Omniva kuller istub autosse ja tuvastab sõiduki jälgimissüsteemi jaoks kõigepealt oma isiku. Alates veebruarist on ligi 690 Omniva kaubikul jälgimissüsteem, mis monitoorib kõiki autojuhi kiirendusi, pidurdusi, sõitu kurvides, mootoripöördeid ja mootori tühjalt töötamist seisu ajal. Kõik, mis nendes valdkondades tehakse üle lubatud piiri, läheb enne sõidu algust oma isiku tuvastanud autojuhi arvele. Sõidu ajal kostubki aeg-ajalt piiksatusi, mis on jälgimissüsteemi märkused juhi sõidustiili kohta. Need piiksud peaksid juhi „korrale kutsuma“ — kuskil on näitajad lubatust äkilisemad ja sõidustiili peab muutma. Pärast sõidu lõppu võib autojuht minna arvutisse vaatama, mis tema sõidustiilis täpsemalt monitoorimissüsteemile ei meeldinud.

Omniva transpordiosakonna juht Marten Seepter tuli ettevõttesse viis aastat tagasi. Tema esimeseks ülesandeks sai vedada Omniva autopargis sõidukitele GPS-seadmete paigaldamise projekti.

Sooviti ülevaadet, kus nende autodega tegelikult sõidetakse ja vabaneda sooviti paberil sõidupäevikute pidamisest. Süsteem saadi edukalt toimima. Nüüd otsustas Seepter ettevõtta veelgi ambitsioonikama projekti autopargi jälgimiseks ja seeläbi kulude kokkuhoidmiseks. „Autojuhtidel on sõidukiga kaasnevatele kuludele väga suur mõju. Sellest tulenevalt oleme oma fookuse suunanud autojuhtide sõidualase kompetentsi tõstmisele. Iga kokkuhoitud euro on sellise suurusega autopargi puhul suur võit,“ ütleb Seepter.

Esimesed tulemused hakkavad selguma

2017. aasta suvel Omniva korraldatud riigihankel osutus edukaimaks pakkujaks OÜ GSMvalve, kelle jälgimislahendust Navirec Omniva praegu kasutab. Süsteem monitoorib nelja parameetrit: kiirendus, pidurdus, kurvi läbimine, jõudeaeg. Siia loodetakse lähitulevikus juurde saada ka mootoripöörete funktsioon. Määratud lävendite ületamisel antakse autojuhile helisignaaliga märku ning juht saab koheselt korrigeerida oma sõidustiili.

Veebruarist lülitati süsteem autodel sisse. Praegu on veel suuremate järelduste tegemiseks liiga vara, kuid Seepteri sõnul on positiivne suund juba märgata. Sõidustiilis jälgitavatest näitajatest arvutatakse iga juhi koondnäitajat ja see on koos sõiduki kulude näitajaga languses. “Kõik mõõdetavad parameetrid on säästliku sõidu kontekstis väga olulised,” ütleb Seepter.

Kui neid põhimõtteid jälgida, siis muutub sõidustiil rahulikumaks, väheneb kütusekulu, vähenevad liiklusõnnetused ja vähenevad ka hoolduskulud. Kui suurt kokkuhoidu Omniva uuest jälgimislahendusest loodab, ei julge Seepter esimese kahe kuu andmete põhjal veel välja hüüda. Ülevaate Omniva kogemusest autojuhtide sõidustiili jälgimisel teeb ta 7. juunil toimuval Logistikalahenduste Aastakonverentsil, kus on kasutada juba 4 kuu võrdlusandmed.

Kas suur kokkuhoid on müüt?

Seepter sai idee uuendusteks sõidukipargis G4Silt, mille autopargis saavutatud kulusääst tekitas temas huvi. G4Si kommunikatsioonijuht Reimo Raja ütleb, et neil on autojuhtide sõidustiili monitoorimise lahendus tõepoolest kasutusel juba aastast 2014. „Eesmärk oli, et meie töötajad sõidaksid ohutumalt ja keskkonnasäästlikumalt, väheneksid avariidest tekkinud vigastused, remondikulud, tööseisakud ja samuti kütusekulu,“ selgitab Raja. Seetõttu võetigi kasutusele lahendus, mis mõõdab, kas juht teeb järske kiirendusi, pidurdusi ja pöördeid; mõõdab kütusekulu kilomeetri kohta; kiirust ja jälgib, kui kõrgele lastakse mootori pöördeid. „Ehk kokkuvõttes hinnatakse, kas juht sõidab sujuvalt, säästlikult ja ohutult,“ teatab Raja.

Tema kinnitusel on alates lahenduse kasutusele võtmise ajast juhtide sõidustiili tulemused kordades paranenud. Kindlasti kulub ka vähem kütust ja vähenenud on autode remondi- ja hoolduskulud. Kuid Raja möönab siiski, et 20-protsendilist kulude kokkuhoidu G4S oma kogemuse pealt lubada ei julge. „Teenuse hind sööb osa kokkuhoiust ära,“ nendib ta.

Eesti suurimad sõidukipargi jälgimisteenuseid pakkuvad ettevõtted jäävad hindasid kommenteerides tagasihoidlikuks. Navireci lahendust pakkuva GSMvalve avalike suhete juht Jaak Nirk ütleb, et teenuse kasutamiseks vajalikud seadmed annab Navirec. Kliendile lisandub Nirgi ütlusel vaid minimaalne seadmete paigalduskulu ning igakuine teenuse kasutamise tasu. Tasu suurust ta aga ei avalda, öeldes, et igale kliendile tehakse personaalne hinnapakkumine.

Ecofleet Eesti müügidirektor Marko Rebane on avatum ja ütleb, et teenuse kuutasu suurusjärk on 10 eurot sõiduki kohta. Kuid ta lisab, et tasu suurus sõltub täpsest soovitavast lahendusest, sest lisavõimalusi on palju.

Raja soovitab sõidustiili monitoorimise lahendust kasutusele võttes proovida erinevaid teenusepakkujaid. Kuigi G4S on juba mitu aastat teenust kasutanud, on nad ka praegu testimas lisaks olemasolevale veel ühte sarnast teenust. „Oluline on kindlasti hinnata lahenduse töökindlust ja kui lihtne on lahendust seadistada oma autopargile ning milline on klienditugi,“ jagab Raja soovitusi. Kuna G4S autopark on töös 24/7, siis on kiire ja kvaliteetne klienditugi nende jaoks teenusepakkuja valikul määrava tähtsusega.

Seepter möönab, et ka Omniva autopargi lahendusi annab edasi arendada ja n-ö kruvi veel peale keerata. Aga ta nendib ka, et alles hiljuti käivitatud jälgimissüsteem ei ole veel korralikult paika saanud ning uute arenduste peale saab mõelda alles siis, kui olemasolev süsteem on ennast korralikult sisse töötanud. Lahenduste pakkujad käivad aga oma ideid Omnivas jätkuvalt pakkumas. Alles mõni kuu tagasi tutvustati Seepterile süsteemi, mis tuvastab liiklusmärke ja aitab autojuhil pikivahet hoida, annab hoiatussignaale, kui juht ületab kiirust või unustab suunatuld näidata. „Samas ma ei näe sellisel süsteemil nii suurt efekti kui meie praegu käivitatud sõidustiili jälgimissüsteemil,“ paneb Seepter kasutusele võetud uuele lahendusele suured lootused.