogu transiidikoridorist vaid mõnisada kilomeetrit. 

Et rääkida saaks Eestit läbiva kauba mahu kahe- või kolmekordistamisest, peetakse Transiidikeskuse AS-i juhataja Erik Laidvee sõnul läbirääkimisi Tallinna Sadamaga, selleks, et saada sadamas järgmisel aastal valmiva terminali opereerimise õigust.

Terminali ligi miljard krooni maksva pealisehitise ehitamist on Transiidikeskusele kuuluv Muuga CT valmis rahastama oma jõududega. „Hiinlastele on vaja näidata mahtu," märgib Laidvee.

Eesti logistika- ja ekspedeerimise assotsiatsiooni juhatuse esimehe Raido Rebase sõnul tähendaks palju räägitud kuldkala, miljon TEU-d, Eestile tuhandeid töökohti.