Eesti uhkeima transiidifirma müünud venelased kasutavad saadud raha võlgade maksmiseks


Vopak E.O.S.
Vopak E.O.S.i juht Arnout Lugtmeijer (vasakul) Muuga sadamas oma ettevõtte kai ääres asuvat tankerit inspekteerimas.Foto: Siim Lõvi

Global Ports müüs osaluse Vopak E.O.S.is, et keskenduda oma põhiärile, milleks on peamiselt Venemaal ja Soomes asuvad konteinerterminalid, teatas ettevõte.

„Balti riikides ja Eestis Global Portsil praegu ärilisi kavatsusi pole ning tehinguga saadud summa kasutatakse võlakohustuste vähendamiseks,” ütles Global Portsi pressiesindaja Anna Vostruhova Ärilehele.

Global Portsile kuulub kaheksa terminali, mis asuvad Venemaal Kaug-Idas, Peterburis, Ust-Luugas, Kroonlinnas, kuid ka Soomes Helsingis ja Kotkas.

Vopak E.O.S.-i tõus eesti transiidiäri liidriks sai alguse 2004. aastal, kui üks kolmest Eesti juhtivast transiidifirmast — Estonian Oil Service (EOS) — müüdi Vene kontsernile Severstaltrans. Tehingu ajal räägiti palju sellest, et Eesti transiidiäri paremad ajad on möödas ning terminalide omanikud tahavad oma ettevõtteid müüa.

Juba toona juhtis EOSi hollandlane Arnout Lugtmeijer, kes jätkab Liwathon E.O.S.-i juhatuse esimehena. E.O.S. kuulus enne müüki välisfirmale Estonia Holdings Ltd.

Seotud lood:

2007. aastal alustasid E.O.S.i omanikud läbirääkimisi juhtiva naftatransiidifirma Pakterminali aktsiate omandamiseks. Aasta hiljem esitasid E.O.S.i ja Pakterminali omanikud konkurentsiametile koondumisteate.

Ärisuund muutus pärast proksiööd

Loodud ühisettevõttest kuulus N-Transile 65 protsenti ja maailma juhtivale vedelkütuste hoiustajale Vopakile 35 protsenti. Sama aasta alguses oli Severstaltrans muutnud oma nime N-Trans Company Groupiks.

«Ühendatud E.O.S. ja Pakterminal saavadki just selliseks efektiivseks ja iseseisvaks terminaliks, mille 735 000 kuupmeetri suurune mahutipark ning suurepärane asukoht lubab meie käsutuses olevat 4 süvaveekaid efektiivselt kasutada nii naftasaaduste sisse- kui väljaveoks,» rääkis toona Lugtmeijer.

N-Transi juht Andrei Filatov selgitas toona terminaliäri laiendamise vajadust asjaoluga, et aja jooksul Balti riike läbivad transiidivood vähenevad ning mahuteid omav ettevõte keskendub naftatoodete läbi pumpamise ärilt hoiustamisele. Selleks aga vajatakse suurt mahutiparki.

Emiraatidele müügiks

2017. aastal väljusid Trans-Ni omanikud enda poolt asutatud ettevõtetest ning Muuga sadama terminaliäris osalenud Global Portsi omanikuks sai Selgei Delišovile kuuluv ärigrupp Delo.

Royal Vopak N.V. ja Global Ports Investments PLC teatasid täna, et müüsid Baltimaade suurima sõltumatu naftatoodete terminalioperaatori Vopak E.O.S kõik aktsiad Abu Dhabi ettevõttele Liwathon. Logistikaettevõtte uus nimi on Liwathon E.O.S. Liwathoni juhatuse esimees on Gert Tiivas, Liwathon E.O.S.-i juhatuse esimees on Arnout Lugtmeijer.

Suurbritannia investorile Barclay Rowlandile kuuluva Liwathoni peakorter asub rahvusvahelises finants- ja ärikeskuses Abu Dhabi Global Market (ADGM) Araabia Ühendemiraatides.