Kui tavakasutaja on tõenäoliselt ehk kuulnud palju reklaamitud toimeainest Q10, siis tegelikkuses on olulisi nahka noorendavaid ühendeid vähemalt kümme korda enam. Inimesed on aga individuaalsed. Kõik vananemisvastased ained ei mõju igaühele sugugi nii, nagu pakendil lubatud.

Nüüd on teadlased Indrek Kask ja Toomas Neumann leidnud lahenduse, kasutades selleks geenitehnoloogiat. Kask on sisuliselt üles ehitanud samuti geeniuuringutega tegeleva firma Asper Biotech AS.

Noorte teadlaste loodud ettevõte Dermarep ise on nii uus, et Indrek Kask kontrollib visiitkaardilt oma kontaktandmeid, enne kui telefonis meie kohtumise kokku lepime. Tegelikult ühendabki Dermarep eneses kogemustega teadlasi, biolooge ja kosmeetikuid, kelle abiga leitakse kliendi jaoks just talle kõige sobivam nahka noorendav kosmeetikatoode.

Tehnoloogia algidee sündis möödunud aasta alguses Toomas Neumanni peas, kes on juba üle kümne aasta olnud nii Eestis kui ka Ameerikas seotud eri biotehnoloogiafirmadega. Esimesed katsetused tehti inimese nahast võetud proovidega.

Lõppkasutaja jaoks algab kõik aga kosmeetiku konsultatsiooniga. Geneetilise proovi võtmine on tunduvalt lihtsam, kui võiks arvata. Kliendile sobivate kosmeetiliste toimeainete väljaselgitamiseks tehakse põhjalik DNA-analüüs.

Pehme vatipulgakesega võetakse põse siseküljelt proov ning saadetakse laborisse, kus saadakse täpselt teada, missugused vananemisvastased toimeained mõjuvad konkreetsele inimesele kõige efektiivsemalt. Klient saab enda kätte aruande, milles on toodud välja hulk katsetatud toimeaineid, mille efektiivsust on hinnatud viiepallisüsteemis.

Et inimese genotüüp elu jooksul ei muutu, siis kehtivad saadud tulemused kogu elu. Klient võib vahetada kosmeetikut, elukohta, riiki, ent teadmised nahka mõjutavatest toimeainetest kehtivad kõikjal. Nende eelteadmiste põhjal aitab kosmeetik valida kliendile sobivaima kreemi juba tuntud kaubamärkide tootesarjade nimekirjast.

Salapärased plaanid Hiinas

Politseiseriaalide taustal on jäänud ehk mulje, et DNA-analüüsi kasutamine on lootusetult kallis ettevõtmine. “Nii see siiski ei ole,” kinnitab Kask. “Meetod on küll eksklusiivne, aga mitte kõige kallim (6800 krooni). Tunduvalt kulukam oleks otsida ja orienteeruda lõpututes tootesarjades, üritades katse-eksituse meetodil leida enesele sobivaimat lahendust.”

Küsimus välisturgude hõivamise kohta jätab Kase salapäraseks. Koostööpartneritena loodetakse näha Skandinaavia ja teiste lähiriikide salonge ja spaakette. Tehnoloogia ootab patenteerimist USA-s, kaugemat sihti nähakse ka Hiina turul.

OÜ Dermarep

Omanikud:

•• Indrek Kask

•• Toomas Neumann

•• Külliki Piatecki

•• Taavi Einaste

Tuntud tegijad

•• Indrek Kask (29) ja Taavi Einaste (27) on mõlemad kuulunud Eesti suurima ekspordimahuga biotehnoloogiaettevõtte Asper Biotech juhatusse. Einaste aga töötas varem Asper Biotechi müügijuhina ning lahkus sealt mullu. Lisaks on ta vahepeal osalenud koos tarkvaraarendusfirma Webmedia juhtkonda kuuluvate Priit Alamäe ja Tadas Langaitisega Serbia kinnisvaraäris.

•• Toomas Neumann (54) töötab Tallinna tehnikaülikooli geenitehnoloogia instituudi erakorralise dotsendina, kes lisaks Dermarepile on seotud ka vähiuuringuid tegeva ettevõttega ProtoBioS OÜ ning kuulub naharakkude bioloogiat uuriva FibroTx OÜ juhatusse.

•• Külliki Piatecki (38) aga on olnud Eesti kosmeetikute liidu juhatuse esinmees 1996-98 ja 1999-2005.

Ilutoodete äri kasvab tempokalt

•• Turu-uuringufirma Euromonitor International andmeil suurenes kosmeetika- ja tualettkaupade äri mullu Euroopas viis protsenti. Esirinnas asub selles vallas just nahahooldusvahendite sektor seitsmeprotsendise aastakasvuga, Euromonitori ennustuse järgi jääb see ka tulevikus nii. Uuringufirma andmeil oli nahahooldusvaldkonna käive mullu 60,1 miljardit dollarit, sellega oldi üldmahult suurim kosmeetika- ja tualettkaupade sektor. Euromonitori hinnangul toidab käivet “tarbijate soov pöörata, peatada ja ennetada vananemismärke” – iseäranis võib seda märgata vananemis- ja tselluloosivastaste toodete alamsektoris, mis paisusid mullu vastavalt 10,3% ja 9,3%.

•• “Innovatsioon on nahahooldussektori oluline omadus,” kinnitab uuring. “Seda suuresti tänu madalale brändilojaalsusele iseäranis kiiresti muutuvas vananemisvastaste toodete sektoris, mis ärgitab ettevõtteid püüdma kliente silmahaaravate uute arendustega.”