Järgneb Eesti Raudtee teade:

Lugedes Leedu-Vene ühisettevõtte UAB TMHB esindajate meediasse paisatud väljaütlemisi ja vandenõuteooriaid EVR Cargo manöövervedurite ostu aadressil usun, et kõige murelikum peaks olema meie lugupeetud ulmekirjanik Leo Kunnas, sest järgmise aasta Stalkeri preemiale on tekkinud väga tugev konkurent.

Tõsisemalt rääkides oleme jätkuvalt kindlad, et kõiki kriteeriume arvestades langes valik ainuõige pakkuja kasuks. Nii tehniliselt kui ka hinna poolest oli TMHB kindlalt teisel kohal.

Hiina äriühingute konsortsiumi CCOEC pakkus ühe veduri hinnaks 1,88 miljonit eurot, TMHB üle 300 000 euro rohkem. Parima pakkuja selgitamisel ei olnud hind aga ainsaks kriteeriumiks.

Kui võrrelda tehnilisi parameetreid, siis TMHB pakkus vanematüübilisemaid mootoreid, millega jäi nende vedurite veovõime hiinlaste pakutule alla ca 30 protsenti. Lisaks oli leedukate vedurite konstruktsioon oluliselt nõrgem ja veerem tervikuna vanamoodsam ning kallim ka ülal pidada.

EVR Cargo hanketingimustes oli nimetatud palju väga selgeid nõudeid, mille täitmise Hiina pakkujad erinevalt TMHBst kindlustasid.

Oluline on täpsustada, et EVR Cargo ei ole ostja riigihangete seaduse mõistes ja seetõttu ei olnud manöövervedurite ostu puhul tegemist mitte riigihankega, vaid kutsega esitada kindlaksmääratud tähajaks oma pakkumine juhindudes EVR Cargo poolt koostatud dokumentidest.

Kohtusse pöördumine on iga ettevõtte õigus. Mõneti on see ka mõistetav, sest tegu on mahuka ja kalli tööga, mille nimel ikka võideldakse küünte ja hammastega, kui vaadata näiteks millised kohtuprotsessid käivad iga suurema ehitushanke ümber.

Samas on ilmselge, et hinnalt oluliselt kallimad ja tehniliselt kehvema suutlikusega Leedu-Vene päritoluga vedurid kohtus kvaliteetsemaks ja odavamaks ei muutu.

Kohtuvaidlus käis ka Eesti uute reisirongide soetamiseks korraldatud hanke ümber. Spetsiaalselt Eesti jaoks ehitatavad reisirongid projekteerib ja ehitab Sveitshi ettevõte Stadler. Ka selle hanke kaotaja, Hispaania ettevõte Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA, vaidlustas tehingu kohtus sarnaste argumentidega. Elektriraudtee võitis 12. mail.

Teisalt on Eesti Raudteel hea meel, et nii reisirongide puhul, kui kõnealuste manöövervedurite ostul on julgetud valida uusi ja just Eesti olusid arvestavaid lahendusi, mida veel kuskil mujal kasutatud pole. See näitab ilmselgelt, et Eesti raudteesektoris valitseb innovaatiline mõtlemine.