"Kahjuks on riikide vaheline poliitika mõjunud meie majandustulemustele karmilt. Seda just kõikidele osalistele Eestit läbiva transiidiahelas. Piltlikult kukkusime ühe kuuga ajas kuus aastat tagasi, 2001. aasta sügisesse," ütles Eesti Raudtee turundusdirektor Rene Varek. "Vahetult peale erastamise väljakuulutamist, kui Eesti Raudtee partnerites valitses samuti ebakindlus. Ka siis tekkisid tagasilöögid veomahtudes ning kaubamahud liikusid Eestist mööda."

Mais võttis Eesti Raudtee teistelt raudteedelt vastu keskmiselt päevas 23,1 rongi, mis võrreldes eelmise aasta 32,3 rongiga on 28% vähem.

"Me ei saa ennast võrrelda eelmise aasta maiga. Aasta jooksul on Eesti Raudtee teinud ära väga tugeva arenguhüppe ja alates detsembrist 2006 kuni aprillini 2007 valitses turul uus olukord, kus Eesti Raudtee mängis Balti riikide raudteedest suurimat rolli ja omas suurimaid veomahtusid. Selline olukord oli esimest korda läbi raudteevedude ajaloo. Seetõttu peame ennast kõrvutama tänavuse märtsi-aprilli tulemustega ning pilt on hoopiski nukram. Võrreldes märtsiga võtsime vastu 36,5 % vähem ronge ning võrreldes aprilliga 34,7 % vähem," sõnas Varek.

Kaupadest veeti maikuust naftat ja naftasaadusi 1,71 miljonit tonni, mis oli 18,7% vähem kui aasta tagasi. Vähenes peamiselt heledate kütuste ehk diislikütuse ja bensiini vedu.
Olulise kukkumise tegi kivisöe vedu. Mulluse 0,73 miljoni tonni asemel liikus selle aasta mais 0,25 mln tonni.

"Mais veetud kivisöe puhul oli tegemist veel aprillis laetud kogustega," ütles Varek. "Juunis on oodata veelgi suuremat kaubamahtude kukkumist, kuna laadimine siiani ei toimu ning ennustada, millal hakatakse laadima uuesti Eesti suunalist kivisütt või teravailja, on väga keeruline."

Ainsana näitas positiivset suunda põlevkivi vedu, mida veeti kokku 0,21 miljonit tonni ehk 27% rohkem kui aasta tagasi.

Puitu veeti mais 146 000 tonni ja mahud langesid ligi 20%. Väetiste veomaht ulatus 136 000 tonnini ja oli 22% väiksem.

Kaubaveomahtude vähenemine võrreldes mullusega on toimunud ainult Eesti Raudteega seotud kaubamahtudega. Kui Eesti Raudtee veomahud kahanesid mais võrreldes mullusega üle 31%, siis Venemaaga seotud firmade Westgate ning Spacecom kaubamahud suurenesid vastavalt 18,5% ja 3%.

"Lisaks tänasele olukorra ülepolitiseeritusele käib raudteeveol ja kaubaterminalides väga selge turu jõuga ümberjagamine ning kaubamahtude suunamine ainult teatud firmadele," kommenteeris Varek.
Transiitveod vähenesid maikuus ligi 30%, olles kokku 2,11 miljonit tonni. Samuti vähenesid ligi 8% ka importveod, mille maht kokku oli 0,31 miljonit tonni.
Suurenesid aga kohalikud ja eksportveod. Kohalike vedude maht ulatus 0,37 miljoni tonnini, olles ligi 32% suurem eelmisest aastast. Eksportvedudes liikus 0,11 miljonit tonni, mis oli 5% suurem.

Viie kuuga on raudteel veetud kokku 19,69 miljonit tonni kaupu, mis on üle miljoni tonni rohkem kui aasta tagasi.