Eesti Post jäi suurde miinusesse

 (19)
Ansi Arumeel
Ansi ArumeelFoto: Ilmar Saabas

Eesti Posti äritulud kasvasid eelmisel aastal tunamullusega võrreldes 18,9 protsenti 129,6 miljoni euroni ning ettevõtte puhaskahjum oli 3,7 miljonit eurot, teatas ettevõte.

Omniva kaubamärki kasutav AS Eesti Post on riigile kuuluv äriühing, mis kuulub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalasse. Ettevõte pakub postiäri-, pakiäri-, infoäri ja rahvusvahelise äri teenuseid.

„2019. aastal mõjutasid Omniva kontserni jätkuvalt kaks peamist trendi: võimalusi pakkuv e-kaubanduse kasv ning väljakutseid esitav traditsiooniliste postiteenuste vähenemine," ütles Omniva juhatuse esimees Ansi Arumeel. „Nendes tingimustes tegutsedes jäi kontserni tulemus 2019. aastal siiski miinusesse, kuna vabaturu äride kasum ei olnud piisav universaalse postiteenuse ja perioodika kandeteenuse kahjumi katmiseks. Selle üheks põhjuseks oli tihenenud konkurents rahvusvahelise transiidi sektoris, mis märkimisväärselt vähendas selle ärivaldkonna kasumlikkust."

Arumeele sõnul on 2020.aastal ettevõtte peamine eesmärk tagada Eesti postiteenuste jätkusuutlik toimimine, seda just Baltikumi pakiäri ja uute lisaäride võimekuse kasvatamisega.

Seotud lood:

E-kaubandus Baltikumis toetab postiteenust Eestis

2019.aastal näitasid olulist kasvu e-kaubandusega seotud tütarettevõtted üle Baltikumi. „See näitab, et oleme Baltikumis laienedes ning pakiautomaatidesse ja logistikakeskusse investeerides teinud õigeid ja tulevikku suunatud otsuseid, mis aitavad tagada ettevõtte jätkusuutlikkust ning toetavad ka postiteenuse osutamist Eestis," ütles Arumeel.

Lätis kasvas 2019. aastal pakiautomaaditeenuse käive kasvas 46% ning jätkus pakiautomaatide võrgustiku laienemine, samuti asendati vana põlvkonna masinad uutega. Leedus kasvas 2019. aastal pakiautomaadi teenuse müügitulu üle 62% ning pakiautomaatide võrgustik kahekordistati.

Kasvu näitas ka AS Maksekeskus, mis pakub e-kaupmeestele ning nende klientidele turvalisi ja mugavaid makselahendusi ning e-kaubandusega seotud teenuseid. 2019. aastal jätkus ettevõtte kasv ning laiendati tegevust Läti turul. Ettevõtte müügitulu kasvas aastaga 42%.

Aastatulemusele avaldasid mõju ka tööjõukulude kasv, mida eeskätt mõjutas esmatasandi töötajate ja spetsialistide palgatõus.

„Meie töötajad on meile väga olulised ning olukorras, kus esmatasandi töötajate palgad olid tööpere mediaanist ligi kolmandiku võrra maha jäänud, olid palgamuudatused hädavajalikud," ütles Arumeel. „Selle mõjul vähenes voolavus ning kasvas töötajate rahulolu. See omakorda on aluseks kvaliteetse postiteenuse osutamisele."

Kulude poolelt mõjutasid kontserni tulemusi 2019.aastal ka Eesti logistikakeskuse ja sorteerimisliini käivitamine aasta alguses, samuti suurenenud transpordi- ja hoonete kulud, sealhulgas amortisatsioonikulud.

2019. aastal maksis emaettevõte dividende netosummas 1,6 miljonit eurot, millele lisandus tulumaks 394 000 eurot (2018 oli dividendide netosumma 223 000 eurot).

2019. aasta keskmine töötajate arv oli 2 294. Keskmine töötajate arv on aastaga kasvanud 50 töötaja võrra. Töötajate arv on jätkuvalt kasvanud kiiresti arenevates tütarettevõtetes ning püsinud stabiilne emaettevõttes.

Kontserni kuuluvad lisaks emaettevõttele AS Eesti Post ka AS Maksekeskus, OÜ Omniva, Leedu tütarettevõte UAB Omniva LT, Läti tütarfirma SIA Omniva ning sidusettevõte OÜ Post11.